Kom igång med att äta nyttigare


För 2 år sedan skrev jag inlägget: Istället för vetemjöl, socker och mjölk. Jag fick ett mail här om dagen som löd: ”Margarin??? Det kan du väl ändå inte rekommenders åt någon!

I inlägget hade jag skrivit att man istället för smör kunde äta: kokosolja eller avocado på ex. knäckebröd. Till bakning: kokosolja, kakaosmör, oliv- rapsolja och i vissa fall mjölkfritt margarin. Jo, låt mig förklara.

Man kan självklart äta ghee istället. Men om man är mjölkallergiker eller absolut inte vill ha spår av mjölproteiner är de mjölkfria margarinerna ett säkrare alternativ. Ex. när man vill baka chokladbollar på klassiskt recept, så funkar kokosolja mindre bra i rumstemperatur…

Grips inte av panik
Det har varit en hel del som haft en hälsosam kost som nyårslöfte. Det misstänker jag i alla fall för det var rekordmånga som läste inlägget Istället för vetemjöl, socker och mjölk veckan innan nyår 🙂
Viljan finns där men det är knäckande när man inser att i princip allt man brukade stoppa i sig inte varit så nyttigt. Jag har blivit kontaktad av personer som mått otroligt dåligt för att de numera inte kan äta något och att kosten istället blivit ensidig och tråkig. Här är det viktigt att förstå att man inte på en dag kan byta till den mest ”korrekta” och balanserade kosten.

Hur går man till väga?
Ta inte bort något från din tallrik om du inte har något annat att ersätta det med. Fokusera inte på vad du inte ska äta, utan vad du ska äta. Det krävs att du lär dig vad du istället kan äta och tycker är gott, kunna hitta dem i affärerna, tar tid på dig att läsa på baksidan av allt du handlar samt att lära dig nya recept. Det tar också tid innan du hittar restauranger som serverar god och hälsosam mat. För de som redan lever ett stressigt liv är detta lättare sagt än gjort. I början slinker det ner lite margarin, halvnyttiga alternativ och det är OK! Med tiden kommer du att hitta nyttiga och goda alternativ, lära dig nya recept och till slut kan du inte ens komma ihåg vad du åt förr i tiden. Det finns böcker i bokhandeln, matbloggare och massvis med recept och inspiration i sociala medier som instagram och pinterest. Vad gäller recept gillar jag pinterest bäst, för där kan man spara allt i egna mappar som en elektronisk receptbok. Jag har nu skapat en ny mapp med matinspiration där jag med tiden kommer att lägga till fler goda recept jag snubblar över. Följ mig gärna på Pinterest.

Mår dåligt trots uteslutning av socker, vete och mjölk
Många ändrar på sin kost p.g.a. hälsoskäl. Det händer att folk tycker att de deras hälso- och hudproblem inte blivit bättre eller t.o.m. sämre efter kostomläggning. Åter igen är det viktigt att inte fokusera på vad man inte ska äta. Att bara rakt av fortsätta äta som vanligt med ersättningsprodukter är bra till en början men inte i det långa loppet. Oftast blir det för mycket kött, diverse mjölmat och E-nummer.

Vad ska man äta då?
Kosten ska vara balanserad med mycket olika grönsaker. Gurka, salladsblad och tomat räcker inte. Prova att köpa en ”ny” grönsak varje vecka. Svartkål, grönkål, mangold, spenat, broccoli, rödbeta osv. Titta efter, det finns mer i affärerna än vad man tror. Självklart ska man äta annat än bara grönsaker men oftast är det just grönsaker som vi har svårt att få i oss tillräckligt mycket av. Gör i sådant fall gröna juicer. Släng i ett äpple eller morot om smaklökarna inte är vana vid gröna juicer och drick det varje dag.
Har man ätit ohälsosamt och ensidigt länge brukar magen inte vara på topp. Fibrer och balanserad kost ger på sikt en mindre svullen och mindre trög mage. Men bakteriefloran kan fortfarande vara dålig. Tänk därför på att äta fermenterad mat som surkål och andra inlagda sura grönsaker. Gör egen fermenterad mat då den köpta oftast innehåller alldeles för mycket socker. Havregurt (oatley) och mjölkbaserade yoghurtar har även dem nyttiga bakterier i sig. Ät även här olika sorters fermenterad mat. Kombinera detta med probiotika (nyttiga magbakterier) som kan köpas på apotek och hälsokost. Välj helst probiotika av bra kvalitet. Oftast har hälsokosten de bättre varianterna. Det är extra viktigt att återställa tarmfloran om man varit magsjuk. En god tarmflora håller oss friska med fungerande immunförsvar.

