Griljerad ugnsbakad rotselleri


Jag märker att de som följer mig (på samtliga sociala kanaler) är väldigt matintresserade. Så jag fortsätter med mina recept. Hoppas ni gillar mina blandade inlägg om skönhet och kost!

Ibland blir det bara för mycket kött på julbordet. Det här vegan-alternativet till julskinkan är riktigt god och lätt att lyckas med! Perfekt om man har vegetarianer, allergiker eller hälsofreaks runt julbordet 🙂 Detta recept är såklart nöt-, ägg-, gluten- och sockerfri.

rotselleri-apelsin

Här har jag använt mig av en halv rotselleri. Dubbla allt om ni tar en hel rotselleri.

1/2 rotselleri
Olja till pensling
1 nypa salt

Skrubba ren rotsellerin. Skär ev. bort vissa delar där det gömmer sig mycket jord i rötterna.
Sätt ugnen på 175 grader. Pensla på olja och strö över en nypa salt. Baka i ugn 1 timme (2 timmar om hel rotselleri).

1 msk dijonsenap
2 skalade färska dadlar (mjuka o saftiga)
Hackad bladpersilja
1-1,5 msk skalade hampafrön

Tryck ut köttet från dadlarna och släng skalet. Rör den mjuk med gaffel. Blanda allt och mosa alla dadelklumpar. Smaka dig fram till den sötma som passar.

rotselleri-uppskuren

Gör gärna stickprov så den inte är hård i mitten. Bred på griljeringen med liten slickepott. Baka i ugnen i ytterligare 15-20 min till. Jag glömde bort tiden så det blev istället 30 min. Tursamt nog är det så pass låg temperatur, så tiderna är inte strikta. God, smakrik rotselleri som smakar långtids-ugnsbak. Dijonsenapen blir mildare i smaken och hampafröna smakar inte hampa när den är färdigbakad. Otroligt lätt att tillaga! Dekorera med söt apelsin och varför inte lite granatäpple? Låt fantasin flöda!

2 thoughts on “Griljerad ugnsbakad rotselleri

Kommentera

