Eco by Sonya – få en trovärdig solbränna med ekologisk brun utan sol


Eco by Sonya är prisbelönade brun-utan-sol produkter från Australien som bygger upp en trovärdig solbränna på ansikte och kropp.  Produkterna består endast av ekologiskt certifierade och naturliga ingredienser, är veganvänliga och ackrediterade av Choose Cruelty Free.
Signatur ingredienserna är aloe vera, rosengeraniumolja och kamomill.

Det ämne som finns i produkterna som gör att man blir brun är DHA (Dihydroxyacetone). Det är ett naturligt sockerämne som reagerar med aminosyror i det yttersta hudlagret och anses inte vara skadligt för huden. DHA går in i det översta hudlagret som till största del består av döda hudceller, reagerar med aminosyror i dessa och gör huden “brun”.
Effekten brukar hålla i sig ett par dagar, så man får fortsätta att smörja in sig regelbundet om man vill behålla solbrännan. Produkterna ger inget solskydd och skyddar alltså inte mot solens strålar.EBS003 face tan waterCecilia har provat Face Tan Water vilket gradvis bygger upp en lätt solbränd hy på ansikte, hals och dekolletage. Denna brun utan sol toner är anti-age och är helt utan oljor. Passar därför speciellt de som brukar få acne av brun utan sol krämer. Detta är Cecilias recension:

“Face Tan Water kommer i en brun glasflaska och har en inre kork som gör att det är enkelt att hälla ut lite åt gången. Det är helt färglöst och har en härlig rosengeranium doft.

För att se vilken nyans Face Tan Water skulle ge började jag med att prova det på min ena arm.  Produkten tar upp till 7 timmar för att ge effekt, så det kan vara lämpligt att göra detta på kvällen och låta det verka under natten.

Jag började med att skrubba armen för att få bort döda hudceller. Därefter hällde jag lite Face Tan Water på en bomullsrondell och strök den över armen. Följande morgon hade jag fått en svag ton i huden och efter att ha applicerat produkten varannan dag under knappt en vecka hade färgen byggts upp. Jag har nu fått denna fina nyans på armen.

Jag upplever nyansen som väldigt naturlig och för min del blir den inte mörkare än så här. Jag blir vanligtvis aldrig solbränd på undersidan av armen, så jättekul att kunna få en jämn ton runt om. AG708-275gSedan var det dags för ansiktet.
Jag funderade ett tag på hur jag skulle kunna applicera Face Tan Water jämnt och kom fram till att blanda produkten med Anita Grant’s Aloe Vera Gel. Jag började med att göra en ansiktspeeling med Santes soft peeling och tog sedan en liten klick aloe vera gel i handen, tillsatte lite Face Tan Water och smörjde in ansikte, hals, nacke och dekolletage. Det gick enkelt och jag masserade in produkten ordentligt för att få det jämt.  Jag upprepade en gång och använde totalt knappt en tesked Face Tan Water. Därefter fuktade jag en bomullsrondell med vatten och tvättade bort det som hade kommit i ögonbrynen och avslutade med att tvätta händerna ordentligt.  Jag har nu applicerat blandningen två kvällar i rad och tycker att jag har fått en naturligt frisk hudton, precis som på armen. Jag kommer definitivt att fortsätta med detta 1-2 gånger i veckan.

Att vid denna tid på året kunna vakna på morgonen och se ett piggare ansikte i spegeln, tycker jag ger en perfekt start på dagen!”

Övriga produkter från Eco by Sonya är Winterskin som är en närande brun utan sol lotion för ansikte och kropp som passar ljus till medium hudtoner. Invisible Tan, passar medium till oliv hudtoner. Cacao Firming Mousse är en express brun utan sol mousse för kropp och ansikte som ger en lyxig djup gyllene solbränna till alla hudtoner.
Använd Eco by Sonya Extreme Exfoliante Glove  eller en peeling före applicering för bästa resultat.

Kommentera

