Natural Products Scandinavia 2014


Här får ni ta del av årets skönhetsmässa i Malmö, som kan vara den bästa hittills!

oh-lief
Först ut ekologiska hudvårdsprodukter från Syd Afrika. Oh-lief som har olivbaserade produkter för vuxna och barn i söta burkar. Jag gillade att de hade bentonite clay (lera)  i deras barnschampo istället för irriterande tensider.

candles
Det här är massage sojaljus (ej GMO) från Syd Afrika som doftar galet gott av naturliga eteriska oljor! Det är en fin och len olja, med lång brinntid. Liksom Oh-lief skaffar de råvaror från småbönder och låter små familjeföretag tillverka produkterna.

zoya-goes-pretty
Kersti var där och visade upp Zoya Goes Pretty. Jättefin monter med alla burkar uppradade. Sheasmören är ovispade och råa av sorten Paradoxa, som är den mer näringsrika och hårdare sorten. Jag passade på att känna och stryka ut dem på huden. Shea & Rosehip och Shea & Lavender var mjukare och krämigare i konsistensen jämfört med de andra sorterna. Alla är väldigt näringsrika och skyddande. Perfekt nu när det är kallt och blåsigt.

Lavera var där och hade en superfräsch monter! Deras nya läppglans är så mycket snyggare i verkligheten. Förpackningen är superlyxig och nyanserna är väldigt lätta att falla för, men datorbilderna ger inte samma känsla 😦 Testade ett läppglans på handen som inte gick bort helt ens med remover, satt som berget. En av deras nya mascaror hade en helt unik borsthuvud som jag verkligen tror på. Denna kommer ni att se i butiken snart.

zuii-swatch
Zuii Organics är ett Australienskt sminkmärke som verkar ta Skandinavien med storm. Zuii är helt unikt då produkterna baseras på olika blomblad istället för talk, silika, majs- och risstärkelse etc. Certifierad med minst 95% ekologisk innehåll! Nyanserna såg rätt så… tråkiga ut i olika bruna och röda färgskalor. Men oj så fel man kan ha, väl på huden blev det något helt annat! Jag förstår varför produkterna används av make up artister. Otroligt användbara och snygga nyanser som kan byggas upp till mer vågade looks. Deras pressade foundations såg mörka ut, men var mycket ljusare på huden. Så här gäller det att prova på huden, det går inte att bara titta på produkterna. Förresten, så framförde jag ett önskemål om en mörklila mascara med liiite röd underton. De gillade idén 🙂 Så jag håller tummarna för att det blir av!

Jag passade på att lukta på Acorelles ekologiska parfymer. Goda och fräscha! Dessa kommer in i butiken inom kort. I dagsläget finns enbart oljebaserade parfymer i shoppen, så det blir perfekt med alkoholbaserade som man kan spraya på, för dem som föredrar det.

Sedan började det bli rätt så suddigt minne. Jag var uttorkad och snurrig, på riktigt. Provade en del smink och parfymer som inte höll måttet. ”Det här är världens bästa smink” fick jag höra. Det finns inga ”världens bästa” för det är väldigt individuellt beroende på hudtyp och smak.

Is it organic?
It’s vegan!
Okay, but is this organic?
It’s all natural!
Okay, so this is not organic?
No….

Det behöver inte alla gånger vara ekologiskt, men det är konstigt hur vissa undviker frågan. Jag tittade även på italienska städprodukter och de påstod att det var så rent att man kan dricka det utspätt utan att det passerat reningsverket (!). Jag drömde direkt om rengöringsprodukter med citrus, bikarbonat, vinäger, ättika osv. Det var 100% naturligt innehåll så jag kikade på INCI.

..men den innehåller silikon? Tja, det är iof sig från naturen, men varför silikon?

– det där är lurigt med INCI. Det är en beståndsdel från växter och det kemiska namnet är silikon, vilket man lätt kan förväxla med silikon från petroleum.

