Solkräm för barn


Jag tror att vädergubben glömt våren, för här i Malmö är det sommarvärme och sommarsol! Eftersom så många av mina läsare är småbarnsföräldrar dedicerar jag ett inlägg åt de små liven 🙂

Vårsolen är förrädisk då det kanske inte känns så varmt, men solstrålarna är väldigt starka ändå! Att skydda barnen med solhatt och kläder anser jag är obligatoriskt. Parasoll eller dylikt på vagnen för de minsta är ett måste. Om man vistas ute länge (promenader, lek utomhus) så gäller skyddande kläder samt solkräm. Barnens hud är mycket tunnare och känsligare än de vuxnas, speciellt ansiktshyn. Med solkräm skyddar du barnen från solbränd hy (som kan göra ont!), soleksem, framtida rynkor samt hudcancer.

Solkräm på baby
Det är den gustavianska stilen som gäller. Det ska vara ett tjockt lager med solkräm för att ge ett gott solskydd. Strunta i att de ser ut som små vita spöken, de är så söta ändå!

Jag tror och hoppas att det inte finns solkräm för barn med kemikaliefilter. Barnens kroppar klarar inte av att hantera kemikalier som en vuxenkropp. Det är fysikaliska solskyddsprodukter som gäller för barn och baby. Att välja en solkräm utan nanopartiklar är klokt. Ett enkelt sätt att veta partikelstorleken är att prova den på huden. Om en fysikalisk solkräm ger en kritvit hinna på huden som inte försvinner, då är den inte i nanostorlek. Försvinner den in i huden, då är den i nanostorlek. Man kan också fråga om den ger en vit hinna eller inte….
Tillägg: Eftersom det numera finns ekologiska solskyddsprodukter som använder sig av karanjaolja (pongamia oil) som inte ger vit hinna och som ändå inte är i nanostorlek, blir detta ett förvirrat test. Nåja, vit hinna = säkert, men ifall det inte blir någon vit hinna får man fråga eller läsa om det. Det bästa sättet är att läsa på förpackningen om den innehåller nanopartiklar eller ej. Dessvärre skriver inte alla ut denna information och i dagsläget finns inget certifieringsorgan för just nanopartiklar.

Eco cosmetics solkräm för barn och baby

Eco Cometics har en jättebra solkräm för barn och baby. Denna går även bra att använda på barn under 1 år. Den är ekologisk, ger ett högt fysikaliskt solskydd, utan alkohol, PEG och parabener, samt är utan nanopartiklar (ger därmed vit hinna).

Tänk även på att:
– välja en solhatt/mössa som även ger skugga åt nacken. Keps är en vanlig fälla, där nacken exponeras.
– smörj in extra solkräm på den lilla näsan och de runda kinderna.
– inte glömma att smörja in ovansidan av händerna samt fingrarna.
– bättra på med mer solkräm om barnet badar eller springer mycket och svettas.
– de minsta barnen kan bli solbrända även om de befinner sig under skugga.

Jag har tidigare skrivit om hur man ska välja solskydd, samt om nanopartiklar i solkrämer ekologiska solkrämer och nanopartiklar och apoteket tar tillbaka påstående om att solskydd utan nanopartiklar är sämre.

17 thoughts on “Solkräm för barn

  1. Tack för att du påminner om detta! Så lätt att glömma hur stark solen är nu. Faktum är ju att den är lika stark nu som den är i augusti. Eller en annan jämförelse säger att svensk vårsol är lika stark som solen på Sicilien just nu (fråga mig inte hur det går till, men det ska tydligen vara så i alla fall). Lätt att glömma är också att 80% av en människas samlade solskador har hon fått före 18-års ålder…

  2. Hej, hur lång tid innan man går ut i solen ska de små smörjas in? Var på ett möte där kvinnan hävdade att man skulle smörja kvällen innan så skyddet gick in ordentligt?

    • Solkrämen har effekt direkt efter applicering. Man kan dock låta solkrämen sjunka in först och sedan smörja igen. Då bygger man fler tunnare lager istället för ett kladdigt och tjockt lager. Att sova med en fysikalisk solkräm låter onödigt, då det suddas bort i kudden….

  3. Jag måste bara fråga… Jag använder eco cosmetics vanliga SPF 15 i ansiktet just nu, visst blir man lite vit först men det går in i huden snabbt… De ska väl vara utan nanopartiklar?? :S

    • Jo, eco cosmetics är helt utan nanopartiklar. Jag har också märkt att det blir mindre vitt efter ca 30 minuter. Men det kvarstår ändå en gråvit hinna på huden. Väldigt tacksamt om man har ljusare hy, för då syns det knappt. Men när jag är brun på sommaren blir jag rätt så mörk och då syns den här gråvita hinnan mycket mer. Men du känner väl ändå att du har en hinna över huden? Det känns väl inte som en vanlig kroppskräm? Ta ett tjockare lager eller ta flera tunna för bästa skydd. Jag har fått den uppfattningen att solkrämen/partiklarna trillar/nöts av fortare också om krämen passerat sitt utgångsdatum…

  4. Men det här med vit hinna – vad säger du då om Eco’s spf för ansikte resp kropp med spf 30, i deras sololja som kom förra året? De innehåller 5% titandioxid men ska ej bli vita på huden utan transparenta, men då innheåller de alltså nanopartiklar??

    • Tack för att du flaggade upp om detta! Jag får stå mitt kast. Måste haft hjärnblödning när jag skrev detta. Har nu skrivit ett tillägg i texten. Tur att jag har läsare med koll 🙂 Det stämmer att de lyckades formulera bort den vita hinnan förra året! Det är inga nanopartiklar i dessa. Jag använder ansiktsgelen just nu och får ingen vit hinna, men får otroligt mycket lyster (utan att det ser fett ut) som om partiklarna är lite genomsklinliga. Jag tycker ändå att jag blir snäppet (men bara lite) ljusare av solgelen. Den går heller aldrig in i huden helt som en vanlig kräm gör, utan man känner ändå av att man har en tunn hinna kvar på huden. Går jättebra att sminka på detta.

      • Gäller det även sololjan för kroppen? Tänkte ha den även i fejset, för enkelhetens skull. Går den inte heller in i huden utan lägger sig ovanpå?
        Läste någonstans att både titandioxid och zinkoxid reagerar i solljus och bildar fria radikaler, så då är det ju lika illa att ha det PÅ huden – oavsett nano eller ej – som att den kan gå IN i huden om nanopartiklar i den. – ???

        • Det är samma med alla eco cosmetics solskyddsprodukter, sololjan inkluderat att skyddet lägger sig på huden. Det är möjligt att den delvis går in i det övre hudlagret, men kommer aldrig in i blodomloppet som kemiska solskydd eller fysikaliska i nanostorlek.

  5. Jag gillar verkligen Badgers solkrämer men de går ju inte att köpa i Sverige, men det går utmärkt att beställa från England 🙂

  6. Ping: Funderingar kring solkräm – Använda eller skippa? | Lagerstedt

Kommentera

