Att tvätta ansiktet med olja OCM


OCM (Oil Cleansing Method) är ett mycket populärt sätt att tvätta ansiktet på. För er som inte känner till det. Googla gärna på OCM så ser ni vad jag menar.

oil

Fördelar:
+ billigt sätt att tvätta ansiktet på
+ milt och icke uttorkande
+ löser upp smuts och envist smink på ett ögonblick
+ löser många hudproblem och ger lyster till huden

Hur gör man?

  1. Massera in en antingen 100% vegetabilisk olja (kallpressad och ekologisk) eller en oljeblandning på blöt hy.
  2. Tvätta bort oljan och smuts med fuktad och gärna varm handduk/pads.

OCM skeptiker: Va? Tvätta ansiktet med kladdig olja?
Japp! Det är inte konstigare än att fett löser fett och smuts. Så kladdigt är det inte. Man använder inga större mängder olja, utan fåtal (ca 5-10?) droppar olja. Till skillnad från uttorkande rengöringsprodukter som löddrar och som med tiden kan orsaka diverse hudproblem, så rengör olja utan att irritera och torka ut huden. Det är bara en vanesak att man inte känner sig ren utan lödder. ”Men det är så skönt och härligt när det löddrar”, har jag fått höra många gånger. ”En oljemassage med efterföljande varm handduk över ansiktet är ännu skönare….”, tycker jag. Våga prova något nytt!

Vilka oljor?
Det finns färdigblandade rengöringsoljor, allt från enkla till avancerade oljeblandningar. Vill man blanda egen olja, så googla på OCM så kommer det tusentals tips. Vill du tvätta med en sorts olja är det bäst att välja en fet olja som ex. mandelolja (torr, känslig hy), avocoadoolja (torr, livlös hy) eller kokosolja (alla hudtyper). Det kan funka med mindre feta oljor men ex. nattljusolja, jojobaolja eller arganolja är inte ultimata till just OCM. Ricinoljan är superfet och klibbig och kan inte användas ensam, utan blandas med andra oljor. RIcinoljan är bra på att dra ut orenheter och många med oren och fet hy gillar den. För er som ”tröttnat” på dessa ”vanliga” oljor och letar efter något mer spännande kan ni kika på Anita Grants exotiska oljor.

Hur får man bort oljan?
Man kan som nämnt enkelt få bort oljan med fuktad handduk/pads. Fördelen är att man samtidigt ger huden en snabb skrubb och man kan tvätta dessa och använda dem om och om igen. Nackdelen är att man får ha rätt många, och så måste de tvättas flitigt.
För er som har följt mig ett tag, så vet ni att jag är superlat. Jag är en nattuggla som går och lägger mig alldeles för sent och när jag står framför badrumsspegeln får inget ta lång tid.

  • När jag inte sminkat mig, torkar jag av oljan med torr handduk. Så lat är jag och det funkar bra så länge det inte finns något speciellt att tvätta bort.
  • Är jag sminkad händer det att jag torkar/tvättar bort oljan med urvriden, blöt liten frottéhandduk. Oftast gör jag det två gånger (sköljer i vatten, vrider ur, torkar en andra gång), för att vara säker på att jag får med alla sminkrester.
  • För att slippa denna process samt bespara mig tvättarbete, tvättar jag till 95% av fallen bort oljan med rhassoullera (det funkar såklart lika bra med andra leror). Logonas rhassoullera använder jag för den har smartast förpackning. Jag strör ut lite lera i handen, droppar i lite vatten och tvättar bort oljan med leran. Ja, det är fusk men det är fortfarande utan tensider (tvålämnen) och jag spar på miljön genom att jag inte tvättar en massa pads/handdukar i tvättmaskinen. Dessutom går det snabbt 🙂 Ännu snabbare går det om man har färdigblandad rhassoullera i en burk. Då går det undan!
  • Det jag saknar ibland med rhassoulleran är att den inte skrubbar alls, så då använder jag konjac svamp de gånger jag orkar. Man kan alltså tvätta bort oljan med en konjac svamp utan att den blir oljig och sunkig. Men jag föredrar att använda den efter rhassoulleran. Fördelen här med svampen är att jag slipper tvätta den i maskinen (räcker med att skölja med vatten och mild tvål vid behov). Dessutom exfolierar den huden mycket bättre än vad en frottéhandduk/pads klarar av att göra.

