Att tänka på när du byter till ekologiskt schampo


Många väljer att successivt byta ut badrumskåpet mot ett grönare innehåll. Det är inte helt ovanligt att man byter till ett ekologiskt schampo och får orent och matt hår. Ge då inte upp! Det finns några viktiga saker man bör tänka på när man just ska byta schampo.

1) Icke vattenlösliga kemikalier
Ett naturligt rent schampo innehåller inte starka tvålämnen som SLS (sodium lauryl sulphate, ett mycket vanligt tvålämne). Rena ekologiska & naturliga schampon klarar inte av att tvätta bort icke vattenlösliga kemikalier. Detta innebär att du måste lusläsa alla dina hårprodukter, allt från styling till balsam. Dina övriga hårprodukter får därför inte innehålla silikoner (dimethicone) eller mineraloljor (paraffin), dvs sådant som inte är vattenlösligt. Fråga mig gärna om du är tveksam på någon ingrediens! Dessa ämnen kommer med tiden att täppa till din hårbotten och ditt hår blir livlöst, stelt och täckt med kemikalier.

2) Att gå över till ett ekologiskt schampo
Ditt vanliga schampo som löddrar mycket och som innehåller starkt tvättämne som ex. SLS klarar av att tvätta bort icke vattenlösliga ämnen. Du kan på så vis ”nolla” hår och hårbotten med ditt vanliga schampo och sedan använda ditt ekologiska schampo vid nästa tvätt. Tänk på att därefter hålla håret fritt från icke vattenlösliga kemikalier. Men! Om ditt vanliga schampo även innehåller silikoner och mineraloljor så kan det vara en god idé att ”nolla” med äppelcider vinäger istället.

3) Få bort icke vattenlösliga kemikalier
Om du vid övergången till ekologiskt schampo fortsatt med silikoner och mineraloljor i dina övriga hårpodukter och får matt och konstigt hår kan du göra såhär:
Alternativ 1: Du kan ”nolla” hår och hårbotten med ditt gamla vanliga schampo, om det inte innehåller silikoner och/eller mineraloljor.
Alternativ 2: Om ditt gamla schampo innehåller icke vattenlösliga kemikalier eller om det har gått så långt så att hårbotten kliar och kanske t.o.m. att du tappar hår, så hjälper sällan ett konventionellt schampo. Du måste skölja och rensa hår och hårbotten med äppelcider vinäger.
John Masters Organics har ett ekologiskt äppelcider vinäger med bl.a. kamomill och ringblomma (lugnande) samt grönt te och rosmarin (stimulerande). Du kommer att få tillbaks ett glansigt och friskt hår!
– Ekonomitipset är vanlig äppelcider vinäger från din matbutik.
Både John Masters och vanlig äppelcider vinäger behöver spädas ut ca 1-3 msk till ett glas vatten. Skölj alltså håret med utspädd cider vinäger (efter schamponering), styrkan kan justeras efter smak och behov. Använd sedan balsam som vanligt.

4) Hitta rätt schampo till din hårtyp
Liksom konventionella schampon finns det en uppsjö av ekologiska schampon. Hör enklast med din butik vad de rekommenderar till just din hårtyp. Annars är det att prova sig fram tills man hittar rätt….

74 tankar på “Att tänka på när du byter till ekologiskt schampo

  1. Vad är det för skillnad på ekologiska schampon som finns hos bl. a. softskin och de som är markerade med ”svanen” och ”bra miljöval” ute i de ”konventionella” butikerna? Prisskillnaden är åtminstone markant.

    • Väldigt bra att du tar upp detta! Jag hittade en bra sida som i korthet förklarar de olika (svenska) certifieringarna http://www.svanen.se/konsument/Valj-ratt-marke/
      Om man väljer att certifiera sina produkter med svanen och bra miljöval, så tolkar jag att man vill profilera sina varor som klimat- & miljövänliga. Om man velat certifera en produkt för att den är ekologisk bör man hellre valt Krav eller åtminstone Ekoblomman (ekoblomman har dock inte så stränga regler). I dagsläget har vi i Sverige ingen bra ekologisk certifiering. Måste erkänna att jag är dåligt insatt på Krav märkningen, men den känns mer utformad för jordbruk och matvaror. De produkters om säljs på Softskin är (de flesta) eko certifierade av stränga organ på innehåll och ekologisk hållning. Dessa certifieringar är inte så vanliga på svenska varor, men används flitigt i övriga Europeiska länder. Vad gäller priskillnader så handlar det alltid om hur stor andel (%) ekologiskt innehåll en vara har. En 100% ekologisk hudvårdsprodukt är alltid dyrare än en som ex. är 1% ekologisk. Andra vanliga faktorer som påverkar priset är hur miljövänlig/ekologisk produktionen är, fraktsätt, produkternas förpackningar, råvarornas kvalitet, var det tillverkas etc.

