Gabriela svarar på frågor om ekologisk hårvård


Jag stöter ofta på bloggar och diskussionsforum där folk testat ekologisk hårvård, speciellt schampo, och tyckt att det varit bortkastade pengar. Håret blir direkt fett och luktar unket, det varken löddrar eller blir rent och så går man tillbaks till ett vanligt schampo. Eftersom många som vill gå över till ett grönare badrum oftast börjar med schampot, så känns det extra viktigt att gå till (hår)botten med denna problematik. Jag vänder mig till naturkosmetiska hudvårdsterapeuten Gabriela som driver en ekologisk skönhetsklinik i Östersund.

Anna frågar: Varför tar det så lång tid för håret att ”vänja sig” och må bra när man byter till ett ekologiskt schampo? Är det för att det tar lång tid innan slaggprodukter från konventionella schampon tvättas ut?

Gabriela svarar: ”Håret och inte minst hårbotten påverkas av de starka tensiderna och de petrokemiska ämnena. Om ett schampo löddar väldigt mycket ska man tänka skumt 😉 Eftersom hudens sebum (fett) är en del av hudens immunförsvar försöker huden alltid att återställa förlusten så fort den kan. Den är van vid att vid varje tvätt bli av med att sitt skydd på grund av dessa starka tensider så att en överproduktion av sebum påbörjas. Ekologiska schampon har oftast mycket mildare tensider och det brukar ta minst 3 månader innan hårbotten vant sig. Tänk dig hårbotten som en skorsten till kroppen, som du har haft en plastpåse över (silikoner) det är en del som behöver få komma ut.  Precis som du skriver tar så är vissa ämnen svåra att tvätta bort; till exempel silikoner är väldigt svårt att tvätta bort. De flesta konventionella schampon för färgat hår brukar tillföra nya silikoner. (Hård marknadsföring läggs på att vi ska duscha och tvätta håret ofta. Nu har man lyckats väldigt bra i västvärlden så nu står människornas hårtvättar vanor i Asien på tur om att övertygas om att de bör använda dessa schampon och ofta…)”

Anna frågar: Många tycker att det är svårt att hitta ett ekologiskt schampo som passar. Om man testar ett schampo som inte passar ens hårtyp, vad ska man tänka på vid nästa köp? Har du tips på hur man kan välja rätt schampo eller är det bara till att prova sig fram?

Gabriela svarar: ”Jag läser alltid incilistan för att kolla att den ser bra ut. Ett tips kan vara att också läsa bloggar och se andras erfarenheter, men sedan så har vi alla olika hår.”

Anna frågar: Hur länge bör man använda ett ekologiskt schampo tills man kan avgöra om det passar eller inte?

Gabriela svarar: ”Man bör ge det i alla fall några tvättar beroende på hur det känns. Även med ekologiska schampon kan man ibland direkt känna att det här aldrig kommer att fungera och andra kan man behöva flera tvättar för att förstå hur bra det kommer att bli! Tålamod är en dygd 😉 ”

För att summera det hela så tar det längre tid att ”vänja” hår och hårbotten vid ett ekologiskt schampo beroende hur ”skumma” schampon och hårvårdsprodukter man använt sig av tidigare. Av erfarenhet så är de värsta sorterna de dyra salongsschampona (konventionella). De innehåller mycket av allt som irriterar hud och hår och vid långtidsanvändning får många hårbottenbesvär.

Om du har testat ett ekologiskt schampo ur softskins sortiment och inte blivit nöjd, så hör gärna av dig för tips om ett annat schampo som inte påminner eller ingrediensmässigt liknar ditt första. Ett bra märke att börja med är Eco Cosmetics schampon, sedan kan man prova sig vidare om man inte är nöjd. Glöm nu inte att låta bli silikoner och petrokemikalier när du går över till ekologisk hudvård. Har bloggat om detta tidigare här.

