Torr hy, plitor, finnar och orenheter?


Jag har på senare tid fått många mail från kunder som under åren fått torrare hy och på senare tid fått utbrott av plitor, finnar, röda prickor och andra orenheter. Jag brukar då skräddarsy en lösning och tips på produkter (oftast blir det Suki Skin Care). Alla har haft olika hudvårdsrutiner och hudproblem, men detta har majoriteten haft gemensamt:

  1. Torr hy (gäller även de som har oljig/fet hy): huden stramar mycket efter tvätt
  2. Konventionella hudvårdsprodukter (speciellt krämer) har använts under en längre tid (flertal år)
  3. Huden blir bara torrare med åren. För vissa resulterar detta med att huden massproducerar hudfett och ger fet och oljig hy.
  4. Man byter rengöringsprodukter eller -rutiner. De torra byter till mildare rengöringskräm eller tvättoljor och kanske hoppar över att tvätta ansiktet på morgonen. En del torra med fet och oljig hy byter till ännu mer uttorkande rengöringsprodukter. Fortsätter att återfukta huden med konventionella krämer.
  5. På senare tid har plitor, finnar, röda prickar eller andra orenheter brutit ut.
  6. Hudtillståndet förvärras. Huden blir bara torrare och orenheterna fortsätter att bryta ut.

Av dem som har hört av sig har alla varit i olika perioder i sitt liv. Allt från tonåringar till 50 åringar, men majoriteten har ändå varit de som haft problemfri hy men som får detta dilemma runt 30.

  1. Torr hy kan man få av många anledningar. Men oavsett om det är hormon-, miljö- eller hälsoförändringar som orsakar torr hy så:
  2. Behövs ansiktsrengöringsprodukter med mycket lödder dvs som tvättar bort mycket hudfett och smuts för att få bort slaggprodukter (ex. silikon, synteter) från konventionella produkter. Ibland behövs djuprengöring som peeling och mask för att rena huden. Slaggprodukterna kommer oftast från konventionella ansiktskrämer.
  3. Pga att man får torrare hy med tiden så byter man till mildare rengöringsprodukter, men fortsätter med samma sorts ansiktskrämer. De milda rengöringsprodukterna klarar inte av att tvätta bort alla slaggprodukter och dessa lagras i huden med tiden. Eller så använder man mer uttorkande produkter då man har oljig/fet hy (som bottnar i torr hy).
  4. Till slut har man byggt upp så mycket slaggprodukter i hyn att det bryter ut i form av orenheter. De med fet hy (som bottnar i torr hy) kanske lyckas tvätta bort slaggprodukter med starka produkter, men får istället orenheter och acne för att huden producerar alldeles för mycket hudfett.

Lösningen är att bryta den onda spiralen.

  • Sluta med konventionell hudvård (speciellt krämer) och rena ut slaggprodukterna och orenheterna med naturliga produkter.
  • Ge huden tid att hitta balans.
  • Tvätta med naturlig, gärna ekologisk olja + vatten eller milda rengöringsprodutker.
  • Rengör huden på djupet ibland med ex. ekologiska skrubbar och masker.
  • Fukta hyn med enbart naturliga krämer/oljor utan ingredienser som stannar kvar i huden och orsakar besvär.
10 thoughts on “Torr hy, plitor, finnar och orenheter?

  1. Hej!
    Jag har ganska just bytt till ekologisk hårvård. Jag använder ett schampo från AM naturprodukter. Jag undrar om man ska undvika att tvätta håret mycket under avvänjningen? För håret blir flottigt mycket snabbare och det är inte direkt trevligt.. Så går det att tvätta håret hur ofta man vill, eller måste man dra ner på tvättarna? Nujust tvättar jag med varannan dag ungefär!

    • Det blir tyvärr så att det kan bli väldigt smutsigt snabbt innan hårbotten har hittat sin naturliga balans. Tvätta så ofta du behöver. Du kommer inte att behöva tvätta lika ofta sen när hårbotten väl är i balans. Du kan läsa mer generellt om eko schampon här och om när man byter till eko schammpo här.

  2. Vad kul att du tipsar om Suki!!! Älskar deras produkter och dom har verkligen lugnat min hud och suddat ut mitt hudproblem!

  3. Har alltid haft problem med finnar men samtidigt haft väldigt torr hud och eksem. För några år sedan slutade jag med allt onaturligt och använder nu så mycket naturligt som möjligt. I början går verkligen huden bananas. Det blir som en detox. Tog nästan ett år innan den reparerat sig. Jag började också äta jättenattljusolja, då jag upptäckte att mycket av mina konstiga finnar kom vid pms. Jag får aldrig dessa hiskeliga blemmor något mer. Jag använder mest Weledas produkter i ansiktet, Men provar nytt hela tiden. En sak som jag dock verkligen verkligen vill rekommendera, som hjälpt mig mest av allt, är honung. Kletar in ansiktet någon gång i veckan och sitter med det minst 20 min. Gör underverk. Speciellt om man har utslag, finnar eller är torr.

    • Åh tack för tipset! Då ska här kletas på honung. 😀
      Jag läste även i en bok om naturmetoder att när man har problem med acne så kan man ha på olivolja i ansiktet innan man går och lägger sig. Jag trodde jag skulle vakna med säkert 10 nya röda blemmor men på morgonen va min hy bara babylen och acnen hade mattats av. 🙂 Så nu kör jag så naturligt som möjligt. Tvättar med en eko mild tvål och sen på med olivolja.

  4. Ping: Summering 2014 | iloveekologiskhudvard

  5. Hej!
    Jag har haft jättetorr hy i tre månader nu och den vill inte bli bättre. Jag tvättar med mandelolja och smörjer mig med det i ansiktet också, men det tas upp av ansiktet på två sekunder och sen är jag lika torr igen. Brukar även ha olivolja i ansiktet och det blir likadant där. Jag har testat att ha ren aloevera i ansiktet men det enda som hände var att jag fick mer finnar. Jag vill helst inte ha massa krämer i ansiktet då jag jättelätt får finnar om jag använder produkter. Därför jag endast använder oljor till ansiktet. Vet du vad jag kan göra för att få bort min torra hy? Det stramar och jag här vita små hudflagor i hela ansiktet så man ser på håll att jag är jättetorr. Hjälp!

    • Förstår att det känns jobbigt för dig. Här har jag bloggat om torr hy, läs gärna mer kring detta. Det låter bra att oljorna åtminstone absorberas snabbt av huden. Det är värre när huden är så pass torr att den inte ens klarar av det och bara ligger på ytan och orsakar problem. För mig låter det som om oljorna inte når de djupare hudlagren därav känslan av stram hud. Använd serum som bättre tränger in i huden. Aloe vera kan funka bra som serum men den är också utrensande vilket initialt kan ge massor av acne. NVEYs Delicat Concentrate passar känslig och mycket torr hud och har visat sig funka på hud som lätt har tendens till att få acne. Detta serum kan du applicera först på rengjord hy. När den gått in i huden kan du applicera din mandelolja. Om du endast vill hålla dig till att använda oljor kan du prova Anita Grants Pink Grapefruit Kissi Oil. Använd denna olja som serum under din mandelolja. När din mandelolja tagit slut och du vill prova en ny olja kan du istället kika på baobabolja som jag tycker mättar torr hy bättre.

Kommentera

