Tvätta håret med lera


Min nya stora kärlek är rhassoul lera! Jag älskar rhassoul leran för att den rengör min hud samtidigt som jag blir len och mjuk, och för att mitt hår blir rent, glansigt och friskt. Tänk tanken att du tvättar med något från moder jord, utan att förpesta vattenliv och vår natur med kemikalier och tvålämnen? Detta är no poo i mycket hög grad! Denna multiprodukt kan användas:
– som ansikts-/kroppsmask
– som ansikts-/kroppsskrubb
– istället för duschgel
– istället för schampo
– som hårinpackning

Rhassoul lera är enkel att använda! Blanda lera med vatten till önskad konsistens (jag brukar ta ung. lika mycket vatten som lera). Färdig att användas som mask, skrubb eller tvättlera (isf. duschgel). Trixet för rent, glansigt och mjukt hår är att låta blandningen stå i ca 5-10 minuter eller längre till dess lerkornen ”mjuknar” och så att en geléaktig konsistens fås. Blöta ner håret och gnid lite lera mellan händerna och massera nätt in i hår och hårbotten. Gnid inte hårt för då sliter du på håret med leran. Du kommer att bli förvånad över hur rent, lent och mjukt håret blir. Leran blir lite glidig och extremt len! Skölj ur och upprepa gärna tvättsteget. Balsam behövs inte efter några tvättar. Det bästa är att man inte behöver tvätta håret särskilt ofta då det håller sig rent länge. Ditt hår, hårbotten, fiskarna, och miljön kommer att tacka dig!

rhassoullera
Det är viktigt att låta blandningen få stå en stund först. Annars får man istället strävt, smutsigt och stelt hår. Jag har använt Logonas Lavaerde Rhassoul lera, men det kommer att komma in fler rhassoul leror inom kort (se kategori lertvätt).

Tillägg: Man kan hälla i varmt vatten för att skynda på processen för gelbildning.

30 thoughts on “Tvätta håret med lera

  1. Jag upplevde att Logonas lera på tub vita kaolin och raoussolleran luktade väldigt mycket parfym när jag började använda dom. Syntetiskt luktade dem? Nu fungerar den vita leran bra men i början fick jag så himla fett hår av den, kändes som att leran aldrig sköljdes ur + att jag fick använda så himla mycket för den smälte in i håret på en gång,det upplever jag fortfarande. Mamma upplevde samma sak.
    Men lera är suveränt, ganska är den leran man får blanda själv bättre, pulver är nog att föredra framför klumparna jag hade köpt förut för de var jag tvungna att stå så länge i vattnet när man var lite stressad på morgonen så det ramlade klumpar av lera i duschen ibland med fläckar som var svåra att få bort 😉

    • Det stämmer att lerorna i tub (de färdigblandade) är doftsatta. Dock ej med syntetisk parfym utan eteriska oljor. Det går ej att hitta syntetisk parfym på softskin.se Jag tycker inte de färdigblandade lerorna alls funkade på mitt hår, de tycker jag bättre om till ansiktet och kroppen. Om du har rhassoul lera i ”klumpform” kan du hälla i varmt vatten så löses de upp snabbt. Varmt vatten kan även användas till lera i pulverform, då bilar den gelé snabbare och man slipper vänta så länge.

  2. Rhassoul lera är helt FANTASTISKT!!! Fattar bara inte att man hållt på med vanliga shampon och balsam. Hade man bara vetat detta innan. Vanliga shampon och balsam kan slänga sig i väggen! 🙂 Håret blir rent, mjukt och följsamt av Rhassoul leran. Man behöver inget balsam.Jag kommer aldrig mer använda något annat till mitt hår! Man är snäll både mot sig själv och naturen!

  3. Ping: Tvätta håret på bebis och barn | iloveekologiskhudvard

  4. Låter spännande med leran! Hur mycket ”tvättar” den? Jag har färgat håret med en eko hårfärg och fick efter några veckor klåda och rodnad i hårbotten. Gick till hudläkare och fick göra ett allergitest men jag var inte allergisk mot det svarta färgämnet som kan vara vanligt utan efter mycket diskussioner kom läkaren fram till att det var de ekologiska schampoona jag använder som inte tvättade ur hårfärgen tillräckligt (eftersom de har så milda tensider) så efter ett tag blev hårbotten mättad på färgen och jag fick en överkänslighetsreaktion helt enkelt! Så nu har jag använt ”vanligt” schampo samt kortison och det kändes redan bättre efter en vecka. Så min fråga, tror du att jag vågar använda leran innan färgen är ur helt? 🙂

    • Får jag fråga vad det var för en hårfärg du hade? Låter ju märkligt att det inte gick att tvätta bort med milt schampo. Våra eko hårfärger behöver inte ens schampo efteråt, bara balsam räcker. Schampo är frivilligt. Sköljde du tills vattnet var klart och rent? Tycker att du ska låta hårbotten läka helt innan du gör några byten.

  5. Jag är väldigt nyfiken på denna lera, jag vill gå över till ekologisk hårvård, bland annat eftersom att min hårbotten verkligen inte mår bra av de produkter jag använder nu. Har problem med mjäll, ibland sårskorpor och kli i hårbotten – tror du denna lera funkar bra även med mina problem?