Den där var ju ny, aldrig hört förut. Köpte inte resonemanget och blev lite mörkrädd. Mildare tensider förvisso, men jag hade definitivt inte druckit det om ens väldigt utspätt.

c/o Gerd var där med ekologiska hud och hårvårdsprodukter! Lite ledsen för att jag helt glömde ta bild. Pratade med Johan, en av grundarna och fick fin guidning i deras sortiment. Minnet sviker, men minns att de hade ”svenskt” touch på innehåll som ex. blåbär. Jag föll mest för deras hårvård samt styling, även en del kroppsvård verkade härliga. Snabb INCI koll såg bra ut. Någon som provat deras produkter?

eliah-sahil
Sist men inte minst träffade jag mannen bakom Eliah Sahil. Mycket trevlig man med glänsande lockigt hår. Klockan var 17.15 (mässan slutade 17.00) och det slog mig att jag helt glömt fota, så jag hann precis ta en bild innan mässan stängde. Deras storsäljande pulverschampo fick jag prov på, i en pappersmugg! De hade inga prover med sig så det fick bli så. Hans kollegor mobbade honom för muggen.. jag tyckte det var rätt smart och lovade att inte nysa i den. Ska bli kul att äntligen få testa schampot!

Säkert har jag glömt något, men i det stora hela så var detta godbitarna från mässan. Jag hann inte alls titta på matmässan på andra sidan hallen. När jag kom hem var jag dödstrött och visste knappt namnet på mig själv… Nästa år får jag gå dit tidigare, med dricka och lite nötter.

prover
Har lite att testa 🙂 Fick även tre Zuii Organics nyheter, men de får inte visas först förrän lansering nästa vecka.

2 thoughts on “Natural Products Scandinavia 2014

  1. Hej!
    Hittade din blogg och butik för ett tag sen och intresset har sakta men säkert vuxit. Jag äger överhuvudtaget inga ekologiska hud-eller hårdvårdsprodukter, har alltid haft sånt som funkat bra (har jag tänkt) men nu vill jag helst bara slänga allt i papperskorgen och börja om från början. Tänkte be dig om några tips för att komma igång med nya produkter, vill gärna köpa från din butik.

    Jag är väldigt mån om mitt hår, har lite längre än axellångt blont hår av den ”fina” typen som inte går att forma eller spreja utan det faller naturligt och ligger där det ligger. Mitt hår är väldigt mjukt och blir det även nu när jag har schamponerat med garnier (som jag använder idag), så jag vill inte ha någon produkt som är mot fett eller livlöst hår eller dylikt utan bara för normalt hår. Vad skulle ditt tips vara? Och vad kan jag förvänta mig för skillnader i ekologiskt schampo och ”kommersiellt” schampo? Jag förstår att det kan ta ett tag både att vänja sig och att hitta rätt.

    Ansiktet är det andra stället på min kropp där jag använder mig av nån form av produkt, i detta fall L300-serien ansiktskräm för normal hud och även nån kvällstvätt ibland som verkligen får bort skiten men jag ser oxå framför mig hur hudens alla naturliga ämnen försvinner…
    Jag blir alltid torr i ansiktet efter att jag duscha, eller bara tvättat mig. Nu känns det som att L300 bara förstärker detta, att jag blir mjuk för tillfället men när jag tvättat mig igen behövs en ny omgång.
    Jag har kollat på mandelolja och andra oljor, blir väldigt lockad. Vill be dig om tips även där, alltså jag har ingen direkt problemhy med finnar eller så utan blir torr då jag tvättat med vatten och är väldigt fet efter en hel dag.
    Hoppas det är ok att jag frågar dig, din blogg är riktigt bra!
    Ha det gott!

    • Hej! Kul att du vill börja använda ekologisk hår och hudvård! Den stora skillnaden är att ekologiska schampon på Softskin är rena, dvs. utan petroleumbaserade kemikalier (silikon, mineraloljor, PEGs, parabener etc) och så är det milda tensider. När man byter till mildare tensider kan man tycka att håret blir snabbare smutsigt, men ge det tid så hårbotten hinner nedreglera sin sebumproduktion. Ju starkare tensider (ju mer man torkar ut hårbotten), desto mer sebum/fett produceras. Så i början kan det krävas fler tvättar än vad man är van vid. Kika på dessa nybörjarschampon: Eco Cosmetics Volymschampo, Sante Jojoba Schampo, Logona Daily Care. Sedan är John Masters Organics alla schampon också bra.
      Det är samma med ansiktshyn. Ju mer man torkar ut den, desto fetare kan den bli. En del hudtyper (ex. mogen hy) har en dålig fettproduktion och får istället snustorr hy, då huden inte klarar av att självreglera torrheten med naturligt hudfett. Här kan du bara byta till en rengöringsmjölk. Denna är doftfri (fri från doftämnen) med svag vaniljdoft (har inga doftämnen som kan irritera): i+m freestyle Sensitive cleansing milk. Annars är det super att tvätta med olja och då kan mandelolja passa din hudtyp. Bara hör av dig igen om du har fler frågor!

Kommentera