  2. Hej!

    Jag har tänkt att gå över till ekoprodukter för hår men blir lite osäker på vad du menar med det du skriver på punkt 1 ovan; har kollat alla mina nuvarande produkter och både shampoo, balsam och leave in balsam innehåller dimethicone. Om inte ett naturshampoo kan tvätta ur det hur får jag nånsin bort det ur håret och kan hamna på ruta 1 om tom mitt shampoo som ska göra rent innehåller dimethicone? Sen undrar jag hur det funkar om jag fortfarande färgar håret med konventionell färg hos min frisör? Är det då meningslöst att gå över till ekohårprodukter eller fungerar det ändå?

    mvh/
    Natasha

    • Hej Natasha!
      Förstår vad du menar. Jag var nog lite otydlig. När du går över till eko schampo så kan du inte fortsätta att tillföra silikoner till ditt hår. Du får byta till andra produkter helt enkelt. Kombinationen silikon, mineraloljor och eko schampo är inte bra. Min rekommendation är att du efter din sista ”silikon tvätt” sköljer och nollar hår och hårbotten med utspädd äppelcidervinäger. Därefter håller du dig till silikonfria och mineraloljefria hårprodukter. Oftast medför ett byte till ekologiskt schampo även byte av övriga hårprodukter.

      • Ok, tack snälla för svaret! Nu förstår jag precis! jag tror jag ska testa Madaras och/eller John Masters när det gäller shampoo och balsam men har du någon bra rekommendation för leave-in balsam/produkt? har ju hört man kan använda ren arganolja till håret, vet du om det funkar bra eller blir håret tungt/fett av det..?

        Natasha

        • Vad gäller leave-in så har John Masters ett bra leave-in balsam. Om du har tunnt hår kan arganolja vara något för fet och tynga ner det. Du kan prova med att applicera oljan på hårtopparna när håret är handdukstorkat efter tvätt, då blir det mer utspätt och inte så tungt. Är du rädd för att olja ska tynga ner håret är även John Masters Shine On bra. Denna är silikonfri, tillför glans och är stärkande för håret utan att tynga ner. Återkom gärna om du har fler funderingar!

  3. Jag tar fram min skämskudde och erkänner, har använt naturliga schampon i över ett år nu men inte bytt ut mina konventionella hårsrylingprodukter..! Ska kolla ingredienslistorna på dem. Tack för ditt inlägg om detta!

    • Men dina stylingprodukter kanske inte innehåller så mycket av de icke vattenlösliga kemikalierna, då kan det funka bra ändå. Om de innehåller mycket av de icke vattenlösliga kemikalierna, då undrar jag vad ditt naturliga schampo innehåller 🙂 Tveka inte med att höra av dig om du undrar över några ingredienser.

    • Ja, antingen eller. Vinäger är det bästa alternativet. Jag inser att jag varit otroligt otydlig. Har förtydligat blogginlägget och hoppas att det nu ger mer tydlighet. Tveka inte med att fråga igen om det dyker upp fler frågor!

  4. Tack för en så bra blogg och ett sånt bra inlägg!

    Men jag har två frågor. Jag använder just nu Santes schampo och balsam som jag tycker väldigt mycket om. Dock så blir mitt hår strävt som sockervadd när jag tvättar med schampot och det känns inte så bra. Men balsamet är fantastiskt så det gör inte så mycket. Men förstår inte varför det blir så. Kan schampot vara fel för mig eller vad är problemet tror du?

    Sen till den andra frågan. Jag använder fortfarande mina ”vanliga” stylingprodukter då jag för tillfället inte har råd att köpa naturliga sådana. Dock använder jag dem inte så ofta men då jag gör det, räcker det med att tvätta håret som vanligt och sen använda äppelcidervinäger och då ska håret bli rent som vanligt?

