Tårtbotten eller brownies med svarta bönor


 

Här kommer ett suveränt grundrecept som funkar bra till brownies eller tårtbotten. Kakan är väldigt lätt att baka och är otroligt god! Efter en dag i kylskåpet blir den nästan ännu godare (fastare kladdkaka). Perfekt om man vill göra allt klart dagen innan.

Detta vegan recept är fritt från: raffinerat socker, nötter, mejeriprodukter, ägg, vete, gluten.

100 g ekologisk kallpressad kokosolja
100 g ekologisk kallpressat kakaosmör
Smält i vattenbad.

360 g (fluffig brownie), 380-400g (något fastare tårta) röda/svarta bönor
2 dl havremjölk
2.5 dl färska urkärnade dadlar
Mixa slät.

Både röda och svarta bönor går bra. Båda blev otroligt goda och saftiga. De röda bönorna ger kakan en ljusbrun färg, medan de svarta bönorna ger en ”mörk choklad” look på kakan. Jag föredrar svarta bönor, för den kändes lenare och något sötare i smaken.

brownies-vegan
Brownies med röda bönor.

1 dl kokossocker
1/2 dl kakao
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
1 dl bovetemjöl
0.5 dl rismjöl

Blanda ihop ovan ingredienser och rör ihop med bönmixen med ballongvisp. Blanda sedan i de smälta oljorna med ballongvispen. Grädda mitten av ugnen i 35 minuter i 175 grader celcius. Låt svalna utan bakduk.
OBS! Som tårtbotten misstänker jag att denna är svår att dela snyggt. Därför gräddade jag halva smeten åt gången så jag fick ut 2 tunna bottnar.

brownies-glasyr
Dessa brownies serverades rumstempererade i rutor med rå vaniljkräm och chokladglasyr. Dessa blev populära när vi firade nyår. Perfekt efter en maffig middag då de kändes lättsmälta för magen (jämfört med traditionella brownies).

Recept till den råa vaniljkrämen:
2 st ekologiska bananer (mogna, ej grön)
1 krm ekologisk mald vanilj (ej vanillinsocker!)
3 stora tsk ekologisk virgin kokosolja
1 tsk solroslecitin
Låt stå över natt i kylskåp så den blir fast och krämig.

Låter man kakan vara i rumstemperatur är den väldigt mjuk, men tillräckligt fast för att hålla ihop när man skär upp i bitar till ex. brownies. Låter man den stå i kylskåp blir den mer seg, fastare med krämigare konsistens, som påminner om kladdkaka! Det blir så när kokosoljan och kakaosmöret stelnar till i kakan. Jag gillar båda varianterna, men favoriten är när den stått i kylskåp.

Jag har även använt receptet till födelsedagstårtor. Till Angry Birds tårtan använde jag röda bönor, och svarta bönor till Super Mario tårtan. När jag bakar känner jag alltid att jag vill optimera receptet nästa gång. Men denna gång tycker jag att detta grundrecept är fulländat. Mycket godare än såhär kan det nog inte bli. Detta recept blev mycket godare än både Kitty och Pippi Tårtan.

Angry-birds
Angry Birds tårtan bakades med röda bönor och serverades kall.

tårta-svarta-bönor
Denna (Super Mario) tårta bakades med svarta bönor, därav den mörkare färgen.

Till både Super Mario samt Angry Birds tårtorna hade jag hallonkräm i mitten. Jag använde ovan recept på rå vaniljkräm, fast jag mixade även i lite tinade hallon till önskad färg och smak.

Jag gjorde glasyr precis som till Kitty och Pippi Tårtan. Märkte att barnen gillade hallonglasyren bäst, så jag gjorde mer hallonglasyr till Mario tårtan.

mario
Denna Super Mario tårta serverades kall. Jätte, jättegod och höll sig god i flera dagar!

One thought on “Tårtbotten eller brownies med svarta bönor

Kommentera

