Roaccutan, dess biverkningar och alternativ



Detta blogginlägg och videoklipp är dedikerat till den kund som mailade mig och frågade om tips på bra produkter mot torr hy eftersom hen skulle påbörja en Roaccutan kur.

Funderar du på eller ska just påbörja en Roaccutan kur? Titta på mitt filmklipp innan du gör det och läs på vilka biverkningar man kan få. Listan är otroligt lång och det läskiga är att man inte vet om de blir bestående eller inte. Biverkningarna kan man alltså ha resten av livet (!). I klippet pratar jag även om vad man kan göra istället för att ta Roaccutan.

Jag har själv i min ungdom tagit en Roaccutan kur (ges till dem med kraftig acne) och på den tiden berättade läkaren endast om biverkningen missfall. Blir man gravid får fostret garanterat så allvarliga missbildningar att man får missfall. Eftersom jag inte ens var sexuellt aktiv var det ”inga som helst problem”. Läkaren berättade inte alla allvarliga biverkningar man kan få. Jag kom väldigt billigt undan (vad jag känner till) med extremt torr hy samt irit (autoimmun sjukdom i ögonen som jag får minst 1 gång/år). Roaccutan borde totalförbjudas eller åtminstone måste läkarna informera om alla biverkningar som finns samt få patienten att läsa samt skriva på informationen. Biverkningarna är så läskiga och hela tiden tillkommer det nyupptäckta biverkningar.

Här finner du ett exempel på biverkningen depression. En ung kille som tog livet av sig…

If you’re thinking about taking a Roaccutan or Accutane treatment against severe acne. Don’t do it! Read about all the side effects and some of them can be permanent for life. Instead of these horrible drugs, change your diet and skip sugar and wheat (bread, pasta). You can combine diet change with the addition of vitamin B5. Not only will your skin improve with no acne, but also general health improvements. I’ve during my youth taken Roaccutan and got the side effects extremely dry skin and iritis (auto immune eye disease) which I have at least once a year.

Kommentera