Det här var en introduktion till OCM. Nästa gång kommer det att handla om hur man tampas med ev. OCM problem.

OCM (Oil Cleansing Method) is a very popular way to clean the face. It doesn’t dehydrate the skin as foaming cleansers do. Fat solves fat and dirt, so it’s an excellent way to quickly remove fat residue and stubborn make up. Choose a fat oil as almond, avocado or coconut oil. Light or dry oils as evening primrose, jojoba or argan oil are not preferable. In order to save myself from washing cloths and pads, I wash off the oil with rhassoul clay (any other clays works too) and polish my skin with a konjac sponge. It’s still a detergent free way to cleanse the face, it goes quickly and you don’t need to spend time washing cloths or pads. 

31 thoughts on “Att tvätta ansiktet med olja OCM

  1. Är OCM bra om man lider av acne? Kan acnen bli värre eller är det säkert att testa? Jag försöker lägga om mina smink/hudvårdsvanor till ekologiska/naturliga alternativ så gott det går men är typ livrädd för att byta produkter till ansiktet då jag lider av acne och verkligen inte vill att det ska bli värre…

    • Det går utmärkt när man har acne. Googla gärna på OCM och acne. Finns mycket före och efter bilder samt framgångshistorier (och säkert en och annan som det gått dåligt för). Inget är säkert, men olja är alltid bättre än en uttorkande kemikalierengöring. Om du har väldigt mycket problem med huden rekommenderar jag dig att successivt byta ut dina produkter. För när du byter till ren hudvård avgiftas huden samtidigt och kan förvärras under reningsprocessen. Detta är såklart övergående, men under tiden kan det bli jobbigt. Så för att undvika ett hemskt utbrott med mer acne, så byt successivt. Det allra mest effektiva mot acne är att sluta äta vetemjöl och socker.

  2. Jag är jättetorr i huden så det här måste jag prova! Jag brukar dock bara använda Konjac svamp och om jag använt smink tar jag aleppotvål. Sedan smörjer jag med sesam-och nyponolja. Rhassoullera tycker jag att jag blir jättetorr av!

    • Har du oren hy med en del acne? Du kan prova att byta ut sesam eller dra ner på den och tillsätta mer näringsrik olja som avocado eller mandelolja. Även om aleppotvål inte är så uttorkande, så är olja det mildaste sättet att tvätta på. Prova och berätta gärna hur det gick!

      • Inte så mycket acne men grova porer och mycket pormaskar. Jag ska testa avocadoolja och återkommer om hur det blev! Jag har jättetorr, flagig och kliande hårbotten också, har du något tips på vad man kan göra åt det? Tvättar håret också med aleppotvål, det var värre innan jag började med den. Tack.

        • Ok, då kan du behålla sesam men ersätta en del av den med avocadoolja. Jag säger bara äppelcidervinäger! Skölj med det, så lindrar det alla dina besvär plus att pH neutraliseras. Alla tvålar, schampon m.m. som man tvättar med är basiska. Hårbotten och huden är svagt sur (ca pH 5) och det är alltid bra att skölja med vinäger, speciellt om man har problem. John Masters har en berikad variant Cider Hair Clarifyer och Living Naturally har också en ciderskölj. Hemmablanding: Kung markattas ofiltrerade är bäst. Ca 2 msk (prova fram styrkan) i en mugg vatten. Skölj och massera efter schamponering och innan balsam. Vinägern ska sköljas ur.

  3. Hej!

    Kan man använda olivolja till att tvätta ansiktet med? Efter att jag har masserat in olja på blöt hy och därefter tvättat bort oljan med en varm fuktad handduk, behöver jag då gör något mer? Som att badda ansiktet med ansiktsvatten och sedan smörja in ansiktet med något för att återfukta huden t ex en olja.

