Täcka grått hår med ekologisk hårfärg från Sante


Vissa kan verkligen åldras med grått hår på ett snyggt sätt, men jag har en sådan otacksam hårfärg som svart. Jag får inte gråa strån, jag får kritvita….

Så jag har testat att färga med mörkbrun nyans (Radico). Det gav otrolig glans och en mindre kontrast mellan det svarta och vita, men färgen tvättades ur rätt snabbt och höll inte så länge. Så jag prövade istället en röd nyans för att röda pigment brukar fästa bättre. Jag valde att prova Santes naturröda örthårfärg, 99 kr.

Enligt förpackningen ska man blanda färgpulvret med kokt vatten. Jag kokte istället svart te (earl grey) och blandade även i en stor klick tesked ekologisk kokosolja. Det sägs att kaffe och svart te gör att färgen fäster bättre. Kokosoljan tog jag dels för extra vård som en hårinpackning, men mest för att jag tycker att Santes hårfärger är lite smuliga. Kokosoljan gör den mindre smulig.

Eftersom jag har så tjockt hår lät jag färgen sitta i ca 2,5 timme. Tyvärr tog jag ingen före bild, men så här såg det ut alldeles nyfärgat.

sante-naturrod-nyfargatsante-naturrod-nyfargat2
Nyfärgat blött hår.

sante-naturrod-1v
Färgresultatet efter 1 vecka, torrt hår.

Det röda tog på det vita, vilken lycka! Det blev som röda slingor på mitt svarta hår. Tyckte faktiskt att det även tog på det svarta och gav ett intryck av att jag fick en ljusare nyans. Glans och friskt hår får man alltid på köpet när man färgar ekologiskt med örter. Jag såg genast yngre och mycket piggare ut. Småbarn? Näe… Jobbar till sena nätter? Aldrig…

Nu har det gått exakt 8 veckor och det är en utväxt på 2 cm. Den röda färgen på det svarta håret är till synes helt urvättat, medan de vita stråna fortfarande är röda. Dock inte lika intensiv, men långt ifrån borta. De röda pigmenten har satt sig som berget på de vita stråna. Jag tror att det lätt sitter i 4 månader, kanske 6 eller mer. Kommer denna gång att färga med en brunröd nyans för att se om det fäster bättre på det som redan är rödfärgat jämfört med den vita utväxten. Återkommer med resultatet!

+ täcker grått hår
+ helt kemikaliefritt
+ en förpackning räcker till långt hår (ner till armhålan)
+ billigt
+ som en hårinpackning, ger glansigt, starkt, friskt hår med bra ”studs” och vackert fall
+ färgar ej hud (går bort med lite mild tvål eller olja) eller vask/golv
+ gav ett långvarigt färgresultat (8 veckor +)
–  smulig och lite sträv

Santes örthårfärg Naturröd får toppbetyg av mig!

14 thoughts on “Täcka grått hår med ekologisk hårfärg från Sante

  1. Vad glad jag blev när jag hittade ditt inlägg! Jag har precis som dig svart hår och får kritvita hårstrån. Har varit på jakt efter något som kan täcka, men har inte hittat något. Så ska prova Sante nu. Blev ju jättesnyggt med röda slingor i håret. Har du hunnit testa en mörkare nyans än? /M

    • Jag testade en krämfärg från Sante Mahogany brown, en brunröd nyans. Utväxten på de vita stråna tog väldigt lite, gul/ljusbrunt. Jag har mest tjockt hår, men vissa tunna vita (rödfärgade sedan innan) strån blev faktiskt ljusbruna. Så nu måste jag börja om igen, färga rött och sedan prova en mycket mörkbrun nyans på.

  2. Ping: Lösningen på smulig Sante och Logona hårfärg | iloveekologiskhudvard

  3. Kul att ha hittat hit! Har precis upptäckt detta med henna. Vill egentligen vara rödhårig men måste nog tyvärr inse att jag måste hitta en färg som är närmre min utväxt eftersom jag inte vill hålla på att ljusa upp håret. Jag undrar om du har provat något annat henna-märke? Som t.ex. lush? Jag har bara provat herbiques än så länge men är sugen på att prova ett annat märke. 🙂

  4. Hej! Jag letar också efter något bra utan kemikalier för mitt. Jag tappar så mycket hår.
    Är lite tveksam men vill testa ändå.

  5. Ping: Recension: ekologisk hårfärg från Khadi | iloveekologiskhudvard

  6. Wow räcker en förpackning verkligen till så långt hår? Jag har själv lika långt hår och är nyfiken på att prova att färga det med sante och det vorebra att veta om jag behöver 2 förpackningar eller om 1 räcker.
    Blandar du förövrigt med vatten eller kokande kaffe (läste på en annan sida att det gav bra resultat också)?

    • Nej jag har bara färgat i halva håret (det är där jag har grått). Till långt och tjockt hår behövs 1,5-2 paket. Jag blandade med kokt vatten. Men vissa tycker att de får ännu bättre resultat med kokt kaffe/svart te.

  7. Toppen inlägg!
    Jag funderar på att byta till ekologisk hårfärg, men det jag orar mig för är hur den kommer att reagera på hår som är färgat med kemikalier? Jag har hört en del skräckhistorier… så jag vet inte om jag törs färga.

    • Du kan göra förbehandling och sedan ska man alltid göra provslinga (ex i nacken). Då ser man hur resultatet kommer att bli och man slipper oönskade överraskningar. Det som kan hända när man har kemikaliebehandlat hår är att färgen inte tar. Det är mer åt det andra hållet som det inte går, dvs att försöka bleka bort ekologisk hårfärg. Det brukar vi inte rekommendera.

Kommentera

