Årets skönhetsmässa i Malmö


Då har det än en gång varit en mycket trevlig, inspirerande och välorganiserad skönhetsmässa i Malmö (Natural Products Scandinavia). Det är lite som oscarsgalan fast med ekologisk skönhet och hälsa i fokus. Alla visar upp det nyaste och finaste för att locka och glänsa. Det är lite som en kändisfest där man träffar på folk som man sett i tidningar och bloggar. Folk som man har samarbetat med i flertalet år, men som man bara pratat i telefon med och mailat till. Alla dessa människor får man träffa och prata med, vilket är mycket trevligt tycker jag!

För min del var det inte så mycket nytt som lockade mig. Många blir förvånade när jag säger att jag inte kan ta in det märket för att det ex. innehåller petroleum baserade kemikalier. Men va? Det är ju 60% naturligt med en del ekologiska ingredienser! Det hade kvittat om det var 99% naturligt. Frågan är vad det resterande procenten är för något. Dudu osun är ett sådant exempel. Naturlig svart tvål med kanonbra innehåll MEN! Min nos misstänkte syntetisk parfym. Ja, jo, folk säger att parfymen ska tas bort men det är ju doften som gör hela produkten, fick jag till svar. Lukta på den bara, en sådan doft kan du inte åstadkomma med naturliga ingredienser! Fel, fel, åhh så fel!

Över till det roliga 🙂 Jag träffade supersnygga Mette Picaut (kvinnan bakom M Picaut). Vi hade ett väldigt givande samtal om hur hennes produkter tas fram och om konserveringsmedel. Hon ville inte tråka ut mig med labbsnack, men det är ju det jag älskar mest så jag lyssnade med stora ögon och öron! Det är ett stort problem inom ekologisk hudvård att hitta ett milt och effektivt konserveringsmedel. Mette nämnde att vissa konserverar genom att ändra en produkts pH till den grad så produkten inte växer eller härsknar. Men i det långa loppet är det inte bra för huden om pH:et avviker för mycket från hudens naturliga pH. Detta har jag inte haft en enda tanke på! pH är inget som skrivs ut så det är omöjligt att veta. Så det kan se väldigt rent ut på INCI med fina certifieringar med med taskigt pH. Har ni någonsin reflekterat över produkters pH?

AEOS-massa
AEOS var på mässan även i år. AEOS är min storfavorit och jag kan inte vara utan deras ansiktsskrubb och ansiktskräm. De erbjöd besökarna ansiktsbehandling med deras lyxiga aktiva hudvårdsprodukter. Nice!
S5-massa
S5 är ett brittiskt märke som är relativt nytt. Deras hudvårdsserie består av rengöringar, serum och ansiktskrämer. För er som känner till märket Evolve, så är det samma grundare som står bakom S5. Dessa produkter riktar sig till de som har problemhy. Allt från acne, rosacea, eksem, mycket torr hy osv. De sägs vara cosmeceuticals dvs kosmetika till gränsen till läkemedel pga deras aktiva egenskaper. Riktiga dyrgripar, men kan vara väl värt om de funkar.

Nourish-massa
Nourish är också ett brittiskt märke, relativt nytt på marknaden. Nourish har fem hudvårdsserier som ska täcka upp alla hudtyper och behov. Priserna är lagom låga så att de flesta ska ha råd med det. Doftämnena (linalool, limonene, citronellol etc) ska vara borttagna, men de står ändå med i INCI. Misstänker att det lag på att man måste deklarera dessa ändå, med risk för spår av dem.

prover-massa
Fick med mig hem en snygg pukka shoppingbag samt prover, broschyrer och visitkort. Jag längtar redan till nästa års mässa!

3 thoughts on “Årets skönhetsmässa i Malmö

  1. Säger detsamma! Tusen tack för rapporten, kunde tyvärr inte åka dit i år!
    S5 håller jag faktiskt på att testa just nu (serum för känslig hud), gillar verkligen deras fräscha design.

    Vad gäller konserveringsmedel och PH så håller jag med, man har ju ingen aning om det inte skrivs ut. För övrigt är den metoden inte ny och behöver ju heller inte vara helt fel beroende på hur produkten ska användas och vilka PH-sänkande ingredeienser som ingår. HTH är kanske det mest kända exemplet. Innehåller (förvisso även mineraloljor) mjölksyra och karbamid som är fuktbindande och i en koncentration som ger ett så lågt PH att det inte kan växa bakterier där. Det är just det låga PH som ger den lite stickiga känslan när man smörjer sig med HTH. Mjölksyra är exfolierande i högre doser och det är väl just det som Mette Picaut menar kan vara skadligt. Det är ju aldrig bra att överexfoliera.

    • Åhh, berätta gärna vad du tycker om S5 serumet! Jag håller på att testa deras purifying serum. Absolut! En peeling produkt är ju klockren där pH:et kan vara lägre. Mette syftade på mer ”vanliga” produkter som ansiktskrämer, serum etc. Nanopartiklar måste man numera skriva ut på INCI. Nästa grej kanske är pH, hade inte varit helt fel.

Kommentera