Jag hoppas att detta har varit tröstande för de som mår dåligt över att de inte kan ta sig ur en ohälsosam kost.

Grönt hår av örthårfärger


Eftersom ett fåtal personer har fått grönt hår av vissa örthårfärger, så har jag infört information om grönt hår på ett fåtal nyanser i butiken. Detta har skapat lite förvirring så jag vill gärna klargöra det hela.

Hur och vem kan få grönt hår?
Ljust till mellanljust hår d.v.s. vitt, grått och blont hår till mellanblont hår kan få gröna eller blåa skiftningar i håret när man väljer att färga med nyanser som inte innehåller något rött i eller färger som är mörka. Detta gäller alla örthårfärger oavsett märke. Nyanser som inte har rött i sig är ex. svart, indigo och mörkbrun. Vissa mörkbruna nyanser har rött i sig men är så pass mörka (innehåller så pass stor andel ”mörka örter”) att de ändå kan ge gröna/blåa skiftningar i håret. Därför säger jag generellt att det gäller ALLA mörka nyanser.

Varför får man grönt hår?
Detta händer p.g.a. avsaknaden av röda pigment i håret från start. Har man en hårfärg helt utan röda pigment får man grönt hår eller blåa skiftningar när man färgar med mörka nyanser.
Många blonda och mellanblonda har ytterst lite rött i håret utan att det ser rött ut. Det ser snarare gyllenblont/brunt ut. Därför kan dessa färga med mörkbruna nyanser och ändå få fint resultat.

Vad kan man göra åt det?
Titta på färgcirkeln. Röd är motsatsfärgen till grön. Därför behöver man tillsätta rött för att slå ut det gröna.
Har du råkat färga och fått hela håret grönt kan du få bort det gröna genom att färga med en nyans med rött i. Välj en färdigblandad nyans ex. brunröd eller blanda själv i en del rött i din hårfärg. Ju grönare hår du har fått, desto mer rött behövs det.

Gör en provslinga i nacken om du är osäker på om ditt hår har rött i sig eller inte. Blir det grönt så måste du blanda i lite rött i färgen. Prova dig fram med mängderna men det kan räcka med 1 matsked röd färg om du blandar med en (ljus)brun nyans. Vill du blanda med en mörkbrun eller svart nyans krävs det mycket större andel rött. Gör alltid provslinga tills du får önskat färgresultat.
Vill du absolut inte ha rött i färgresultatet får du göra 2 stegs infärgning som Khadi så fint visar på deras färgkarta. Detta innebär att du först färgar håret helt rött för att sedan färga med din mörka hårfärg. Då får du ett heltäckande mörkt resultat utan rött i. 2 stegs infärgning är det säkraste sättet för bra resultat, utan att behöva laborera med andelen rött i din hårfärg.

farbkarte_14

Andra faktorer som kan ge grönt hår
Det finns andra faktorer som kan ge grönt hår. Höga halter klor i simhallar kan ge ljushåriga grönt hår. Detta gäller även de som blonderar sig. Vatten från hus med nya kopparrör kan också ge ljushåriga grönt hår i samband med färgning med örthårfärger. Vet att det finns duktiga frisörer som kan få bort både klor och koppar ur håret. Jag vet dock inte om man kan få bort det gröna orsakat av koppar eller klor genom att lägga på en röd örthårfärg. Kanske någon som vet?