Lösningen på smulig Sante och Logona hårfärg


Har tidigare bloggat om att täcka grått hår. Jag gillar verkligen resultatet som är hållbart och väldigt fint, men Santes liksom Logonas pulverhårfärger smular sig. Den är så torr och när den svalnar, vilket den gör vid appliceringen, så trillar det ner småsmulor lite här och var. Det är lätt att städa bort för den lämnar inga fläckar efter sig, men ändå ett störigt inslag i färgningsprocessen.

Jag brukar alltid ta en klick kokosolja i färgen för extra vård, men denna gång tog jag även en stor klick ekologisk honung (fast sort). Honung är ju ett dundermedel på både hud och hår. Det är en populär ingrediens i både konventionella naturprodukter samt gör-det-själv recept.

honung

Konsistensen blev mer sammanhållen, nästan lite gélé-aktigt. Hårfärgen var lätt att applicera och den smulade inte! Vilken lycka! Färgresultatet påverkades inte negativt av honungen, då jag fick ett fint, intensivt resultat. Honung är nu ett måste när jag färgar med Sante och Logona hårfärger!

If you’re disturbed by the crumblyness of Sante and Logona hair color powders, then add one large dollop of solid honey! It gives a firmer and almost jelly like texture. It makes the color easy to apply and no crumbling. You can also add a large teaspoon of organic cold pressed coconut oil for moisture and care of your hair.

8 thoughts on “Lösningen på smulig Sante och Logona hårfärg

  1. Hej!
    Jag försökte kommentera ett gammalt inlägg men verkade inte fungera, så jag skriver här istället, hoppas det är okej?

    Jag tänkte en sista gång färga mitt hår, så nära min egna färg så möjligt för att det sedan enbart ska växa ut. Har färgat och slingat i säkert 20 års tid nu och vill försöka bli så naturlig som möjligt. Nu undrar jag; Hur länge behöver jag använda äppelcidervinäger för att se något resultat? Har gått över till schampoo och balsam från Weleda och sköljt håret med vinägerlösningen två gånger, ska jag fortsätta eller förändra något? Har haft problem med sårig hårbotten i 12 års tid och fett hår närmaste skalpen, känner att det är nog nu. Min frisör är bra, hon har bett mig ta mina ekoprodukter så vi kan använda de direkt efter färgning. Jag kanske även ska ta med vinägern så man kan ”nolla” direkt efter, eller?

    Många frågor, tackar ödmjukast om du har tid att svara, lusläst din blogg åt tillbaka! 🙂

    • Hej Isabelle! Om du vill sluta kemikaliefärga ditt hår och redan har övergått till eko produkter kan du prova färga redan nu med örthårfärger. Om inte vinägern ger något resultat (skölj vid varje gång du tvättar håret) så prova att öka mängden vinäger i din blandning. Du kan även kika på Marshmallow Root Powder. Så du behöver inte vinägern direkt efter att ha färgat med örthårfärger, räcker vid de tillfällen du tvättar håret. Så länge du tål färgen skadar färgen varken hårbotten eller hår. Det ska ge håret styrka och glans, samtidigt som kemikalierester sköljs bort, då en örthårfärgning samtidigt funkar som en hårmask. Om du inte får något färgresultat första gången, ingen fara! Prova igen om några veckor. Det beror helt på hur mycket kemikalierester du har i håret. Bentonite leran är bra på att dra ut smuts och beläggningar, bra till ”nollning” av håret. Hoppas att du fick svar på dina frågor, annars bara hör av dig igen. Lycka till! 🙂

      • Jag är lite orolig över hur örthårfärgen kommer att påverka både mitt väldigt blekta hår, samt min känsla hårbotten/hud. Tråkigt nog nu när jag bytt ut alla produkter till ekologiska så drabbades jag av nässelutslag på hela kroppen och fick allergitabletter. Jag har även provat på två olika mascaror, Une och Lavera(sistnämnda för känsliga ögon) då sved det så mycket att jag inte kunde använda de mer. Har du något tips? Eller är det bara att prova sig fram?

        Jag läste lite på din sida och har även nu bytt till Santes schampoo och balsam för att få bort alla kemikalier ordentligt. Den man ska ha innan örthårfärgen btw. Tar det en tag innan håret upphör att vara fett? Eller ska jag inte enbart köra Sante, utan kombinera med äppelcidervinägern varje gång tills jag får ett resultat? Jag har fina, tunna hårstrån men väldigt många, så har väldigt tjockt hår. Underhåret fortsätter att vara fett medan överhåret är jättefint. Kan jag någonsin bli av med det? Känner mig uppgiven och vill verkligen inte sluta med ekologiskt och rena produkter. Vågar som sagt inte prova för mycket då jag sedan länge haft problem med känslig, kliande och sårig hårbotten. Hårbotten mår bättre nu än innan jag använde konventionella hårprodukter, dock inte resten av kroppen dessvärre men jag försöker enbart använda mig av babyolja nu för att lugna. Många funderingar, en elogé om du orkar dig igenom hela!

        • Enda sättet att veta är att prova att göra en testslinga. Är det kemikalierna i hårfärger du inte tål, kommer örthårfärgen att vara super då den är helt kemikaliefri. Man kan alltid vara allergisk även mot naturliga ingredienser som örter och växtextrakt, så testa är det säkraste för dig. Om du tål örterna kommer hårbotten att bli lugn och håret bli starkare och glansigare.

          Vad hände efter att nässelutslagen försvann? Fortsatte du med samma produkter eller? Har du utslag/reaktion idag av de ekologiska produkter du använder?

          Eftersom vi inte vet vad du reagerar på är det svårt att rekommendera. Du får prova dig fram, men dessa mascaror brukar de flesta tåla.
          c/o mineralsmink och Lotus Dessa två innehåller ingredienser från citrusfrukter (vissa tål inte det).
          Lily Lolos mascara är utan citrusfrukter och ska vara mild.

          Kombinera med vinägern, då den hjälper till att skölja bort slaggprodukter. Det kan ta upp till 3 månader innan fettproduktionen successivt nedregleras, så man måste ha tålamod. Vad innehåller din babyolja? Mandelolja är annars bra på torr och känslig hy.

  2. Det är nog inte specifik vanlig hårfärg som jag allergisk mot, utan mer vanligt schampoo och balsam. Men ju mer jag kan byta ut, desto bättre. Jag får som sagt prova mig fram och jag fortsätter att kämpa på med äppelcidervinägern också. Spelar det någon roll i vilken ordning jag använder den? Mellan schampoo och balsam eller efter allt?

    Tusen tack för alla tips, jag ska kika närmare på dem!
    Babyoljan jag använder mig av är från Weleda och heter Calendula men den verkar lugna huden och tillsammans med allergitabletterna kliar det bara lite ibland. Innan använde jag en duschkräm som hade Ecocert, dock osäker om det var just den jag reagerade på? Vem vet..
    Jag använder Weledas ansiktsprodukter för känslig hy med mandelolja och en kräm från Färg och förändring till kroppen, som ska vara bra för känslig hy och om man har utslag.

Kommentera