15 tankar på “Gabriela svarar på frågor om ekologisk hårvård

  1. Jag har precis köpt schampo från John Masters Organics i provformat, med rosmarin och lavendel. Jag har knappt hunnit använda det i en vecka. Håret känns fint när de tär nytvättat, men ser flottigt ut redan dagen efter och väntar jag en dag till med att tvätta håret så ser det ut som jag har stoppat ner huvudet i smörbyttan. Men jag har ju förstått att det kan ta lite tid innan håret blir ”normalt” igen. Jag gillar ju när det löddrar massor, känns som det blir renare då. Jättedumt egentligen jag vet. Men eftersom det här schampot inte löddrar så mkt så är den spontana känslan att håret inte blir rent när inte löddret ”räcker” till hela håret. Lite frestande att ta mer schampo då *s*. Använder citrus- och nerolibalsamet från samma märke.

    Jag vet dock inte hur deras inci (heter det så?) står sig gentemot andra schampon. Vilket schampo är ”mest naturligt” skulle du säga?

    Oj, va lång kommentar det blev :S

    • Ja, det där med löddret är en vanesak. Schampot kommer säkert att löddra mer när ditt hår är ”normaliserat”. Det kan kännas dyrt såhär i början för det går det åt mer schampo och man behöver tvätta så gott som varje dag, men ge nu inte upp! Det kommer att bli bättre med tiden. John Masters Organics schampon (och övriga produkter) är annars kända för att vara dryga 🙂

      Rent generellt så är det babyschampo samt parfymfria/doftfria schampon som är mest milda. Jag tror dock att Essential Cares Schampon tillhör de mildaste och även i+m naturkosmetiks schampon är väldigt milda.

      • Hej,
        jag använder också en John Masters produkt och har gjort det nu i över 4 månader. Jag försöker att tvätta var 3:de dag, men direkt som du säger, så blir även mitt hår väldigt fett samtidigt som topparna är torra och livlösa. Har seriöst funderat på att övergå tillbaks till kemikalierna för jag vill knappt ta på mitt hår längre..samtidigt tillåter inte min ekonomi att byta mellan olika märken efter en tids användande..hur ska man lösa det?

  2. Har tänkt testa Rahua schampo som det skrivs så mycket om nu, undrar om ni testat det och vad ni tycker? Sen skulle jag gärna ha lite tips på andra hårvårdsprodukter som borstar, hårfönar osv.. Tack för en bra blogg!

  3. Är på väg att beställa hem shampon, balsam och tvål så att jag kan sätta igång 🙂
    Förresten ett tips? Eliah Sahils ekologiskt växtbaserade schampo, 100 % naturligt, ekologiskt, BDIH certifierad, hållbar och allergitestad. Passar den in på din hemsida? Och jag har läst mycket gott om Akamuti Black soap, är det något ämne i den som är dåligt?

    Jag håller på och velar shampomässigt mellan i+m – Volume Shampoo Wheat Germ eftersom att jag gillar volum i håret, eller något av eco cosmetics/bently eftersom att de är billigare och håret kanske inte reagerar optimalt i början. Det är egentligen samma på balsamfronten. Blev glatt överraskad över Logona eftersom att jag brukar färga håret rött och har rött hår som jag gärna vill hålla rött, men kan inte bestämma mig för något.
    stämpeln på exempelvis i+ms produkter VEGAN, innebär den att den inte är testad på djur? Är det några av produkterna som har blivit testade på djur?

    Om man köper John masters äppelcidervinäger kan man då använde den ibland och snabba på så att hårbotten vänjer sig?

    Jag har inga problem med torra hårtoppar eller så, men har hört mycket gott om olika håroljor. Är inte risken att man i början när man vänjer sig vid ekologiska produkter får fett hår av oljorna? Ricinoljan, kan man i sådana fall blanda den med vilken som helst? Och hur mycket ska man blanda den med?

