Mellandagsrea


SoftSkin-Mellandagsrea
Mellandagsrean har börjat nu! Varmt välkomna att fynda ekologisk hudvård. Passa på att byta till ett grönare badrumsskåp.

Ni som vill börja äta nyttigare rekommenderar jag att hålla ett öga på följande ute i rean:

  • Mixerstav. En stark sådan som orkar mixa stora frysta jordgubbar, frysa bananbitar m.m. Jag har en som heter WIFA, supernöjd.
  • Juicemaskin/ Juiceslungare
  • Gjutjärn. Använd inte teflonbelagda köksredskap.

För er som redan har ovan och vill gå ett steg längre:

  • Matberedare. Bra om man vill göra större satser.
  • Malare. En bra multi-matberedare har ibland väldigt bra malare. Jag tog en kaffemalare som vi inte använder. Maler pumpafrön, kokosflingor m.m. med den.

Hoppas att ni hittar en massa hälsosamma fynd därute!

Annonser

Istället för vetemjöl, socker och mjölk.


Att byta kost kan vara tufft, speciellt om man har barn. Det är viktigt att inte sätta för hög ribba, då kan det bli så tungrutt att man till slut ger upp. Bestäm dig för att bättra dig gällande en sak, ex. att sluta köpa produkter med socker i. När du väl lärt dig nya recept, vilka produkter du istället ska handla och känner dig trygg och nöjd med det, så bestäm dig för att byta ut något annat. Till slut är din nya kost så självklar och okomplicerad att det inte belastar ditt vardagliga liv. Målet för min del är inte att strikt äta 100% rent och nyttigt i alla lägen, utan att äta gott, varierat och så nyttigt det går.

GENERELLT:
Förr åt jag mig mätt på kött plus pasta/couscous/bulgur/bröd/ris/potatis etc. Tillbehören var fåtal grönsaker. Nu består större delen av tallriken grönsaker med lite kött/fisk/fågel och lite tillbehör som (söt)potatis/quinoa/ris/bovete/nudlar. Notera att det går bra att äta nötter och ägg, jag har dock avstått från dessa p.g.a. min pojkes matallergier. Vitt ris undviker jag och äter hellre råris, rött eller svart ris.

VETEMJÖL
Vanliga mjölsorter jag använder är bovete-, fullkornmajs-, quinoa- och ibland rismjöl.
Vanliga vetemjölfällor: paneringar, såser, pajer, frityrdeg, rostad lök, falafel.

Istället för bröd
: 100% fullkornsbröd (Garant), 100% fullkornsknäckebröd, riskaka (naturell eller lättsaltade) eller majsbröd/kex. Här kan man själv baka jättegoda och nyttiga fröknäcken och bröd. Har hittat ett alternativt köpebröd Fria fiber (glutenfritt rostbröd i frysdisken). Bakar eget bröd till pizzan och skippar brödet till burgaren. Det är en vanesak att det måste vara bröd till burgare och korv….
Frukost och mellis: frukosten brukar bestå av en skål med: havremjölk/havregurt, psyllium (fiberhusk), avocado, banan, linfröolja och/eller olivolja, gojibär, solrosfrön, pumpakärnor. Sedan varierar jag med andra frukter efter säsong, blåbär, aroniabär, kokosflingor, nyponpulver, risproteinpulver etc. Annars är det smoothies, bovete/hirs/quiona gröt, amerikanska pannkakor av bovete. Till mellanmål blir det frukt, smoothie, morot, pumpafrön, solrosfrön och knäcke i värsta fall. När jag äter nyttig och mättande mat behöver jag sällan äta mellanmål.
Istället för pasta: Grönsaker (speciellt zuccini)! Har gett barnen Barillas 100% fullkornspasta när de får abstinensbesvär, är lite skeptisk till den då den är ljus… Det finns många bra alternativa nudelsorter. I kina-affärerna finns en uppsjö av olika glasnudlar av (mung)bönor. King Soba har ett gäng olika nudelsorter i min närbutik.

king-soba-bovete-sotpotatis
Denna ekologiska nudelsort av King Soba är av bovete och sötpotatis. Finns även med brunt ris, svart ris m.fl. Jättegoda till soppor!

SOCKER
Här gäller det att baka och laga själv. Läs på allt du handlar, du kommer att bli förvånad! Se upp för socker, glukos, glykos, druvsocker, dextros, sockerbetor och sirap. Notera att alla dessa naturliga sockerarter är att föredra framför aspartam.
Vanliga sockerfällor: pålägg (ex. skinka, leverpastej), korv/köttbullar etc., marinader, frukostflingor/puffar/kuddar, müsli, fullkornsbröd, buljong, fonder, kryddmix (grillkrydda, allkrydda etc), chips, köpedrycker, frysta bär, torkad frukt och bär, inlagda/syltade grönsaker, asiatisk mat.

buljong-eko
Det finns inte många goda buljonger utan socker och glutamat. Denna goda grönsaksbuljong av märket Rapunzel är ekologisk, utan socker, glutamat, E-nummer och finns alltid i mitt kök.

