Scotch Naturals Bas Lack – Sweet Science Base Coat


Idag var jag och lunchade med mina kära gamla kollegor från Galenica. Tur att de inte frågade vad jag gör på jobbet. De skulle nog inte ta mitt eget företagande så seriöst…. Hålla på och lacka naglarna, bloggar, facebookar (heter det så?) och gör ett ovetenskapligt slitagetest på lackade naglar och allt detta på arbetstid….

Igår förmiddag anlände baslacket från Scotch Naturals – Sweet Science Base Coat. Jag provade den genast ihop med Blood & Sand som sitter dåligt (säkert pga av skimmerpartiklarna). Hållbarheten blev inte mycket bättre med baslacket, lacket slets upp ganska lätt. Jag lackade då om naglarna på kvällen och lät det härda över natt. Dagen efter (idag) har jag med flit slitit på naglarna ovanligt mycket. Jag har bl.a. slitit upp kartonger och förpackningar, pillat upp tejp, packat varor, bläddrat i papper och ”kliat mig” på jeanssömmen (!) med nedan resultat:

Tummen ovan är lackad med ett baslack och två lager av blood & sand. Bilden är tagen på kvällen dvs. lacket har suttit kvar efter 24 h. Jag inser att kameran var mer intresserad av flaskorna än min tumme, men hoppas att ni ändå ser att det är lite naggat och slitet längst ut på nageln. Med tanke på vad jag hittat på idag är jag helt fascinerad över att det ser såhär bra ut.

Pekfingret är lackat med ett lager baslack, ett blood & sand, ett baslack igen och ett blood & sand ovanpå detta. Detta också efter 24h och på mycket nära håll syns en jämn uppslitning längst fram på nageln, men det är knappt så det syns.

Baslacket är flaskan till vänster och ger en osynlig klibbig yta på nageln. Den ger enligt min åsikt otroligt bra hållbarhet på Scotch’s vattenbaserade nagellack. Tänk, tillsammans med ett Scotch’s topplack kan det ju hålla hur länge som helst!

11 tankar på “Scotch Naturals Bas Lack – Sweet Science Base Coat

  1. Pingback: Nyheter i korthet | Naturligt Snygg

    • Ja! Nu kan man ha riktigt snygga färger på naglarna och det länge! Vänta bara till våren då bl.a. deras ”Love, love. love” kollektion släpps. Färgerna är helt makalösa. Jag suktar efter dem redan 🙂

    • Ja, det sitter som berget. Det vill jag lova! Det sitter lika bra som konventionella lack, om inte ännu bättre. Jag har sällan varit med om något lack som hållt en dag på lagret. Nu återstår frågan om Scotch’s baslack även förlänger hållbarheten för andra vattenbaserade nagellack. Får återkomma om det lite längre fram.

  2. Bra skrivet, har inte testat denna nagellack men ett annat märke som jag skrev ett inlägg i på min blogg i dag.
    Länkade till dig om detta inlägg om nagellack hoppas det var ok

  3. Är det baslacket som är knepet?
    Jag har försökt utan baslack två gånger den här veckan. Båda gångerna har hela nagelformade lagret lack trillat av på morgonen. Har iofs 5-7 lager (kör det turkosa), snarare än 2, för att få det att fästa. Men… ska det vara såhär? Baslack är beställt och ska komma ikväll men jag är ändå tveksam…

    • Oj, har ej testat att applicera så många lager. Räcker det inte med 2-3? Har du provat att polera naglarna? Har du väldigt torra naglar kan du behöva massera in jojoba- eller mandelolja och sedan polera. Lacket binder sig nämligen dåligt på torra naglar. Läs mer här. Baslacket gör stor skillnad, ökar verkligen hållbarheten!

Lämna en kommentar