    Jag tycker att det är väldigt bra att du har hög standard på produkterna, vilket gör att man får mer förtroende för hemsidan. Självklart kan du inte ha koll på varenda produkt på marknaden men man får stort förtroende för hemsidan när du är petig med vad du tar in.
    Det blev väldigt långt nu 🙂

    • Hej Josefine!
      Eliah Sahils produkter står på mina långa lista över sådant som ska in i butiken. Ganska högt upp står den än så länge 🙂 Tack för att du påminde mig 🙂 Akamuti Black soap innehåller palmolja. Det står att produkten är ”fairly traded” med hänsyn till miljö och så, men inga certifieringar som styrker det. Det står att palmoljan är ”wildcrafted” och det begriper jag mig inte riktigt på. Jag är numera försiktig när produkter innehåller palmolja, speciellt när de innehåller en större andel palmolja. Njae, inutitionen säger att det finns andra härliga tvålar utan palmolja.

      Eco Cosmetics brukar vara bra att börja med. I+m har ganska milda produkter, ju mildare hårschampo man väljer, desto snabbare känns håret smutsigt såhär i startskottet. Det är för att hårbotten är van vid uttorkande, starka schampon. Men efter ett tag normaliseras fettproduktionen. För att göra livet lite enklare för sig så börja med ett medelmilt och billigare schampo som Eco Cosmetics. Du kan alltid byta till i+m när/om hår och hårbotten känns bra efter ett tag.

      Hrm.. det där med Logona hängde jag inte riktigt med på. Tänker du på deras hårfärger eller schampo?

      Jag är väldigt mycket mot djurförsök så i shoppen finns inga produkter testade på djur. När en produkt är ”vegan” eller ”veganvänlig” så innebär det att den inte innehåller något från djurriket. Ibland förekommer ingredienser som bivax, honung, ullfett och karmin (rött färgämne) och då räknas produkten inte som vegan.

      Japp, din hårbotten kommer att tacka dig om du använder John Masters äppelcidervinäger vid övergången till grön hårvård. Man kan använda den vid varje tvätt. Superskön!

      Tja, till hårtopparna ska du inte använda ricinolja. Jojobaolja eller arganolja är väldigt fina oljor att ha i topparna, i torra längder samt för att behandla torr hårbotten. Ricinolja kan man behandla hårbotten med. Väldigt renande men också väldigt klibbigt och klistrigt. I vilket sammanhang hade du tänkt använda ricinolja för?

      Tja, jag har nästan koll på varenda produkt på marknaden 🙂 Näe, de jag är osäker på googlar jag upp INCI (ingredienser) på. De flesta har INCI utskrivet. De som inte skriver ut INCI gör det oftast av en anledning…

      • Åh, hade ingen aning om att den hade palmolja i sig, nej det vill vi inte ha. Logonamässigt tänkte jag deras shampo, de hade ett shampo för rött hår både naturligt och färgat som tar fram det röda, och det lät intressant.

        Oljorna har jag hört så mycket gott om av alla, kring i princip alla användningsområden, så det var en liten förvirrande värld. Men jag tror nästan jag testar en arganolja mot torr hårbotten i sådana fall. Har det ibland men jag tror det beror på stress och SLSprodukter i dagsläget.

        Jag uppskattar att du verkligen svarar på frågor och att du inte tar in allt. Det finns många andra butiker som har ekologiska varor men man är ändå inte hundra på att det verkligen är OK eller om det mest är marknadsföring. Det känns så tryggt att du är petig för då behöver inte jag kolla igenom varje produkt innan utan kan säkert veta att den här hemsidan har noga valt att inte ha med de sakerna som jag heller inte vill ha i mina produkter 😀

        Tack för att du svarade på frågorna nu vet jag vad jag ska beställa hem för produkter!!

        • Aha, vänta med Logonas schampo för färgat hår. Tror inte att det är bra att börja med. Detta schampo kan du alltid testa när du fått balans i hårbotten.

          En vegetabilisk olja har väldigt många användningsområden. Arganoljan är populär att ha på håret, men också på ansiktet då den har anti-age egenskaper. Vid daglig långtidsanvändning slätas rynkor/fina linjer ut. En superolja helt enkelt!

          Japp, säljer inget som jag själv inte vill använda. Bara återkom om du har fler funderingar 🙂

  4. Pingback: Summering 2014 | iloveekologiskhudvard

  5. Pingback: tvåhundrasjuttio – När håret ställer om sig efter byte till ekologiska produkter | Filippovation

Lämna en kommentar