Whipped raw coconut butter for dummies


See below in English. Det här går väldigt lätt och snabbt att vispa ihop. Jag tycker att denna vispade variant går lättare in i huden jämfört med vanlig kokosolja. Du får ett rått vispat smör som både är välgörande på huden samt god att äta! Jag är helt såld på detta vispade smör!

Recept:
2.5 dl Extra virgin (rå) ekologisk kokosolja
2 tsk rapsolja
1 tsk ekologisk olivolja
2 tsk vatten (kokt och svalnat)

Här är det viktigt att kokosoljan är någorlunda fast, den får inte vara helt smält. Om det är varmt och kokosoljan är i flytande, smält form. Sätt den en stund i kylskåp. Den ska inte bli stenhård, utan mjuk så den lätt går att vispa. De övriga oljorna kan man byta ut mot andra oljor efter smak och behov. De olika mängderna på oljorna kan man också leka med! Istället för vatten kan man ex. ha aloe vera dryck/extrakt/gel. Om du vill äta detta vispade smör så välj en ätbar aloe vera produkt.

Instruktioner:

  1. Vispa ihop alla ingredienser i 5-10 minuter.
  2. Om smöret är för lös/rinnig eller en fastade konsistens önskas, så låt blandningen stå en stund i kylskåp (30sek-2min beroende på mängder och temperaturer). Fortsätt att vispa tills smöret blir fluffigt.
  3. Ta ut hälften och tillsätt lite björksocker och ekologiskt vaniljpulver till det. Jättegott att äta!
  4. Om doft önskas så tillsätt några droppar eterisk olja till resterande smör och vispa in det. Överför till en ren glasburk. Klart!

Smöret håller sig fluffigt i rumstemperatur. Om den skulle smälta ex. sommartid, så förvara den i kylskåp. Förvara mörkt och svalt i rumstemperatur så håller den sig minst 1 vecka. Förvara annars i kylskåp.

Användning:
Helt underbar på huden! Gör sig bäst på torr och känslig hy. Jättebra på torreksem, torra armbågar och känslig barnhy. Jag har smort mig själv och barnen med denna. Huden blir omedelbart mjuk och återfuktad. Den är god att äta och perfekt för de som inte äter mjölk men saknar grädden.

kaka

In English:
1 cup extra virgin (raw) organic coconut oil
2 tsp rape seed oil
1 tsp organic olive oil
2 tsp water (boiled and cooled)

Instructions:

  1. Whip all the ingredients for 5-10 minuter. Note that the coconut oil must be in solid state (yet soft and whippable).
  2. If it’s too loose/runny, put it in the refrigerator (30sec-2min depending on quantities and temperatures). Continue to whip till you get a fluffy butter.
  3. Take half of it and add some birch sugar and organic vanilla. So yummie!
  4. If preferable, add a few drops of essential oil to the rest of the butter and whip it in. Transfer to a clean glass jar. Done!
15 thoughts on “Whipped raw coconut butter for dummies

  1. Hej,
    Jag har blivit mer och mer intresserad av ekologisk hudvård och skulle vilja börja använda ekologiska produkter för ansiktet istället. Jag undrar om du har tips på några bra produkter för känslig hud??? Använder just nu märket MD formulations.
    Tacksam för råd!

    • Det finns väldigt många produkter för känslig hy. i+m naturkosmetik har en väldigt bra doftfri serie som heter Freestyle. Lämpar sig speciellt för de känsliga. Kan du beskriva din hy mer noggrant (torr, röda partier, allergier, fina linjer etc)? Vad vill du uppnå för resultat?

      • Hej,
        Jadu bra fråga. När jag gick på ansiktsbehandling sade de att jag hade känslig hy. Den blir lätt torr på vintern, men är ofta bra på sommaren. Inga allergier eller superkänslighet. Lätt för att rodna. Lite pormaskar men i övrigt en len och fin hud utan mycket orenheter och finnar. Resultat, tja en balanserad hud som mår bra. De produkter jag testat funkar ofta bra på sommaren, men kan ibland bli lite för feta. På vintern eller årstidsväxlingarna kan huden dock kännas torr, även med feta produkter. Brukar då ofta använda fuktighetsmask på kvällen istället för nattkräm.
        Är helt enkelt nyfiken på ekologiska produkter och andra hudrutiner, för att se om det funkar lika bra eller bättre än det jag hitintills använt mig av.

        • Viktigt att inte rengöra huden med något som torkar ut huden, även om den inte känns särskilt torr just nu. Det låter nämligen som om du har torr hy, inte yttorr utan mer på djupet. Rengör du huden med uttorkande produkter samt använder tilltäppande krämer kan du få väldigt mycket problem. Det är klokt att du vill ha en balanserad hud. Tycker att som tidigare nämnt i+ms Freestyle serie passar dig. Jag rekommenderar starkt deras serum som tillför fukt på djupet. Den är inte så fet utan går snabbt in i huden. Denna kan du även ha på sommaren. På vintern kan du behöva komplettera med en ansiktskräm. För att inte köpa på dig alltför mycket på en gång så prova deras rengöring, serum och ev. ansiktskräm. Se hur det känns och komplettera sedan i efterhand, ex. med djuprengöring. Bara maila till mig och berätta hur det har gått så kan jag hjälpa dig vidare.

    • Jajamen! Dock inte i koncentrerad form men gärna utspädd. Ex. Pepparmintolja i kakor & godis. Lavendelolja, apelsinolja i skorpor och kakor etc. Om man väljer att tillsätta patchouli i detta vispade smör är det ingen ”god” idé att äta den…

  2. Hej jag undrar vad använder du för tvättmedel och sköljmedel när du tvättar? Kan du rekommendera något?

Kommentera