    • Jag kan också få strävt hår av vissa ekologiska schampon, men så är ju santes brilliant care balsam så himla bra så det inte gör något i slutändan. Jag kan inte svära på varför det är så, men tror att just det schampot inte lämpar sig för just min/din hårtyp. Jag misstänker att det är fett/olje sammansättningen i schampot som inte klaffar med håret. När jag envisas med sådana schampon blir mitt hår alltid fetare/smutsigare snabbare, dvs jag får tvätta håret oftare. Hitta rätt schampo så kommer du antagligen få mer fluffigt och följsamt hår plus att det inte blir lika snabbt smutsigt. Testa att köpa ett annat schampo nästa gång. I santes prisklass ligger Eco Cosmetics nära.

      Misstänker du däremot dina stylingprodukter, dvs att håret inte blir rent efter schamponering och balsamering, stelt, strävt och tjockt med beläggningar, då behöver du rensa med äppelcidervinäger. Men eftersom det ändå låter som om ditt hår blir fint efter balsamering, så tror jag inte att stylingprodukterna är den stora boven i detta fall. Men, känner du dig tveksam skadar det aldrig med en och annan äppelcidervinäger skölj. Det bara renar och neutraliserar.

      • Ja det kan nog stämma att det är fel slags schampo 🙂 Och jag har sköljt håret vinäger några gånger, riktigt härligt är det. Och använder stylingprodukter vääääldigt sällan så det gör nog inte så mycket 🙂 Men ska kolla in det där andra märket på en gång. Tack så mycket!

  5. Pingback: Gabriella svarar på frågor om ekologisk hårvård | iloveekologiskhudvard

  6. Förstör vanlig hårfärg resultatet av ekologiska schampon och balsam? Vill gå över till ekologisk hårvård men vill inte sluta färga håret… Använder just nu Garniers hårfärg Olia. Funkar det att fortsätta med det?

  7. Hejsan! Jag funderar på att byta till ”naturligt” schampo men blir bara mer förvirrad ju mer jag läser.

    Jag undrar lite över ingredienserna i t.ex. ”Eco cosmetics” produkter. Här är produkten ”schampoo repair”:

    Aqua, Lauryl Glucoside, Olea Europaea Leaf Extract*, Coco Glucoside, Sodium Cocoyl Glutamate & Disodium Cocoyl Glutamate, Glycerin, Myrtus Communis Extract*, Punica Granatum Extract*, Sodium Chloride, Alcohol, Ginkgo Biloba Extract, Sodium PCA, Parfum, Simmondsia Chinensis Oil*, Vitis Vinifera Seed Oil*, Sodium Lactate, Lactic Acid, Limonene, Citronellol

    Är inte sodium samt alkohol dåligt för huden?
    Jag undrar även över Weleda och Faith in Natures produkter, vad anser du om dem?

    Tacksam för svar
    /Josefin

    • Natrium är ett grundämne som ingår i väldigt mycket, så man kan inte bara titta på ett enskilt grundämne. Alkohol är ett relativt milt lösningsmedel som sällan utgör någon större andel av en hudvårdsprodukt som ska stanna kvar på huden. Är man väldigt känslig eller torr bör man undvika de produkter med höga halter alkohol, speciellt när det handlar om en produkt som inte ska sköljas ur. För att man ska slippa ta en examen i kemi och huvudbry, finns softskin som gör jobbet åt en 🙂 Tummen upp för Weleda och tummen ner för faith in nature.

  8. Hej! Vad anser du om dessa ämnen? Det är ämnen i ett ekologiskt silverschampo som jag har hittat, vill verkligen ha bort mina guldiga nyanser i håret 🙂 Jätte tacksam för svar! 🙂

    Aqua, Sodium C14-16iOlefin Sulfonate, CocolGlucoside (2), CocamidopropyliBetaine (2), CocamidelDEA, PEG-120 MethyliGlucose Dioleate, LauryllMethyl Gluceth-10 HydroxypropyldimoniumiChloride, Hydrolysed WheatlGluten, Parfum, HelianthusiAnnuus Seed (Sunflower)iOil (1), CitriciAcid Monohydrate, AloeiBarbadensis Leaf Juicel(1), Anthemis Nobilisl(Chamomile) Flower Extracti(1), Symphytum Officinalisi(Comfrey) Root Extracti(1), Benzyl Alcohol,lMethylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Polyquaternium-10,lDisodium EDTA, PrunuslAmygdalus (Sweet Almond)lOil (1), SimmondsiaiChinensis (Jojoba) Oili(1), Acid Violetl43.