Istället för socker: banan, dadlar, manukabär, russin, lucuma pulver, kokospalmsocker, björksocker, stevia, agave sirap (helst inte).
Alkohol: har druckit alkohol 3 gånger under det gångna året. Alla i min umgängeskrets accepterar och har förstått att jag mår dåligt av socker och att jag har småbarn att ta hand om. Inget konstigt. Har det lika roligt, om inte ännu roligare utan alkohol!
Cornflakes: sockerfria UrteKram glutenfree C-flakes
Glass: mixar frysa bananbitar med valfria bär, mango etc.
Juice: finns delade meningar. I min värld gäller färskpressad juice. Hur nyttig är en behandlad juice som håller i ett par veckor eller månader? Självklart är en köpejuice utan tillsatt socker bättre än en med, men att dricka massor av juice är ett utmärkt sätt att skaffa sig sockerbehov. Ska det vara juice, får det vara den nyttigare varianten, d.v.s. färskpressad.
Kakor, tårtor: bakar egna, oftast raw cakes. Finns annars nyttiga energy-bars och raw food restauranger/caterings om man vill köpa.
Ketchup: Felix med stevia (hurra!)
Sylt: mixar dadlar med bär.

MJÖLK
Vanliga mjölkfällor: såser, chips, färdiglagad mat.

Istället för grädde: har aldrig behov av (visp)grädde. Jag gör krämig chokladsås till pannkakorna och till raw cakes (tårtor) behövs ingen grädde. För de som tål nötter kan man göra grädde av ex. cashew nötter.
Istället för matlagningsgrädde: matlagningsgrädde på havre (oatley, carlshamn, garant)
Istället för mjölk: havremjölk, rismjölk.
Istället för ost: äter aldrig ost, men får jag för mig då äter jag hellre get- eller fårost.
Istället för smör: kokosolja eller avocado på ex. knäckebröd. Till bakning: kokosolja, kakaosmör, oliv- rapsolja och i vissa fall mjölkfritt margarin.
Istället för yoghurt: oatleys havregurt, speciell smak, men vi har lärt oss att gilla den. Mixa i kanel, bär och frukt om du inte gillar smaken.

Hoppas att ni fått lite tips på vad man kan äta istället för vetemjöl, socker och mjölk. Kosten kommer definitivt att bli invävd i framtida inlägg, då den går hand i hand med skönhet och hälsa. Det kommer även att bloggas om sockersug samt hur det är att lägga om kosten för barn. Följ mig gärna på instagram (och facebook) för matinspiration!

Tvätta håret på bebis och barn


baby-bath
När folk frågar mig vad för schampo jag använder till mina barn och jag svarar ”inget” blir det oftast tyst följt av många frågetecken. Näh, det ser inte ut som på ovan bild när mina barn badar. När de badar är det lite valfri ekologisk olja (mitt badrumsskåp är stort så jag använder sällan samma) och ibland en skvätt Weleda badtillsats. Mandelolja, jojobaolja, rapsolja, nattljusolja är nog de oljor vi använder mest. Inget schampo, inga duschkrämer eller tvålar. Tvål används vid fåtal tillfällen (speciellt när de var mindre), när det blir bajsolyckor… 🙂

Min pojke är så gott som 4 år, han är och har alltid varit superfräsch. Han luktar alltid gott, håret blir aldrig sunkigt och svettas gör han sällan trots springbenen han har. Så det har aldrig behövts något schampo för hans del. Badar gör han för att det är kul, sällan för att han behöver det. Intimhygienen sköter vi såklart dagligen.

Min flicka är 1 år och 4 mån. Som bebis blev hennes hår lätt oljigt och luktade sunkigt, hade lite skorv också (som botades med jojobaolja). Istället för att använda tvål/schampo sköljde jag av håret varje dag med vatten och ojla. Vissa dagar sköljde jag flera gånger (4 gånger som mest). Efter en vecka blev det mindre fett och jag behövde inte skölja lika ofta. Idag är hennes hår fräscht som storbrorsans hår, men hon är lite speciell. Hon har alltid gillat att smeta in sig och håret med mat och speciellt yoghurt… Det blir surt och ja, ni kan bara föreställa er. De gånger hon gör detta sköljer vi med vatten och olja. Ibland krävs lite extra gnugg och sköljningar men inget jag upplever är särskilt jobbigt.

Värt att nämna är att båda barnen haft jättemycket hår redan från födseln och att flickan börjar få axellångt hår. Tro det eller ej, men det funkar fantastiskt bra utan schampo. Om och när de behöver schampo kommer jag att lära dem att använda rhassoullera.

