Nagellack rekommenderas under graviditet


Jag har varit väldigt glad för graviditetesappen ”Babycenter”. Den håller koll på vilken vecka man är i samt att man får en massa bra tips och fakta dag för dag. Men när jag kom till v18 blev jag så besviken. Där står att man ska piffa upp sina naglar med nagellack så att man känner sig fin och fräsch. Tanken är kanske god men nagellack under en graviditet! Vad tänkte de på? Det kanske är små mängder för mamman men fostret är ju jättelitet och dessutom under konstant utveckling.

Vanliga konventionella nagellack innehåller vanligen:

  • Formaldehyd – mycket giftig, cancerframkallande, mycket irriterande för huden, ögonen, lungorna.
  • Ftalater – misstänks försämra fortplantningsförmågan, bidra till fostermissbildningar och vara cancerframkallande. Har bloggat om det tidigare här.
  • Toluene – Nervgift, mycket irriterande för huden, ögonen och lungorna.´
  • Aceton – stör fortplantningsförmågan
  • Tungmetaller – ansamlas i kroppen och påverkar bl.a. hjärnans utveckling

Tack och lov finns det idag vattenbaserade nagellack. Dessa innehåller vanligen vatten, akryl polymerer (lägger sig som en film ovanpå nageln dvs själva lacket), glykol och giftfria färgämnen. Själv tycker jag att det är ok att man målar naglar enstaka gånger med dessa vattenbaserade nagellack under graviditet. Varför jag anser att man inte ska vara alltför flitig med de vattenbaserade är pga borttagningen. De ekologiska och mycket hälsovänligare nagellack removers innehåller milda lösningsmedel (ibland ekologiska). Det är ändå lösningsmedel i mina ögon och för små barn 3 år uppåt är ok, men inte för små babyfoster som bara väger ett par hundra gram.

2 tankar på “Nagellack rekommenderas under graviditet

Lämna en kommentar