  9. Hej! Vad händer med håret, efter man ev viss tid har använt ekologiska produkter och sedan färgar håret hemma med vanlig butikhårfärg (schwarzkopf) ? 😮

    • Om hårfärgen har en härlig cocktail av oljor och kemikalier som är svåra för ett milt schampo att tvätta bort kan du få matt och konstigt hår. I värsta fall kan du få hårbottenproblem. Du kan alltid skölja håret med äppelcidervinägerblandning för att försöka få bort slaggprodukter. Vanlig hårfärg sliter också otroligt mycket på håret, speciellt om färgen är blekande. I bästa fall händer det ingenting. Vid kontinuerlig färgning med konventionella hårfärger kan man nog räkna med ett eller annat av ovan nämnda scenarion.

  10. Hej!
    Vilken fantast genomgång, tack vare din guide så kunde jag övergå till ekologiska hårprodukter igår! 🙂 jag gjorde en nollning med en stor flaska äppelcidervinäger tror drt blev bra 🙂
    Men nu till min fråga: är lite ”orolig” brukade anvönda ett värmeskydd i blött hår förut o sedan borsta innan jag torkade det. Jag gjorde aldrig rent borstarna igår (svinhårsborste) o nu har jag använt dom
    kanske är en jätte dum fråga men tror du det kan förstöra min nollning jag gjorde igår? 🙂 hehe
    är det möjligt tror du att partiklar sitter kvar?
    tack för bra instrukttioner 🙂
    Nu har haf i

    • Oj, använde du en hel flaska? Grymt! Kändes håret bra efteråt? Det är ingen dum fråga, för det kan sätta sig en hel del i borstar, locktång/plattång etc. Det beror helt enkelt hur mycket det fanns i borsten. Känner du dig osäker så skölj en gång extra, men förhoppningsvis så fanns där inte så mycket.

      • Kan salt stanna kvar i svinhårsborste och skada den? Jag använder endast vatten när jag tvättar håret. För att styla har jag tänkt att på morgonen spraya håret (när det är helt torrt) med en hemmagjord blandning av salt utrört i vatten. På kvällen kammar jag sedan håret med en svinhårsborste och därefter sköljer jag borsten med ljummet vatten. Borsten får lufttorka. Är saltet skadligt för borsten?

        • Absolut kan salt stanna och förstöra både stråna samt träet. Du kan antingen torka med mjuk trasa eller snabbt skölja som du gör med vatten och sedan torka av. Om det finns fett på borsten kan man använda mild tvål utspätt i vattnet som man antingen på samma sätt torkar eller snabbt doppar i. Borsten ska absolut inte ligga länge i vatten, men det går utmärkt att snabbt skölja av för att sedan torka av smuts/stylingrester.

  11. Pingback: Summering 2014 | iloveekologiskhudvard

  12. Hej
    Just nu tappar jag mycket hår. Har på frisörens inrådan använt redken mot håravfall, och det fungerar. Men jag vill mycket hellre använda ett ekologisk shampo conditioner. Har börjat läsa på men inser att jag behöver lite hjälp. Har du förslag på ett shampo/märke som du vet fungerar?

  13. Hej! Jag har provat att använda Weledas oat schampo och balsam och mitt hår blir väldigt statiskt. Sedan har jag provat lite andra ekologiska produkter med samma resultat. Mitt hår blir ganska lätt flygigt eller tungt om jag använder för feta produkter (ett typiskt nordiskt hår enligt min frisör…). Jag bor norrut vilket förstås är en bidragande orsak till det statiska håret just nu eftersom luften är torr så här års. Nåja, till saken, finns det något schampo och balsam som du kan rekommendera till mig? Eller räcker det med att ha ett riktigt bra balsam? Tack för en bra sajt.

  14. Hej! Jag vill byta till ekologiska hårvårdsprodukter och behöver därför lite tips om vilket schampo och balsam som passar mig. Jag har tunt axellångt hår som lätt blir trassligt och utan volym. Senaste halvåret har det kliat mer o mer i hårbotten. Jag har inte mjäll men hårbotten är irriterad. Håret blir väldigt fett redan dagen efter tvätt. Jag har torr hud i övrigt så jag misstänker att det är därför jag har problem med hårbotten, speciellt på vinterhalvåret. Så jag vore tacksam för tips om passande schampo och balsam till mig.
    Tack för en bra sida!

