Locka Håret utan Värme


Alla vill ha härligt sommarsvall, men få har tid under morgonstressen. Jag har testat många olika metoder men vill visa er dessa två enkla sätt att locka håret om kvällarna, utan värme och slitage. Stylingprodukter innan och efter lockning är inget måste, men håller lockarna längre såklart. Bara att gå och lägga sig och vakna upp med ursnygga lockar 🙂

METOD 1
Detta är det enklaste och snabbaste sättet att locka håret utan värme. Du behöver bara några klämmor som kan hålla håret på plats. Fördelen med detta tillvägagångssätt är att man även kan göra det på medellångt hår.

locka håret utan värme1

METOD 2
I nedan video kan ni se hur man kan locka utan värme på ett annat sätt. Detta sätt föredrar jag trots att det tar lite längre tid att sätta upp det. Jag sover bättre och det blir lite större och snyggare lockar. Denna metod gör sig bättre på längre hår.

Jag har inte riktigt så långt som hon på videon, så jag sätter upp håret i två ponysvansar högt upp istället. Såhär kan det se ut när jag har lockat håret enligt metod 2 med två ponysvansar utan stylingprodukter. Jag tycker det blir allra snyggast efter ca 1 timme, då rätas lockarna ut något, håller sig så hela dagen och blir riktigt snygga. Nedan bild togs direkt efter utsläpp.

lockar anna 600

7 thoughts on “Locka Håret utan Värme

  1. Det här ska jag testa! En relaterad fråga, om en nu vill använda stylingprodukter, vad är det egentligen för skillnad på vax, mousse och gel? Är det samma som för kemikaliebaserade? Vilken sort bör en använda om en har väldigt långt, väldigt tunt och silkigt hår som väldigt lätt blir elektriskt? Mitt problem är att håret är så blankt att varenda frisyr jag gör faller isär jättefort, hårnålarna fäster inte. Jag har prövat saltvattenspray men det fungerar bara halvbra. Har du något märke du kan rekommendera?

    • Vax gör håret mjukt och formbart. En del vax är lite klibbiga eller med lera för starkare hållbarhet. Mousse är bra att krama i håret, ex. om man har lockar eller långt/stort hår. Gel brukar oftast ge lite glans och hållbarhet. Det enda man ska tänka på är att man aldrig kan få hårda frisyrer med ekologiska stylingprodukter. Man kan inte få en lugg som står rakt upp hela dagen osv. Du kan prova hårspray eller hårmousse. Du kan även spraya hårspray på dina hårnålar, så sitter de något bättre. Jag gillar Santes ekologiska hårspray. Om hårnålar inte funkar för dig när du ska prova metoden i inlägget för lockigt hår, så prova hellre starkare hårklämmor. Finns i många modeller men såhär ser väl standard modellen ut.

  2. Hej! Jag har ett problem hår, som söker ett underverk av produkter. Jag har ett små lockigt, tunt, fint, skandinaviskt hår, lätt som luft! Och otroligt mjukt naturligt, något många nämner. Mitt mjuka hår är utan produkter som kardat fårull, inte till sin fördel enligt mig! 😦

    Det värsta är att vara ute i väder och framförallt vind, då mitt hår flyger för minsta lilla. Detta gör att jag alltid har uppsatt hår och vågar inte ha utsläppt, önskar att det snart ska bli ett minne blott. Använder aldrig värme på mitt hår, försöket vara varsam så att frizzet ej ökar pga lockar. Har för tillfället håroljor för att vårda, men söker tyngd!

    -Bortsett från de flesta andra, så söker jag något som tynger ner mitt luftiga hår. Ger stadga till min frisyr som håller under dagen, så enkelt som en tung produkt, spelar ingen roll vilken typ. Problemet är att den får inte vara för fettig, vilket mitt tunna hår lätt blir med för mycket produkt. Hellre en matt finish. Har ni något/några produkter att rekommendera?? Är mitt hår ett omöjligt fall. Mvh /Anna

    • jag tänkte direkt på anita grants leave in conditioners, men de är rätt så näringsrika. Det kan du ju ha i hårtopparna. Finns inte så mycket matta produkter som ger tyngd. Har du provat saltspray (kan appliceras i hela håret, ser inte fett ut)? Annars är det vax med lera i som ger tyngd, ex Rebirths hårvax eller Less Is More Kiselwax. För att motverka det torra så kör mycket intensivkurer, hårinpackningar, oljebehandlingar innan tvätt osv.

      • Tack så otroligt mycket för svar! Ska kolla upp dessa produkter, håller tummarna att något passar mig! 🙂
        Mvh /Anna

Kommentera

