Recension: ekologisk hårfärg från Khadi


khadi-gruppbild

Khadi tillverkar ayurvedisk naturkosmetik och hårfärgerna tillverkas i Indien på traditionellt sätt med recept från förr. De jobbar enligt Fair Trade och anställer lokalbefolkningen och barnarbete är uteslutet. Hårfärgerna är BDIH certifierade (certifierad naturkosmetik) och veganvänliga, 100% örtbaserade och kemikaliefria.

Khadis hårfärger är 100% naturliga bestående av örter, precis som Radicos hårfärger. De är snarlika innehållsmässigt men såklart inte identiska. Här ser ni INCI mellan två mörkbruna nyanser:

Khadi Mörkbrun: Indigofera Tinctoria (Indigo) – Lawsonia Inermis (Henna) – Emblica Officinalis (Amla) – Eclipta Alba (Bhringaraj) – Azadirachta Indica (Neem).

Radico Dark Brown: Lawsonia Inermis* (Henna), Emblica Officinalis* (Amla), Eclipta Alba* (Bhringraj), Indigofera Tinctoria* (Indigo), Trignoella Foenum-graecum* (Methi), Hibiscus Rosa Sinensis* (Hibsicus), Coffea Arabica* (Coffee), Rubia Cordifolia* (Manjistha)

Problemet med örthårfärger är att de är dåliga på att täcka grova vita och gråa strån. På mina kritvita och tjocka strån täcker mörkbruna nyanser inte alls och svart rekommenderas inte ens till grått hår, funkar helt enkelt inte. Jag kan färga de vita med rena röda nyanser eller blanda 10-30% mörkbrunt i en röd nyans. Har bloggat om det här. Har även provat att lägga en mörkbrun Logona eller Radico mörkbrun ovanpå men det biter inte… tills nu! Khadi är alltså lösningen på problemet. Nu kan vi alla färga våra gråa! Låt mig ta er igenom denna fantastiska resa!

Den färg jag testat är Khadi Mörkbrun och den är inte alls så dryg som Radico. Ett paket räcker till axellångt hår. Men har man tjockt och mycket hår är det säkrast med ett extra backup paket. Av alla örthårfärger i shoppen känns Khadi minst dryg.

Khadi har tydliga instruktioner på vattnets temperatur när färgpulvret blandas. Notera att olika nyanser blandas med olika temperaturer! Mörkbrun ska blandas med 50C varmt vatten. De verkar veta hur det ska gå till 🙂

Khadis hårfärger är permanenta som färgar golv och hud. De rekommenderar att man ska använda fet kräm/olja runt hårlinjen och öronen, ha tidningar på golv och använda gamla kläder. All tidning hade jag iallafall kunnat skippa, då den varken smulade eller skvätte. Fast, jag får väl ha skydd på golv ändå ifall jag klantar mig när jag minst anar det… Khadis hårfärg är väldig krämig och känns nästan som krämhårfärg.

Khadi-blandning
Lite mindre än ett halvt paket hårfärg till utväxten.

Khadi rekommenderar 2-stegs färgning för grått till mellanblont/mellanbrunt hår om man vill ha nyanserna mörkbrun, svart eller indigo som slutresultat. För ett intensivt och täckande resultat ska man först färga illrött med antingen Pure Henna, Henna & Amla eller Henna, Amla & Jatropha, för att sedan färga med mörk färg ovanpå.

Jag hade Sante Naturröd hemma så jag färgade utväxten med det och lät det verka i 1,5 timme. Värt att nämna är att det ska räcka med enbart 30 min. med Khadis egna röda. Eftersom det blev så himla sent fortsatte jag att färga nästa kväll med Khadi mörkbrun. Jag lät det verka i 2 timmar och använde endast medföljande hätta (ingen handduk ovanpå). Något jag märkte var att det var jätteskönt för hårbotten. De andra hårfärgerna är också härliga och lugnande, men Khadis kändes extra skön. Kanske är det neem som gör det.

Khadi-mörkgrå-före
(Ovan) Före färgning: Vit utväxt och lite rödbrun gammal färg kvar.
(Nedan) 1,5 timme med Sante naturröd. I badrumsljuset ser det nästan brunt ut, men i verkligheten och speciellt I dagsljus är håret mycket rött.
Khadi-mörkgrå-2-steg-med-rött

Khadis krämiga hårfärg är lätt att skölja ur, vilket är uppskattat när man färgar sena kvällar. Khadi rekommenderar att man inte ska tvätta med schampo direkt efter färgningen, utan tidigast efter 24 timmar. Jag sköljde endast rent med vatten, inget balsam. Jag hade blandat lite för lite färg, så det blev snålt på vissa ställen, men se på resultatet!

Khadi-Mörkgrå-blött
(Ovan) Efter 2 timmar med Khadi Mörkbrun, blött hår.
(Nedan) Efter 2 timmar med Khadi Mörkbrun, torrt hår. De tunna ”babyhåren” framtill blev riktigt mörkbruna och de grova vita stråna blev bruna. Det röda syns inte till.
Khadi-Mörkgrå-torrt

Det funkade! Nästa gång måste jag bara färga med de röda nyanser som Khadi rekommenderar i 2-stegs färgningen och SVART! Som bonus har jag fått mycket mer styrka och glans i håret jämfört med både Sante och Radico. Hädanefter blir det bara Khadi för min del.

Hållbarheten vet jag inte förrän om 1-2 månader. Då skriver jag en tilläggstext senare här istället.