  15. Hej! Kan man börja med att köra äppelcidervinäger över håret, skölja av och sedan ta ekologiskt schampoo/balsam?? Eller ska man ta ekologiskt schampo först och sedan äppelcidervinäger blandningen…
    Hoppas du förstår vad jag menar!
    Mvh

    • Nej, det ska sköljas efter schamponering. De flesta schampon är basiska och då vill man återställa till surare pH med vinägern (hårbotten har ett surare pH). Skölj och massera hårbotten och hår. Låt gärna verka och skölj ur. Avsluta med balsam om det behövs.

  16. Hej!

    Jag undrar om jag kan använda ”Protective Shampoo & Shower Gel” från Naobay, som sista schampo för att rensa bort alla dumma kemikalier innan jag börjar med mitt ekoschampo från John masters?

    Ingredienser: Aqua, Ammonium Lauryl Sulfate, Aloe barbadensis leaf juice*, Cocamidopropylbetaine, Glyceryl laurate, Aqua & Sodium benzoate & Potassium sorbate, Glycerin, Chamomilla recutita flower extract*, Citric acid, Parfum, d-Limonene, Citral, Linalool. * Ingredients from organic farming.

    • Ja, det går bra. Detta schampo är fritt från det mesta, men den innehåller rätt starka tensider (uttorkande/irriterande). Så det är faktiskt ut utmärkt schampo innan övergång till milda, rena eko schampon. Spara lite av detta som du kan ”falla tillbaks till” vid behov. Det behöver inte bli kämpigt, men vissa får knepigt hår av eko schampon. Då är det bra att gå tillbaka för att sedan på nytt prova eko schampo igen.

  17. Hej!
    Styrkan på äppelcidervinäger blandningen finns det någon mängd att gå efter för mig som aldrig provat, har ingen erfarenhet om behov. Ska som sagt gå över till ekologiskt schampo/balsam och väljer denna metod.

    Jag har bröst långt, lockigt/vågigt, skandinaviskt tunt hår. (om det säger dig något)
    Vad rekommenderar du för antal msk och mängd vatten (storlek på glas) för mig??
    MVH

    • Mängden styrs av dels hur mycket hår man har, men även hur mycket beläggningar/kemikalierester man har. Är hårbotten sårig bör man prova med en svagare blandning så det inte svider. Man måste prova sig fram helt enkelt. Resultatet ska bli mjukt, lent, glansigt hår.

  18. Hej, igen! Mycket frågor från mig, men är som sagt första gången jag snart ska börja med eko produkter. Undrar om det räcker att köra äppelcidervinäger blandningen 1 gång som start vid övergång eller ska blandningen användas vid varje tillfälle??
    Duschar just nu endast 1 gång i veckan, ibland två vid träning. Har ingen tendens till fett hår mer en torrhårbotten…

    Med vänlig hälsning

    • Det är långt ifrån alla som får problem vid övergång till ett ekologiskt schampo. Men om man får det, dvs. håret blir stelt och matt, då kan man göra ÄCV skölj. Det beror helt på hur mycket beläggningar man har i håret. Skölj så länge du känner att du har behov av det. Det är inte skadligt på något sätt att skölja med ÄCV, tvärtom är det väldigt bra då den återställer hårbottens pH som ska vara svagt sur.

  19. Hej!
    Jag har nu kört med eco cosmetics schampo och balsam någon vecka, det har funkat helt ok förutom att mitt delvis blekta hår har blivit tovigt (inte så förvånande kanske ;)). Under veckan tog balsamet slut så jag köpte dr organic balsam som nödlösning, håret blev fett som ett smörpaket efter det 😦
    Så ikväll tog jag och beställde lite nya grejer från dig för att experimentera lite (aleppotvål bla). Visst funkar tvålen som schampo och sedan surskölj som balsam? Ska jag tänka på något speciellt om jag har lite torr/mjällig hårbotten men samtidigt väldigt fett hår?
    Jag har nu tänkt klippa bort blekningen, dock vill jag fortsätta färga mitt råttfärgade, tråkiga hår med fler och fler gråa strån i men i mörk färg. Finns någon bra ekofärg till detta eller biter inte det på gråa strån (en vän påstod att det inte gör det), om jag ska gå till frisören som vanligt, hur ska jag fråga för att få veta om färgen är ok? Vill ju inte sabba håret nu när jag börjat köra på rena grejer… Jag har förresten inte nollat håret före jag gick över på eco cosmetics produkter, har jag missat en väsentligt del då? Tack för en bra blogg!! 🙂 Mvh Maria

