Varför man får eksem och vad man kan göra åt det


För er som inte följt mig. Jag har sedan barnsben haft eksem. I vuxen ålder har jag haft eksem från hårbotten till ben, med så mycket eksem på händerna att jag inte kunde böja dem ordentligt. Jag har minne av att jag skämdes på skoljympan, när vi skulle bada i simhall eller på stranden. Sömnlösa nätter och blodiga eksem pga omedvetet kliande i sömnen. Det var minst sagt otroligt jobbigt, jag grät inombords, men inte kunde jag prata om det med folk (som själva inte hade eksem). Det blir ju bara samma visa och äckligt var det. Ibland kom ämnet ändå upp på tapeten. Då fick jag kommentarer om att jag smorde mig alldeles för ofta. Om jag bara provade att sluta med alla krämer skulle huden få lugn och läka sig själv. Då lärde jag mig att aldrig prata om eksem med någon som inte själv hade hudproblem….

Jag provade det mesta. Kortisonkräm, kortisonlösning, kortisonsprutor, solning, bada i saltvatten och örtoljebad, akupunktur, hela Apotekets, Body Shops, samt närliggande naturapotekens dåvarande sortiment, druckit kinesiska örtmediciner… vad jag kan komma på rakt arm. De mesta var nödlösningar, som på sikt bara förvärrade hudens skick och eksemen. 2006 tröttnade jag på alla krämer och preparat och startade Softskin.se. Huden blev mycket bättre av rätt sorts produkter, men eksemen levde kvar.

2012 slutade jag äta socker, vete och mjölk. Efter ca 3-4 månader var jag eksemfri, men fick en del eksem återfall till och från. Det tog 2 år innan jag förstod att jag inte tål citron. Jo, för sommaren 2014 pressade jag mycket citron i min juicemaskin… tills jag kopplade att citronen var boven till varför eksemen ibland smög sig. Nu har det blossat upp igen och det har drivit mig till vansinne, tills polletten föll ner idag.

Jag hör till de som blir knasig av koffeinet, men tycker ibland om att dricka koffeinfritt bara för smakens skull. Ni vet att jag har tillgång till mycket mirakelkrämer 🙂 som hjälpt, lagt sig för att sedan blossa upp ännu mer. Något jag vill säga till alla som lider av eksem. Jag tror inte på hudläkarna som skrev ut massvis med kortison till mig under min barndom och ungdom. Kalla det för atopiskt eksem eller vad ni vill. Men jag tror mer på allergi/överkänslighet kombinerat med livsstil. Rätt sorts krämer hjälper till en viss del. De ger skydd, stärker, lugnar och håller huden mjuk men eksemen kommer alltid att komma tillbaka, så vida man inte tar itu med orsaken.

Socker och vete är inflammatorisk mat som matar och göder ohälsan i våra kroppar. I mina ögon hör de till de största bovarna vad gäller eksem och ohälsa. Det har varit otroligt många som har lagt om sin kost efter att ha läst mina inlägg om detta, men ändå inte fullt ut fått bukt på kliandet. Med detta inlägg vill jag säga: GE INTE UPP! Så länge eksemen kommer tillbaka, då är det troligen någon ytterligare faktor som orsakar eksemen. Att sluta med socker, vete och mjölk är en stor hälsoinvestering. Passa på att upptäcka nya recept och härliga grönsaker. För min del är det citron och kaffe. Det är såklart helt individuellt för varje person. Var uppmärksam på vad du stoppar i dig.

Allt eksem jag hade drev mig i sökandet efter bra hudvårdsprodukter. Ur detta föddes Softskin.se så det tackar jag för. Men det räcker nu. Jag säger hej då eksem och aldrig vill jag se dig igen!

9 thoughts on “Varför man får eksem och vad man kan göra åt det

  1. Tack för pepp!
    Känner igen mig så, har haft så kallad atopisk eksem sen fyra års ålder som bara blivit värre med åren.
    Kosten betyder mycket, och jag har precis som du slutat med dom värsta bovarna som triggar inflammation och på köpet försvann min dagliga värk i kroppen.
    Men, eksemen ger sig inte riktigt bara av det, så nu har jag börjat behandlas med homeopatiska medel för att verkligen jobba med grunden.
    Måste tillägga att det envisaste eksemet som inte vill försvinna är i ansiktet, resten på hela kroppen försvann när jag i våras fick konstaterat histaminintolernas och lade om kosten ytterligare genom att utesluta biogena aminer, all lagrad mat t ex, men också mat med naturlig hög förekomst av histamin t ex som är en biogen amin.

    Homeopatbehandlingen är tuff, den rensar ut och ibland blossar det upp ännu mer innan det blir bättre, men jag har dagar nu som eksemet backar helt och det har inte hänt på kanske 20 år!
    Dessutom lindrar jag det värsta med en salva med stellaria i, eller våtarv som det heter på svenska. Samt håller mig till så rena produkter som möjligt som jag bl a hittat på Softskin : ) Väldigt nöjd med att t ex hitta aloe vera eller schampo och balsam utan citronsyra eller limonen/linalol!