    Tacksam för svar!

      • Behöver man inte använda ansiktsvatten på huden efter tvätten och innan man smörjer in med ansiktskräm eller ansiktsolja? Jag har hört att man ska använda ansiktsvatten för att stänga hudporerna efter tvätt. Men det låter ju i och för sig lite dumt eftersom huden då får svårare att ta upp ansiktskrämen/ansiktsoljan som man applicerar efteråt. Är det bästa att först tvätta ansiktet med olja och sedan lägga på ansiktskräm eller ansiktsolja och strunta i ansiktsvatten?

        • Det är inget måste, men bra att göra det. Man kan stänga porerna med lite kallt vatten, men även med diverse ansiktsvatten (som oftast även brukar balansera hudens pH). Prova dig fram, men jag föredrar tvätt, ansiktsvatten och avslutar med återfuktning. Jag applicerar alltid olja/kräm när huden fortfarande är blöt/fuktig och då är det inga problem för huden att uppta fukten jag tillför.

  4. Ska testa OCM men är osäker på vilka oljor jag ska använda, har lite torr hy. Kommer inte använda mig av ricinolja då många reagerat på att använda den för mycket. Men vilka oljor passar som tvättolja och varför? Samt vilka passar att smörja in sig med och varför?

    • Har du torr hy är den gröna avocadooljan eller mandelolja bra både som tvättolja och för att smörja in huden med. Det måste vara feta oljor, de har bättre lösningsförmåga vad gäller smuts och fett. Man vill inte ha en torr/tunn olja som snabbt absorberas av huden under tiden som man tvättar och masserar. Så även om man inte har torr hud, kan man tvätta med en fet olja och sedan smörja in med en tunnare olja. Vad gäller återfuktning har oljorna olika egenskaper och näringsinnehåll. Man väljer helt enkelt efter behov och hudtyp.

  5. Hej! Ramlade över detta inlägg vid en googling och hoppas du har lust att svara på min kommentar trots att det var ett tag sen inlägget skrevs. Jag har eksem (inte längre så mycket i ansiktet men har torra områden kring mun och ögon) och tendens till torr hy i vissa fall om jag sköter min hy ”fel” men i övrigt har jag fet hy. Blir lätt glansig och har en del finnar. Vill jättegärna testa OCM då jag försöker komma bort ifrån onaturliga produkter. Jag köpte ricinolja och använder den tillsammans med olivolja nu (testade första gången ikväll), men nu blir jag osäker på vilka oljor jag ska använda med min blandhy, bland annat på grund av att jag upplevde att min hy blev ganska torr efter den här oljekombinationen (30 % ricin och 70 % oliv). Har du några bra tips på en kombination du tror skulle passa min hy? Så tacksam för svar!