    • Att håret blir tovigt kan bero på att du har mycket kemikalierester i håret och/eller att håret är sönderblekt, slitet och torrt. Eco cosmetics balsam är i detta fall inte det optimala balsamet. Santes brilliant care är ett bättre val och kombination ihop med eco cosmetics schampo. Aleppotvålen är nog skön för din hårbotten, men är tveksam till att det blir bra till ditt hår. Surskölj med äppelcidervinäger är ett måste efteråt. Prova gärna aleppotvålen, men om inte det faller ut väl så återgå till eco cosmetics schampo, fast inför surskölj efter varje schamponering. Om du absolut älskar aleppotvålen (skönt för hårbotten) så kan du använda aleppon till hårbotten och tvätta längderna med eco cosmetics schampo. Surskölj i alla lägen.
      Av erfarenhet så tar ekologiska hårfärger dåligt på tjocka gråa strån. Många med tunnare strån får heltäckande resultat med ex. mörkare bruna nyanser. Själv har jag tjocka vita strån och färgar med en blandning av naturröd med 10-20% mörkbrun färg. Rött är det enda som sitter ordentligt på dessa tjocka vita strån. Prova dig fram, först med en mörkbrun nyans. Om inte det tar alls på det gråa, så prova att tillsätta lite rött i färgen. Kika gärna på Radicos dark brown, eller Logonas Brown Umber.

      • Tack för svar! Ang surskölj, kan man göra en sådan blandning och ha ståendes eller bör man göra ny blandning inför varje dusch? Eftersom jag har så mycket blekt hår (ngn form av balayage) så funderar jag på om jag ska färga håret mörkt rödbrun hos frisören först, tveksam på att de ekologiska färgerna biter på blekt hår, eller vad tror du? För att sedan försöka mig på att färga själv allt eftersom det behövs 🙂 Om jag går till frisör nu, kommer de ekologiska produkterna fungera efter det? I nuläget har jag inte så mkt ofärgad utväxt men jag kör ju ändå med hyfsat resultat tycker jag… Mvh Maria

        • Har faktiskt inte provat att göra stora mängder som blivit över. Kan kanske hålla i ett par dagar, men bäst att ha det i kylskåp då för annars kan det växa. Det är dock inte skönt att skölja med kall lösning, så tipset är att ha en flaska vinäger och mugg/flaska som du enkelt kan blanda i när det är dags istället. Hur längesen var det du blekte/färgade sist. För det är många som har låtit håret vila i ca 6 mån och fått bra resultat med örthårfärger. Dock rekommenderar jag ALLTID att man gör en provslinga först. Man vet aldrig vad för kemikalier som kan finnas kvar i håret och ge grönt hår eller någon annan spännande nyans. Det är alltså ingen bra idé att färga hos frisören för att sedan prova hemma med örtfärger, för då bara matar du på med mer kemikalier…

  20. Hej, hittade den här artikeln när jag googlade ekologiska schampon. Är mitt i processen att byta ut mina vanliga hårprodukter mot ekologiska hårprodukter och tänkte börja med schampon och balsam. Använder Sebastian professional volupt spray som styling produkt och trots intesivt googlande kan jag inte komma fram till om den innehåller icke vattenlösliga kemikalier, kan du hjälpa mej ? Tack

    Water/Eau, PVP, Polyethylene, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Polysorbate 20, Phenoxyethanol, Methylparaben, PEG-60 Hydrogenated Castor Oil, Polysorbate 80, Formic Acid, Disodium EDTA, Fragrance/Parfum, Propylene Glycol, Ethylhexylglycerin, Linalool, Butylphenyl Methylpropional, Bambusa Vulgaris Leaf/Stem Extract, Cereus Grandiflorus (Cactus) Flower Extract, Limonene, Alpha-Isomethyl Ionone, Citric Acid, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Tocopherol.

  21. Hej! Vilken bra blogg du har. Jag håller på och ställer om min hårvård eftersom min hårbotten inte alls trivs med de produkter jag har idag. Tänkte börja tvätta med aleppotvål och äppelciderskölj. Idag använder jag Lernberger & Stafsings BB cream som ”balsam”, undrar om jag kan fortsätta med det även efter omställningen?

