Utfasning av onödiga plaster och plastförpackningar


Det var tufft som liten företagare (vilket softskin fortfarande är) att sätta krav på innehållet på hudvårdsprodukter när jag startade år 2006. Grossister och tillverkade ryckte för det mesta bara på axlarna: ”passar det inte så får du vara utan”. Idag är inställningen lite annorlunda och jag tror inte det främst beror på att vissa återförsäljare är petiga utan för att tillverkarna vet att slutkunderna har krav på innehåll som inte är skadlig för hälsa och miljö. Idag, 6 år senare, finns det gott om bra ekologisk hudvård. Det blir bara bättre, renare och mildare produkter med tiden tycker jag. Jag märker att tillverkare och grossister är mer lyhörda och tar synpunkter och kritik positivt (i de flesta fall…).

Långt inne i våra medvetanden, bakom våra (dåliga) vanor, bekvämligheter och konsumtionsmönster så vet vi att plaster inte är bra för hälsa och miljö. Jag fick en rejäl ”wake up call” när jag läste Naturligt Snygg Hannahs inlägg om plaster. Jag är inte emot alla sorters plaster. VI skulle exempelvis inte klara oss så bra utan mjuka plastslangar inom sjukvården (apparater, instrument m.m.) och listan är ju lång på sådan plast vi är beroende av. Jag stör mig dock oerhört på den onödiga plasten. Varför finns det inte mer refill-påsar eller refill-förpackningar till inom exempelvis hudvården? Alla flytande tvålar och schampon hade kunnat finnas i miljövänliga refill-format. Oljor mår bra i glasflaskor och det är inget fel med sminkdosor i form av hårt papp.

Plaster kan läcka ut ämnen och kemikalier som inte är bra för hälsan. Plaster som inte återvinns överlever oss och våra barnbarn och tar flera hundra år innan nedbrytning sker. Svenskar är bra på att återvinna, men det är långt ifrån alla som gör det. Dessutom är det enligt nyhetssajten Farad (inriktning på teknik och miljöfrågor) bara 19% av de inlämnade plasterna som faktiskt återvinns. Det är ju en förskräcklig dålig siffra! Här kan du läsa deras artikel om plaståtervinning.

Det finns idag komposterbar plast och andra miljövänliga förpackningsmaterial. Detta är något som vi återförsäljare men främst slutkunder måste trycka hårdare på. Det är dags att ifrågasätta plastförpackningarna när vi handlar och efterfråga andra miljö- och hälsovänligare alternativ. Det hade varit bra om bloggare och recensenter även bakar in förpackningen när en produkt betygsätts. Ställ frågan: hade denna kunnat vara i en mer hälso- och miljövänlig förpackning? Jag lovar att jag som återförsäljare hädanefter kommer att ifrågasätta alla plastförpackningar hos mina leverantörer/tillverkare. Kan ni lova mig att som slutkund göra samma sak?

3 thoughts on “Utfasning av onödiga plaster och plastförpackningar

  1. Det vore järreroligt om det tänktes mer på förpackningarna! Just refiller till ekologisk handtvål har jag saknat.
    Däremot finns det ett stort problem med komposterbar plast. Den är oftast en blandning av te x majs eller sockerör och sedan helt vanlig oljeplast (te x polyester). När den sedan bryts ner i en kompost sönderdelas den vanliga plasten i pyttesmå bitar, så små att de inte syns. Man tror att de inte finns när man inte ser de där små små plastpartiklarna, men de är kvar och bryts som vanlig plast inte ner.

    • Refill till allt som står inne i duschen och handtvålen. Många gånger undrar jag inte om man kunnat använda sig av pressad papp med plastfilm på insidan och så mer glasflaskor såklart. Det senaste man upptäckt är att den BPA fria plasten till nappflaskor läcker ut andra härligheter som inte är bra för hälsan, så det är bara till att konstatera att plast är plast. Men det där att bioplast innehåller andelar av vanlig oljeplast är jag helt omedveten om. Försökte hitta källor för att bekräfta informationen, men kunde inte hitta sådär på rak arm. Har du någon referens? Har istället slängt iväg ett mail till svensk plastindustri med frågor. Får se om de ens svarar. Det sägs att bioplasten är svår att kompostera hemma. Det ska vara en viss temperatur och syremättnad för en snabb nedbrytning, annars kan det ta flera år. Men de bryts ner ändå snabbare än vanlig plast om jag förstått det rätt.

Kommentera