  6. Hej!
    Jag har precis upptäckt OCM så är helt ny på området. Jag har en hel del problem med vuxenacne, jag är 29 år och har haft bekymmer sedan puberteten startade vid 11 års ålder. Jag skulle inte klassas som någon med svår acne utan den mildare sorten. Jag får bölder runt öronen och på hakan, mkt pormaskar på haka och näsa och kinderna drabbas i perioder. Har också en del problem med axlar, rygg och ibland också halsen. Det enda som någonsin har hjälpt mot besvären var när jag under ca 2 år åt p-piller som tog bort ALLA besvär men jag mådde fruktansvärt dåligt av hormonerna så jag fick sluta vilket var i februari i år. Efter det har acnen kommit och gått men börjar nu hålla i sig och bli värre. Läste då om just olja i ansiktet och har förstått att väldigt många blivit hjälpta av det vad gäller vuxenacne. Till en början tvättade jag med african black soap och smorde sedan in med moringaolja men blev väldigt torr och fick sluta med tvålen som jag läst inte passar alla. Jag försökte då att bara använda olja både som tvätt och återfuktning, det räckte dock inte för att återställa huden så efter tvätt med olja smorde jag in med en ekologisk kräm baserad på rapsolja vilket till slut hjälpte. Efter det har jag återgått till att bara använda olja och huden har efter det inte blivit torr. Dock är jag osäker på om jag gör rätt eller använder fel produkter? Jag känner nämligen att när jag både tvättat och smort in mig med olja är jag superkladdig i ansiktet och stryker jag med fingret blir jag helt glansig på fingerspetsen. Ska jag låta bli att smörja efter tvätt? Och vilket är det bästa sättet att tvätta på? Just nu har jag mandelolja, jojobaolja och moringaolja hemma som jag provar mig fram med. Jag har inte fastnat för moringaoljan men de andra är behagligare. Jag tvättar morgon och kväll med mandelolja och smörjer med jojoba. Jag har ännu inte märkt några resultat efter ett par veckors användning. Behöver nog lite guidning i detta känner jag!
    I övrigt äter jag inte gluten, så lite mejeriprodukter som möjligt om jag inte är hemma för då använder jag soja- eller havreprodukter istället. Skulle ABSOLUT kunna dra ner på sockret dock, men har gjort det i perioder innan och har inte märkt någon skillnad då. Har trots detta fortfarande, enligt min egen upplevelse, ganska stora bekymmer. Jag börjar känna mig uppgiven och ledsen på min situation som håller mig tillbaka i oerhört många aspekter i mitt liv då jag känner mig ofräsch och äcklig på grund av min hy.

    Tack för hjälpen på förhand!

    / Matilda

  7. Jag har beställt och fått produkter av er! Tack! Jag tvättar mig nu med jojobaolja på morgonen och mandelolja på kvällen som jag gnider in på torrt ansikte, sedan torkar jag av med fuktig konjaksvamp. Sen smörjet jag med det första serumet du rekommenderade och efter det tar jag citrusoljan du också nämnde. Kommer det kanske vara en anpassningsperiod nu? Känner mig nämligen väldigt fet i hyn direkt efter.
    Tack för supervärdefull hjälp!

    • Ok, om hyn känns fet direkt efter är det någonstans som kan gått snett. Antingen får du inte bort all tvättolja med din svamp. Kramar du ur vattnet ordentligt? Är huden ren efter tvätt eller har du kvar en oljehinna på huden? Det är viktigt att få bort all tvättolja så oftast behöver man tvätta svampen med mild tvål och upprepa torksteget. Hur många gånger man får upprepa torksteget beror helt på hur mycket olja du tvättar dig med, samt om du har mycket smink/smuts som behöver tvättas bort. Sedan är det bara till att smörja in dig. Jag vet inte riktigt vilken citrusolja det är men ta färre droppar av den om du känner att den är väldigt fet. Du kan även blanda ditt serum med en till ett fåtal droppar av din fetare olja. Justera mängderna så att du inte känner dig oljig efter att du smörjt in dig. Huden ska kännas smjuk, smidig med lyster.

      • Jag vet inte om det helt enkelt är så att detta inte passar min hy för jag får det inte att fungera dessvärre… Jag känner mig oljig och risig i ansiktet och ibland också torr under oljan.

        • Det hade underlättat om du berättar vad oljorna du använder heter så jag vet exakt vilka produkter det är du använder.
          Sedan undrar jag varför du tvättar med olja på morgonen? Känns huden smutsig/oljig på morgonen?

  8. Jag använder Anita Grant – Grapefruit kissi oil som jag både tvättar och smörjer med. Använde först Fushi – Mandelolja för tvätt men blev så glansig efteråt så tog Grapefruit istället. Sen använder jag NVEYs purete concentrate efter tvätt innan jag smörjer mig med olja igen.
    Jag tvättar mig nog på morgonen för att jag alltid gjort det innan med andra hudprodukter. Har inte provat att inte tvätta mig nu på morgonen när jag använt OCM men om jag hoppat över det innan med ”vanliga” hudprodukter så har jag känt mig fet/ofräsch under dagen sen.