    INCI-lista kommer här: Aqua (Water), Cetyl Alcohol, Behentrimonium Methosulfate, Linoleic Acid (Vitamin F), Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Extract, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil**, Brassica Campestris Oleifera (Rapeseed) Oil**, Cocos Nucifera (Coconut) Oil**, Cocodimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Wheat Protein, Hydrolyzed Silk, Cetrimonium Chloride, Polyquaternium-7, Biosaccharide Gum-1, Glycerin, Butylene Glycol, Aframomum Melegueta (African Pepper) Seed Extract*, Lycium Barbarum (Goji) Fruit Extract*, Euterpe Oleracea (Acai) Fruit Extract*, Vaccinium Myrtillus (Bilberry) Extract*, Saccharum Officinarum (Sugar Cane) Extract*, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Extract*, Citrus Medica Limonum (Lemon) Extract*, Acer Saccharum (Sugar Maple) Extract*, Parfum (Fragrance), Phenoxyethanol, Linolenic Acid, Benzoic Acid, Dehydroacetic Acid, Sodium Chloride, Citric Acid, Tocopherol. *LS Superkomplex. **Organic oil.

    Tack!

  22. Hej! Jag får fett hår ganska snabbt och då har jag läst lite att kemikaliefria shampoon kan hjälpa. Är det detsamma som ekologiska. Och stämmer det i så fall att håret kan börja vänja sig vid nytt shampoo och det blir inte lika flottigt snabbt.

  23. Hej! Jag funderar på att köpa ett ekologiskt schampo, och vill inte ha silikoner, parabener osv i det. Hittade ett schampo med dessa ingredienser, låter det bra? Tacksam för svar.

    Vatten, vegetabiliska oljeprodukter, majsglukostvål, aloe vera*, glycerol**, citronmeliss- och pepparmyntbladextrakt*, söt apelsinolja*, salt, polysackarider, citronsyra*, parfym (växtextrakt), vitamin E. * = ekologisk. ** = tillverkad med användning av ekologiska råvaror.

    • Hej! Alla våra schampon är utan silikoner och parabener. Utöver det är våra schampon noga utvalda så vi tar ex. inte heller in schampon med starka tensider/tvättämnen. Ditt schampo är fritt från silikoner och parabener, men eftersom det inte är INCI utan en svensk översättning är det svårt att tyda exakt vad för ingredienser, specielt vilken tensid det är.

  24. Hej, vilken trevlig blogg.

    Jag har problem med att mitt hår bryts av. Jag har mycket hår i hårbotten men sen blir det allt tunnare. Jag har försökt allt känns det som. Mandelolja, ricinolja, sesamolja som inpackning varje vecka och jag har övergått till Jason Aloe vera schampo och balsam.

    (innehåll)

    Aloe Barbadensis Leaf Juice*, Aqua ( Water), Cocamidopropyl Betaine, Glycerin, Sodium Lauryl Sulfoacetate, Sodium Chloride, Calendula Officinalis Flower Extract*, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract*, Citrus Grandis (Grapefruit) Extract*, Equisetum Arvense Leaf Extract*, Lavandula Angustifolia (Lavender) Flower/Leaf/Stem Extract*, Spirulina Maxima Extract, Citric Acid, Guar Hydroxipropyltrimonium Chloride, Hydrolyzed Soy Protein, Panthenol, Sodium PCA, Sodium Sulfate, Tocopheryl Acetate, Alcohol*, Benzyl Alcohol, Potassium Sorbate, Sodium Benzoate, Benzyl Benzoate, Hexyl Cinnamal, Linalool, Fragrance ( Parfum).
    * Ekologiska råvaror.

    Jag har slutat med gummisnuddar, blekning och värme.
    Har du några tips på produkter och hur jag ska gå tillväga för att kunna få längre hår än bara till käken?

    Tacksam för svar.
    M

    • Hur länge har du slutat med blekning, värme och haft Jason Schampot? För sådant tar tid. Det verkar som om det nya håret är starkt men sen att det knäcks pga extremt slitage? Vet ej hur din kost ser ut men se om du behöver kosttillskott (finns sådana speciellt för hår, hud och naglar). Annars är det egentligen det du nämner, att inte färga håret med kemikaliehårfärger och absolut inte bleka det, undvika värme och använda värmeskydd de fåtal gånger du tillför värme. Våra örthårfärger stärker hårstråna om du vill prova det. Tycker du att schampot löddrar väldigt mycket och upplevs som dryg? Den ser ut att vara något uttorkande men svårt att avgöra då man inte ser receptet utan enbart ingredienslistan.

      • Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara. Jag slutade bleka, värma etc. för mer än ett år sedan. Schampot löddrar inte speciellt mycket. Ibland inte alls. Håret blir också mycket snabbt fett igen. Kosttillskott har jag provat i form B-vitamin – Multivitamin och Biotin. Hopplöst.

