Istället för vetemjöl, socker och mjölk.


Att byta kost kan vara tufft, speciellt om man har barn. Det är viktigt att inte sätta för hög ribba, då kan det bli så tungrutt att man till slut ger upp. Bestäm dig för att bättra dig gällande en sak, ex. att sluta köpa produkter med socker i. När du väl lärt dig nya recept, vilka produkter du istället ska handla och känner dig trygg och nöjd med det, så bestäm dig för att byta ut något annat. Till slut är din nya kost så självklar och okomplicerad att det inte belastar ditt vardagliga liv. Målet för min del är inte att strikt äta 100% rent och nyttigt i alla lägen, utan att äta gott, varierat och så nyttigt det går.

GENERELLT:
Förr åt jag mig mätt på kött plus pasta/couscous/bulgur/bröd/ris/potatis etc. Tillbehören var fåtal grönsaker. Nu består större delen av tallriken grönsaker med lite kött/fisk/fågel och lite tillbehör som (söt)potatis/quinoa/ris/bovete/nudlar. Notera att det går bra att äta nötter och ägg, jag har dock avstått från dessa p.g.a. min pojkes matallergier. Vitt ris undviker jag och äter hellre råris, rött eller svart ris.

VETEMJÖL
Vanliga mjölsorter jag använder är bovete-, fullkornmajs-, quinoa- och ibland rismjöl.
Vanliga vetemjölfällor: paneringar, såser, pajer, frityrdeg, rostad lök, falafel.

Istället för bröd
: 100% fullkornsbröd (Garant), 100% fullkornsknäckebröd, riskaka (naturell eller lättsaltade) eller majsbröd/kex. Här kan man själv baka jättegoda och nyttiga fröknäcken och bröd. Har hittat ett alternativt köpebröd Fria fiber (glutenfritt rostbröd i frysdisken). Bakar eget bröd till pizzan och skippar brödet till burgaren. Det är en vanesak att det måste vara bröd till burgare och korv….
Frukost och mellis: frukosten brukar bestå av en skål med: havremjölk/havregurt, psyllium (fiberhusk), avocado, banan, linfröolja och/eller olivolja, gojibär, solrosfrön, pumpakärnor. Sedan varierar jag med andra frukter efter säsong, blåbär, aroniabär, kokosflingor, nyponpulver, risproteinpulver etc. Annars är det smoothies, bovete/hirs/quiona gröt, amerikanska pannkakor av bovete. Till mellanmål blir det frukt, smoothie, morot, pumpafrön, solrosfrön och knäcke i värsta fall. När jag äter nyttig och mättande mat behöver jag sällan äta mellanmål.
Istället för pasta: Grönsaker (speciellt zuccini)! Har gett barnen Barillas 100% fullkornspasta när de får abstinensbesvär, är lite skeptisk till den då den är ljus… Det finns många bra alternativa nudelsorter. I kina-affärerna finns en uppsjö av olika glasnudlar av (mung)bönor. King Soba har ett gäng olika nudelsorter i min närbutik.

king-soba-bovete-sotpotatis
Denna ekologiska nudelsort av King Soba är av bovete och sötpotatis. Finns även med brunt ris, svart ris m.fl. Jättegoda till soppor!

SOCKER
Här gäller det att baka och laga själv. Läs på allt du handlar, du kommer att bli förvånad! Se upp för socker, glukos, glykos, druvsocker, dextros, sockerbetor och sirap. Notera att alla dessa naturliga sockerarter är att föredra framför aspartam.
Vanliga sockerfällor: pålägg (ex. skinka, leverpastej), korv/köttbullar etc., marinader, frukostflingor/puffar/kuddar, müsli, fullkornsbröd, buljong, fonder, kryddmix (grillkrydda, allkrydda etc), chips, köpedrycker, frysta bär, torkad frukt och bär, inlagda/syltade grönsaker, asiatisk mat.

buljong-eko
Det finns inte många goda buljonger utan socker och glutamat. Denna goda grönsaksbuljong av märket Rapunzel är ekologisk, utan socker, glutamat, E-nummer och finns alltid i mitt kök.

Istället för socker: banan, dadlar, manukabär, russin, lucuma pulver, kokospalmsocker, björksocker, stevia, agave sirap (helst inte).
Alkohol: har druckit alkohol 3 gånger under det gångna året. Alla i min umgängeskrets accepterar och har förstått att jag mår dåligt av socker och att jag har småbarn att ta hand om. Inget konstigt. Har det lika roligt, om inte ännu roligare utan alkohol!
Cornflakes: sockerfria UrteKram glutenfree C-flakes
Glass: mixar frysa bananbitar med valfria bär, mango etc.
Juice: finns delade meningar. I min värld gäller färskpressad juice. Hur nyttig är en behandlad juice som håller i ett par veckor eller månader? Självklart är en köpejuice utan tillsatt socker bättre än en med, men att dricka massor av juice är ett utmärkt sätt att skaffa sig sockerbehov. Ska det vara juice, får det vara den nyttigare varianten, d.v.s. färskpressad.
Kakor, tårtor: bakar egna, oftast raw cakes. Finns annars nyttiga energy-bars och raw food restauranger/caterings om man vill köpa.
Ketchup: Felix med stevia (hurra!)
Sylt: mixar dadlar med bär.

MJÖLK
Vanliga mjölkfällor: såser, chips, färdiglagad mat.

Istället för grädde: har aldrig behov av (visp)grädde. Jag gör krämig chokladsås till pannkakorna och till raw cakes (tårtor) behövs ingen grädde. För de som tål nötter kan man göra grädde av ex. cashew nötter.
Istället för matlagningsgrädde: matlagningsgrädde på havre (oatley, carlshamn, garant)
Istället för mjölk: havremjölk, rismjölk.
Istället för ost: äter aldrig ost, men får jag för mig då äter jag hellre get- eller fårost.
Istället för smör: kokosolja eller avocado på ex. knäckebröd. Till bakning: kokosolja, kakaosmör, oliv- rapsolja och i vissa fall mjölkfritt margarin.
Istället för yoghurt: oatleys havregurt, speciell smak, men vi har lärt oss att gilla den. Mixa i kanel, bär och frukt om du inte gillar smaken.

Hoppas att ni fått lite tips på vad man kan äta istället för vetemjöl, socker och mjölk. Kosten kommer definitivt att bli invävd i framtida inlägg, då den går hand i hand med skönhet och hälsa. Det kommer även att bloggas om sockersug samt hur det är att lägga om kosten för barn. Följ mig gärna på instagram (och facebook) för matinspiration!

5 thoughts on “Istället för vetemjöl, socker och mjölk.

  1. Prova mandelmjöl också, det går bra att använda nästan som vanligt. Kokosmjöl kan vara lite svårare då behövs ofta något som bind ganska bra som ägg eller banan. Bilderna på barnkalaset såg jättefina ut!:-)

  2. Ping: Att komma igång att äta nyttigare | iloveekologiskhudvard

Kommentera