    • Kissi oljan är ingen bra tvättolja då den är en tunn olja. En tvättolja ska inte omedelbart sjunka in i huden utan vara tillräckligt fet för att lösa upp smuts och dröja kvar på huden så man hinner tvätta av oljan. Mandelolja verkar vara för fet för din hudtyp att tvätta med så jag föreslår vattenmelonfröolja http://www.softskin.se/produkt/Anita-Grant-Organic-Watermelon-Oil som passar din hudtyp. Du ska absolut inte känna dig glansig eller fet efter tvätt. Gör du det så måste du ta fler vändor med din svamp (tvätta den med mild tvål mellan gångerna). Får du ändå inte rätt på det tycker jag att du ska gå över till en mjuk frottéhandduk för ansiktet, det är mycket lättare att torka av oljan med en sådan. Vrid ur en varm handduk och torka.
      Prova att på morgonen enbart smörja dig med ditt serum från NVEY. (Skulle det strama så ta enbart fåtal droppar av kissi oljan). Kvällstid kan du använda både serumet från NVEY och smörja in dig med kissi oljan.

  9. Hej! Jag har en fråga angående hur länge oljan ska sitta kvar på huden. Hur länge ska den sitta innan jag tvättar av den igen? Pratar vi om sekunder eller typ 2 minuter? Hinner den verkligen arbeta om jag tar bort den på en gång?

    • Den behöver inte sitta särskilt länge. Jag brukar bara massera in den med lite vatten tills sminket lösts upp (15-20 sek ?), sedan lägger jag en varm duk på ansiktet. När den svalnat (går ganska snabbt) torkar jag av oljan. Oljan löser omedelbart upp smuts och smink. Värmen gör att döda hudceller och talget i porerna mjuknar. Värmen ihop med oljan ger därför en djuprengöring då oljan lättare kan lösa upp överskottstalget. Om din tvättolja har en massa goda egenskaper kan du alltid smörja in dig med oljan efteråt istället för ansiktskräm.

  10. Hej! Jag undrar lite över hur ofta man ska tvätta med oljeblandningen (kör nu med ricin och olivolja) och varma handdukar? Läste någonstans att man bara ska göra det kanske två gånger i veckan. Men vad är då bäst att tvätta bort sminket med de andra kvällarna? Har tvättat med olivolja bara nu de dagar jag inte kör blandningen men tycker det känns svårt att få bort sminket helt (puderfoundation). Ska man även då tvätta av med varm handduk? Eller är det olivoljan som inte passar mig? Brukar smörja in med jojobaolja och aloe vera gel efteråt, men kan kännas rätt torr/stram i ansiktet då efter.

    Tacksam för svar! 🙂

    • Hej Sanna, var bomsäker på att jag redan svarat dig men det ser inte ut så nu när jag tittar. Ber så mycket om ursäkt för sent svar! Ricinolja i tvättoljeblandningar passar bäst för de med fet/oren hy samt de som bär mycket smink. Om du är torr och stram kan ricinolja vara uttorkande för dig. Bara ren mandelolja hade varit en bättre tvättolja för dig. Annars kika på ex. Anita Grants Vattenmelonfröolja som inte kladdar alls som ricin och olivolja men som ändå löser upp smink lätt och är lätt att torka av. Det är inte alla hudtyper som klarar av en varm handduk varje dag. Då brukar jag säga att man kan torka med ljummen handduk men att köra varm handduk 1-2 gånger/veckan eller så ofta man har behov av det. Man får djuprengöring med värmen så åtminstone 1 gång i veckan är ju bra. Tror du behöver prova en annan tvättolja. Känner du att jojobaoljan mest ligger på ytan eller dricker huden upp den direkt och stramar? Om det är så att den mest ligger ovanpå huden så testa en tunnare olja som ex. nyponrosfröolja. Maila oss gärna och berätta vilken hudtyp du har så kan vi lättare hitta en olja som passar dig.

Kommentera