    • Japp, den funkar bra då den lugnar hårbotten väldigt mycket. Det viktiga är att du låter bli att tillsätta kemikalier, silikoner och mineraloljor till hår och hårbotten. Att skölja med äppelcidervinäger är också väldigt bra mot mjäll och kli.

  6. Hårfärgen hette Tints of nature. visst är det märkligt Och det märkligaste var att reaktionen kom efter ca 5 veckor! Men läkaren trodde att färgen lagrats i hårbotten. När jag använde vanligt schampo tvättades färgen ur jättesnabbt och nu är klådan borta.
    Jag ska absolut prova leran snart! Tack för en bra blogg!

    • Fast Tints of nature är inte helt ren. Den är förvisso bättre än många konventionella hårfärger, men långt ifrån att kunna tas in i softskins sortiment. Så åter igen, viktigt att se över och att använda rena hårprodukter (vård, styling samt färgning), annars kan det bli trubbel om man har ett milt schampo. Hoppas att du blir bättre och inte behöver använda kortison igen.

  7. Ping: Nya produkter! | Elin Josefina

  8. Hej! jag undrar vad man kan använda som intimtvätt? har använd aleppotvålen en vecka nu men tycker mitt underliv fortfarande luktar äckligt efter tvätt och jag duschar varje dag. Kan man använda denna lera?

    • Till underlivet rekommenderar jag vatten och olja (parfymfri babyolja, eller 100% vegetabilisk olja ex. mandelolja). Man kan även använda mild parfymfri tvål/duschgel. Man ska helst undvika tvål, då det kan rubba (bakterie)balansen i underlivet. Om det inte blir bättre med vatten och olja, tycker jag att du ska uppsöka hjälp (vårdcentralen, gynekolog, barnmorska). Leran är inte att rekomendera till intimtvätt.

      • Tack för ditt svar!
        Kan man använda olivolja? Hur funkar det rent praktiskt när man tvättar med olja? Det går ju inte att skölja av. Masserar man bara in o ”försöker” att skölja av? Du sa babyolja.. men den består ju av paraffin alltså mineralolja och det är ju inte alls bra för huden :S

        • Man kan använda olivolja. Tänk att det är bäst att välja en lagom tunn olja så det inte blir för kladdigt. Rapsolja är kanske ett bättre val. Du tar ett fåtal droppar och vatten och tvättar dig med det. Sedan sköljer du av med vatten. Har du råkat ta alldeles för mycket olja kan du ta en handduk/servett (som ej faller sönder) och torka av dig. Tanken är att inte irritera slemhinnorna med starka tvålar. Det blir rent. Som sagt mild tvål/duschgel annars vid behov. Paraffin hittar du inte på softskin… Här är en babyolja utan doft.

  9. Åååh vad jag är glad att jag hittade den här bloggen! Jag började no poo-tvätta håret för ca tre veckor sen och undrar lite varför jag inte satte igång tidigare?

    Har en fråga om rhassoulleran – Geggar den inte igen avloppet? Alltså när man sköljer ur den, tänker att det borde bli geggigt i badkaret och tjockt i rören sen…

    • Varmt välkommen och kul att du har hittat hit! Rhassoulleran är varken geggig eller klibbig, utan mer krämig. Den är finmalen och löser sig direkt med vatten. Man använder inga stora mängder lera ändå. Jag har tvättat med lera i över ett år och har inte haft några problem.

      • Perfekt! Tack så jättemycket!
        Det verkar som mitt hår börjar vänja sig vid att inte tvättas med ”fulschampo”, tvättade i söndags med Rheeta/Amla-pulver, hade i lite honung i topparna igår och det ser väldigt fräscht ut idag. Yeay! 🙂

  10. Hej!
    Har nyligt börjat med denna metod istället för schampo i hopp om att behöva tvätta håret mindre ofta samt för att lugna min hårbotten som ibland kliar och är jobbig.
    Upplever att jag inte behöver tvätta håret lika ofta men det känns liksom som att håret är klibbigt när jag tvättat med leran. Det blir ganska svårt att jobba med och även längderna är såhär. Vad kan det bero på?
    Jag blandar leran med vatten minst 20 minuter innan jag använder den och masserar in det i håret och försöker låta det sitta i minst 10 minuter utan att det ska torka i hårbotten. Sedan kammar jag håret under rinnande vatten. Ibland använder jag balsam.

    • Hej! Så modigt av dig att prova tvätta håret med lera! Jag tycker den är superbra. Det kan bli klibbigt när man har slaggprodukter i håret. Lerans tvättkraft är inte så stark jämfört med vanliga schampon och kan därför ge den här klibbiga känslan. Så det gäller att få bort beläggningen i håret. Det vanligaste är kemikalier eller oljor som silikoner, men även för mycket proteiner för hårtyper som inte behöver det kan det också bli en beläggning av. Skölj med utspädd äppelcidervinäger (1 msk till en kopp vatten) efter schamponering/tvätt eller tvätta ur med ett schampo ex. eco cosmetics https://www.softskin.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&term=cosmetics%20-%20schampo
      Om ett flytande schampo blir för irriterande för hårbotten kan du även prova att blanda i en del schampo med din lera. Då spär du ut schampot med lera eller ökar lerans tvättkraft….

Kommentera