        Jag har beställt eco cosmetiks repair schampo samt sante balsam och ska se om jag får annat resultat.

        Min tanke är också att nollställa mitt hår med äppelcider.

        Eftersom jag avskyr att tvingas vara råttfärgad kommer jag absolut ta en titt på era örthårfärger.

        Tack.

        • Örthårfärgerna stärker stråna, så prova gärna. Att håret blir snabbt fett igen är eg. ett gott tecken på att man har ett milt schampo. Tvätta oftare i början innan hårbotten vänjer sig. Om håret skulle bli fett eller t.o.m. lukta ofräscht samma dag kan man byta till ett mer löddrande men ändå rent schampo så man trappar ner löddret successivt istället.

        • Hej igen 🙂 Kom på att jag glömde nämna att oljemassage med ex. ricinolja i skalpen kan hjälpa. Dels så ökar man blodcirkulationen så att det stimulerar hårtillväxten. Sedan så hjälper det att dra ut orenheter och vårda håret.

  25. Hej!
    Nu har jag gnuggat in ett weleda schampo i mitt hår ordentligt och nu undrar jag om jag får längre hår om jag använder detta schampo eller? Och blir mitt hår verkligen midjelångt eller? För jag vill så gärna ha midjelångt hår och jag undrar om jag får midjelångt hår av detta schampo? För enda sen jag gick i skolan har jag velat ha midjelångt hår och jag vill så gärna ha det också. För när jag ser andra med midjelångt hår så tänker jag hur ska jag kunna få så långt hår. Så snälla hjälp mig att svara på denna fråga tack.

    Tack på förhand. Från Alva.

    • För att få långt hår får man jobba mycket att kika på kosten (om man får i sig all näring och vitaminer som man behöver). Sedan hjälper det alltid med hårbottenmassage med olja. Många gör just detta med ricinolja vilket stimulerat hårtillväxten. Ett stimulerande schampo kan vara bra, men tror inte att man kan få ovanligt långt hår med hjälp av att byta schampo.

  26. Pingback: Fyra sätt att veta när det är dags att byta schampo | iloveekologiskhudvard

  27. Hej! Jag har tänkt gå över till ekologisk hårvård och har då läst att det är väldigt bra att detoxa håret med rhasoullera som jag ska testa. Jag har blont hår och har blekt ett par få gånger, och använder därför silvershampoo varannan tvätt för att jag vill att det ska vara vitt och inte gult. Har inte hittat något ekologiskt silvershampoo eller balsam, det enda jag har hittat är Lernberger och Stafsings silvershampoo som är fritt från silikoner, parabener och sulfater. Har ni något annat tips på hur jag kan förvara mitt hår vitt och inte gult. Här är ingredienserna på silvershampoot, går detta använda vid varannan tvätt tillsammans med ekologisk hårvård?

    Ingredienser:Aqua, Sodium Lauroyl Sarcosinate, Coco-Glucoside, Sodium Laureth-5 Carboxylate, Glycol Distearate, Parfum, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Panthenol, Glycerin, Laurdimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Keratin, Cocodimonium Hydroxypropyl Hydrolyzed Wheat Protein, Phenoxyethanol, Laureth-4, Caprylyl Glycol, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Chloride, Formic Acid, Butylene Glycol, Vaccinium Myrtillus (Bilberry) Leaf Extract*, Saccharum Officinarum (Sugar Cane) Extract*, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Extract*, Citrus Limon (Lemon) Fruit Extract*, Aframomum Melegueta Seed (African Pepper) Extract*, Lycium Barbarum (Goji) Fruit Extract*, Acer Saccharum (Sugar Maple) Extract*, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil, Euterpe Oleracea (Acai) Fruit Extract*, Potassium Sorbate, Tocopherol, Sorbic Acid, Citric Acid, Undecane, Tridecane, Sodium Benzoate, Limonene, Linalool, Hydroxycitronellal, CI 60730, Acid Violet 43

    • Hej, vad jag vet finns det inga produkter med blekande effekt som är miljö och hälsomässigt ofarliga. Du kan alltid prova dig fram med leran. Om du behöver något mer tvättstarkt för att få bort kemikalierester och beläggningar kan du kika på Bruns Detox schampo eller Eco Cosmetics Repair Schampo. Om håret är matt, slitet av styling, färgning så schamponera flera gånger på raken med balsam emellan för att på ett snabbt sätt få bort kemikaliebeläggningar.

Lämna en kommentar