Betyg för Khadis mörkbruna hårfärg:
+ heltäckande på vitt i 2-stegs färgning med rött i grunden.
+ är krämigare och smular inte. Man slipper städa.
+ extra skön på hårbotten.
+ lättast att skölja ur jämfört med de andra örthårfärgerna+ ger extra friskt och glansigt hår
– inte så dryg

Vissa tycker att det är ett minus att Khadi inte har så många nyanser att välja på, men jag ser inte det som ett problem då man enkelt kan blanda till en unik färg med de basfärger som finns.

Khadi hair color covers white/grey hair! If you want a dark color as dark brown, black or indigo on white/grey to medium blonde/brown hair, they recommend a 2-step dyeing i.e. dye your hair with pure red color and then color with your dark choice of color. This is simply amazing!

10 thoughts on “Recension: ekologisk hårfärg från Khadi

    • Tyvärr krävs det kemikalier för att kunna bleka håret och det sliter oerhört mycket. Det finns en nyans som heter mellanblond. På mörkblont hår får man varmare blonda skiftningar, men inte inte ljusare hår tyvärr.

  1. Hej! Jag har några gråa strån och brukar färga svart med Radicos. Jag har aldrig märkt av nån grönaktig nyans på de grå stråna. Tänkte nu testa Khadis svarta färg, och är i valet och kvalet om jag ska testa detta med rött före eller ej. (Vet inte om jag behöver det när det bara är några strån.) Men det jag undrar är: lyser den röda färgen igenom under det svarta? Alltså: om man bara färgar rött lite framtill där de gråa stråna finns, blir det då färgskillnad i håret när man sen färgar svart ovanpå hela håret? Hoppas du förstår hur jag menar. 🙂

    • Högst ovanligt att få grönt hår, men har varit vissa ljusblonda som blivit det (speciellt med Sante). Nej, det röda lyser ej igenom. Det kommer bli heltäckande svart om du kör 2 steg. Jag har en kund på facebook som säger att hon alltid färgat med Radicos mörkbruna förut (och fått resultat men ej heltäckande). Med Khadis mörkbruna syns inte ett enda grå strå till. Då färgade hon direkt med Khadi mörkbrun och gjorde inte det i 2 steg med rött. Det ger alltså mycket bättre täckande resultat jämfört med Radico. Jag har extremt grova vita strån (tjockt asiatiskt hår), så har man inte det kan det funka att färga direkt utan det röda.

      • Tack för snabbt och bra svar! Då skippar jag det röda steget, och går direkt på svart. Det blir spännande att se om jag upplever samma sak som tjejen du nämnde: alltså att Khadi tar bättre än Radico.

  2. Är det verkligen inga kemikalier i Khadi ? För många gånger har man hört talas om hårfärg som ska vara helt naturlig, men sen visar det sig att dom inte är det. Tex Henna Herbique och även Sante har jag för mig att jag har läst någonstans att den inte var helt naturlig. För mig är det viktigt att få veta eftersom jag är allergisk. Den jag vet att jag tål är Radico, & en annan Henna än Herbique som jag provade för länge sen tålde jag. Förmodligen för dom två senaste är helt naturliga ingredienser i.
    Hur många tvättar håller färgresultatet föresten? Hur fort försvinner det från dom grå hårstråna?

    • Alla våra hårfärger är certifierade av kontrollerande organ så jag känner mig rätt trygg med innehållet. Sante och Logona har både pulverfärger och krämfärger. De krämbaserade färgerna innehåller därför inte enbart örter utan även ingredienser som vatten, alkoho, sorbitol, citric acid m.m. Men innehållet är fortfarande rent och fritt från blekämnen, PPD, starkt allergiframkallande ämnen och starka lösningsmedel etc. som hittas i konventionella hårfärger. Oavsett om man är känslig eller inte så rekommenderar vi alltid att man gör allergitest på armen eller provslinga först. Man kan vara allergisk även mot naturliga örter lika mycket som att man kan vara allergisk mot frukter och nötter osv. Hållbarheten är högst individuell. Det beror på många olika faktorer som hårkvalitet, verkningstid, hur ofta man tvättar håret, vad för schampo man har etc. men för Radico brukar vi säga 4-6 veckor. Det brukar fästa sämre på grått och den färgen brukar också gå ur först.

      • Tack så mycket för svaret!

        Det var Khadi jag undrade hur lång hållbarhet den hade. Jag tvättar håret typ en gång i veckan, ibland längre i mellan

        Jag misstänker att det är p-phenylenediamine (ppd?) som jag är allergisk mot. (För jag provade en gång ett färgningmedel som skulle vara mindre allergiframkallande för dom hade tagit bort något ämne, men den innehöll fortfarande p-phenylenediamine. – Det medlet tålde jag inte. Och jag har för mig att jag läste någonstans att dom brukar använda p-phenylenediamine i svart henna ibland. Det var den svarta hennan jag reagerade på. Och blekningsmedel tål jag konstigt nog).

        Det där med Sante… Jag kom bara ihåg att jag undersökte olika hårfärgningsmedel alternativ som var naturliga. Och jag fick bland annat höra talas om Sante, men sen var det något med det medlet som inte lät så bra som gjorde att jag valde bort det . Kanske var det att det inte täckte grått hår så bra

        • Nej, inga av våra hårfärger innehåller PPD. Hade aldrig sålt dem annars. Khadi rekommenderar att man inte ska schamponera direkt efter färgning utan först efter 24 timmar (eller längre), då ska färgen sitta och det permanent. På grått hår (beroende på hårkvalitet) kan det bli något svagare med tiden, men det ska vara permanent färgning. Sante och Logona tar dåligt på grått hår.

Kommentera