    Hör av dig om du vill veta mer om stellaria-salvan, den finns bara att köpa i England, men kanske något för dig att ta in?

      • Tack, och hoppas detsamma!
        Jag hade fått tips från andra med histaminintolerans och bad vårdcentralen om utredning som i sin tur remitterade mig till allergologen. Anamnes och ett blodprov som visade brist på enzymet DAO (som bryter ner histamin i kroppen) bekräftade HIT.
        Efter några månaders strikt diet helt utan biogena aminer kan jag nu äta lite sånt då och då bara det går tid emellan och inte i kombination med varandra. Jag blir även hjälpt av daosin som är enzymet i tablettform som tas före jag ska äta något histaminrikt.

      • Nu kom jag på en sak till som utredningen visade, som kanske kan hjälpa andra.
        Mina eksem i vintras var så vidriga att min hudläkare, som är världens bästa, ville lägga in mig för en ordentlig utredning.
        Hon misstänkte att det var något invärtes som var knas och hon fick rätt på den punkten.
        Parallellt med eksemen så hade jag stora problem med magen, smärtor och illamående och svårt att äta. En gastroskopi och prover visade att jag både hade helicobacter pylori och ett diafragmabråck.
        Både min hudläkare och min allergolog har sett stora samband mellan det och eksem, allergi.
        Ett diafragmabråck kan te sig som en magkatarr, men det är mekaniskt, magmunnen läcker upp syra i matstrupen och ger olika symptom, och allergologen har sett många patienter bli bättre när bråcket är under kontroll t ex med hjälp av magsårsmedicin.
        Jag undviker helst sådan medicin och kunde sluta med den och helt gå över till ekologiskt potatismjöl som jag blandar i ett glas vatten och som är både prebiotiskt och magsyradämpande. Tar ca 1 tsk på morgon och en på kvällen.
        För bara några år sen så tvärvägrade både allergologer och hudläkare att sätta samband med kost och eksem, men det har börjat ändra sig som tur är!
        Och min hudläkare är väldigt förstående för att jag inte vill ha kortison och har t o m gett mig tips på naturliga produkter att använda som mjukgörande! Ett bra tips var att om jag smörjer in mig med någon naturlig olja så ska jag ha i lite vatten och havssalt, det tas upp mycket bättre av huden då. Så nu har jag en sprejflaska med saltvatten som jag först sprejar på huden innan jag smörjer in, det funkar bra : ) Jag använder dödahavssalt : )

        • Tack så mycket för att du delade med dig! Otroligt kul att höra att det finns hudläkare där ute som har börjat förstå kopplingen mellan eksem och kost/mage. En helhetssyn helt enkelt!

  2. Tack för att du delade med dig!! Jag har själv hemskt mkt eksem över hela kroppen, sitter och gråter i sängen just nu, gör ont när jag rör mig, och fick syn på detta på facebook. En tröst att veta att du lyckats hitta anlednigen – för jag tror precis som du, självklart finns der en anledning!!! Kortison och annat kan på sin höjd ta bort ett symptom, men orsaken ligger fortfarande och spökar. Jag vägrar ge upp, och som läkarna säger ”du får bara lära dig att leva med det”, utan att knappt ha testat mig för allergier. Häpp, får vara sin egen detektiv. Har upptäckt att jag reagerar jättestarkt på citronsyra (e330, citrater mfl), som är gjort från svartmögel. Uwha. Det är ett tips till eksemfolk; vet många som blivit av med sitt sk atopiska eksem när de tagit bort det.
    Som du säger, krämer kan lugna, men nånstans där bland maten/vad man utsätts för i omgivningen, torr jag den riktiga boven finns.
    Tack för att du skrev, ger på något sätt tröst att veta att det finns andra där ute som vet precis vad man kämpar med…
    Kram

    • Hej! Jag lider verkligen med dig! Jag vet hur hemskt det är när eksemen är som värst. Det där med att lära sig med att leva med det har jag hört så många gånger från läkarna. Nej, helt fel inställning det där. Fortsätt kämpa! Hitta dina bovar och uteslut dem. Många kramar, Anna.

  3. Tack för det här inlägget <3, jag har också haft det sen jag var mycket liten, blödande sår, ångest vid gympalektioner etc. Nu är de nästan helt bra – däremot har jag fått perioral dermatit (vissa av oss är tydligen hudmänniskor…). Ska se över kosten om det är något specifikt, tror jag kan äta citron utan problem men man vet ju aldrig. Tomater känns däremot lite shady….

    • Så är det tyvärr, att vissa av oss har mer hudproblem än andra. Kämpa på! Det är otroligt lärorikt då man lär sig vad man mår bra av att äta resp. inte mår bra av. När jag kommer till en punkt då inget hjälper, då det känns som om jag får eksem av allt. Då har det hjälpt att nolla magen (tömma den). Man får göra det under en helg eller när man är ledig. Det är precis som om det är beläggningar i mage/tarmar som spökar. Kommer nog ett inlägg om det snart.

Kommentera