Kosten och skönheten


Framöver kommer att det bli mer bloggande om kosten, då det har en mycket stor roll i huden och skönheten (vilket är denna bloggs kärnämnen). Snart har jag varit socker, vetemjöl och mjölkfri i ett helt år. Jag tar det i etapper och börjar med vad som hände när jag drastiskt ändrade på min kost.

Nyårslöftet 2013 var att dumpa ”de tre vita” dvs socker, vetemjöl och mjölkprodukter. Anledningen var för att jag kände mig hopplöst orklös (2 småbarn och egenföretagare) och använde extremt mycket kortison mot eksem. Det var lättare att peka på de ställen jag inte hade eksem än där jag hade eksem…

När jag började:
– var jag orklös, kände att jag och tiden inte räckte till och fick inte så mycket gjort.
– hade jag kort stubin och var oftast på dåligt humör hemma.
– hade jag eksem överallt. Högerhanden gick inte att räta ut helt pga de svåra eksemen, kunde inte använda foundation då det framhävde eksemen, sov dåligt och hade kraftigt håravfall pga eksem på hårbotten, det kliande överallt, hela tiden så det var inte konstigt att jag inte kunde fokusera och vara på gott humör.
– hade extremt torr hud.

Efter ca 1 månad:
Allt förvärrades till det dubbla (minst). Jag mådde extremt dåligt (ca 3 månader) och gick t.o.m. till doktorn för att jag trodde att det var något allvarligt fel på mig. Misstänkte att jag plötsligt fått matallergier mot det mesta. När jag till slut var totalt hjälplös mailade jag till Gabriela för att bolla lite. Jag är än idag evigt tacksam *bugar och tackar* för att Gabriela tog sig tid att besvara mig. Att utesluta de tre vita var ett bra beslut, men det bästa vore såklart att fasa ut dem långsamt istället för att chocka kroppen med en massa nyttigheter och fibrer. Rådet var att inte börja äta dåligt igen, utan att hålla ut till dess kroppen justerat sig. Så jag hade inte fått plötsliga matallergier som jag själv trodde, utan det var kroppen som hade reagerat på den plötsliga förändringen. Jag körde alltså hard core varianten som jag inte rekommenderar…

Efter ca 4 månader:
– fick jag fräschare andedräkt
– fick jag mycket vackrare, lenare och mindre torr hy
– fick jag mer gjort på mindre tid (!), blev på bättre humör
– försvann min (pasta) mage. Jag hade inte förstått att min mage var svullen förut
– försvann all eksem utan att komma tillbaka. Handen gick att räta ut och jag sov gott

Efter ca 6 månader:
– slutade jag att tappa hår och det började växta ut igen. Hade jättemycket korta bebisstrån.
– hudbristningarna på rumpan var så gott som bortblåsta! Det syns som lite ljusare linjer idag, men huden är helt slät och len.
– hade jag så vacker hy även utan minsta smink! Japp, jag förevigade glädjen i bloggens header. Där ser ni mig utan smink 🙂
– fick jag kommentarer om att jag såg 10 år yngre ut av både folk som jag kände och som jag inte kände, män och kvinnor (!).
– började jag med vetegräs (utdrivande, glutenfri, fullproppad med klorofyll, nyttiga mineraler och vitaminer.)

Vetegräset:
– fick genast stora acnen och orenheter, röda prickar under 2 veckor.
– fick efter nån månad något jämnare hy. Hade under tonåren en lien prick under ena ögat som växte med åren (”godartad födelsemärke” enligt läkaren) som var puts väck efter 5 månader!
– fick lite småeksem på handen och armarna. Vet ej om det var vetegräset eller det kalla vädret. Hudens lyster försvann.
– de gånger jag glömde vetegräset tyckte jag att jag fick finare hy.
– har druckit vetegräs i ca 6 månader och ska inte fortsätta med det. Kanske nån annan gång.

Nu efter 12 månader:
Idag använder jag mycket sällan kortison och använder jag, så blir det hydrokortison. Märker att min hudkondition blivit sämre såhär under vintern. Men är så säker att det sakta kommer att bli bättre med åren. I det stora hela, förutom att jag både kroppsligt ser bättre ut och fått vackrare hy, mår jag så mycket bättre. Jag har alltid tid för barnen och har ork nog att leka med dem. Samtidigt hinner med jobbet och håller gladeligen en blogg, facebook och instagram vid liv utan att stupa av utmattning. Barnen är så mycket gladare, de kan finna ro i kroppen och somna på mycket kortare tid. Lill pojken är inte agressiv och lika skrikig längre. Båda barnen behöver nästan aldrig kortison och de har lenare samt mycket mindre torr hy. Mer glädje och harmoni i familjen helt enkelt!

Nu undrar ni säkert vad jag åt istället för pasta, smör, bullar etc. Det kommer inlägg om detta och även receptinlägg för att tipsa om godare och hälsosammare mat.