Vintertorr och sprucken hud


tradgard-sno
Jag blev ganska överraskad när jag såg snö i trädgården i morse. Det är inte mycket snö, men vintern verkar vilja stanna ett tag till. För första gången har både läppen och händerna spruckit pga isande kyla i år. Nytt för i år är att jag 2-3 timmar varje dag, oavsett väder, hängt på diverse lekplatser med min pojke. Detta utan att vara noga med att smörja något på varken läpparna och händerna, inte förrän det började spricka… aj.

Om man ska ut i minusgrader så är det vattenfria produkter som gäller.  Feta, vaxiga krämer är bra. Något man absolut inte ska ha är produkter med svalkande ingredienser som ex. mint. Det gör så väldigt ont då -10 grader känns som -30. Drog på ett mint läppbalsam och ångrade mig genast. Jag skyller min nedsatta intelligens på amningen 🙂

Ricinolja
är väldigt fet och klibbig och himla skön på sprucken hud. Denna används sällan ensam, utan ingår vanligtvis i oljor samt salvor och fetare krämer. Själv har jag smort in mina läppar och händer med vattenfria produkter och avslutat med att dutta lite ricinolja på sprickorna. Smärtan försvinner direkt på de hudsprickor som gör ont. Perfekt om man ska ut då den skyddar mot vind och bitande kyla samtidigt som den ger huden mjukhet.

Sheasmör är en bra allround produkt att ha, speciellt under vintertid. Den ger också väderskydd och mjukar upp torr och sprucken hud, samt gör huden smidig. Smöret är av fastare karaktär (ute i minusgrader är den stenhård) som smälter på huden. Gillar man lite krämigare sheasmör så prova lyxiga Organic Essence Shea Butters. Dessa består av stor andel sheasmör men även solrosolja samt bivax.

Weleda - Calendula Wind and Weather Cream, 30 ml
Ullfett och bivax är också bra i vinterväder, speciellt ullfett som är bra på sprucken hud. Dessa används inte ensamma. Weledas Calendula Wind and Weather Cream passar lika bra på bebishy som vuxenhy. Denna skyddar och vårdar huden med just bivax och ullfett. Sukis Butter Cream Salve innehåller mycket bivax och kakaosmör, men även en del sheasmör. Har nämnt produkten tidigare här.

Organic Essence - Lipbalm Natural, 6 g
Läpparna skyddas bra med produkter innehållande ricinolja, men även vaxer och hårdare smör. Jag gillar Sukis Lip Repair Butter som är ett hårt och matt stift med mycket bivax. Favoriten är nog ändå Organic Essence Natural Lipbalm med bl.a. bivax, sheasmör och kakaosmör. Eftersom den är doftfri smörjer jag gladeligen barnen med den också. Den innovativa och miljövänliga tuben gillar jag extra mycket.

10 thoughts on “Vintertorr och sprucken hud

  1. Ping: Vintertorr och sprucken hud | Lisas miljöblogg

  2. Hejsan!
    Jag har sedan ett par månader använt oljor när jag tvättar ansiktet (jojoba, ricin, avokado) och tycker att huden har blivit mer återfuktad och ”bättre”, men jag blir inte av med mina finnar! Jag har alltid haft problemhy, fet och stora porer i t-zonen, och har provat allt känns det som, men jag blir aldrig av med min akne! Har fått starka krämer på recept som ska hjälpa, men inget funkar på mig! Har även fått p-piller som brukar funka för dom allra flesta, men nope, inte på mig! Jag är nu 22år och har haft problem med detta i flera år och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till…
    Snälla, snälla har du tips på några bra produkter som du tror skulle kunna hjälpa mig?

    Med vänlig hälsning, Jennifer

    • Hej Jennifer, känns din hy torr och stram efter ansiktstvätt? Det krävs bl.a. regelbunden djuprengöring när man har problemhy med lätt tendens för acne. Sedan skadar det inte att dra ner på sockret (socker, pasta, bröd etc) och börjar att äta mycket mer grönsaker. Använder du för övrigt produkter som innehåller silikoner, mineraloljor ex. krämer, smink m.m.?

  3. Hejsanhejsan!
    Jag är ett stort fan av oljor. Främst för att de är naturliga för kroppen, vilken är bäst.
    När det är kallt så vill jag aldrig använda lypsyl eller krämer som innehåller kemikalier. Big no no för huden :O
    Jag hittade denna hemsidan – http://www.lenaturel.se – som har olika utbud av oljor för alla olika hudtyper.
    Jag tycker att ricinolja är rätt tjockt, iallafall för mig… Jag brukar använda en blandning av aprikoskärnolja och gurkörtsolja, som jag köper från den sidan. Jag har en väldigt torr hud, så de passar bäst för mig, men det finns andra oljor som passar andra hudtyper med!
    Lycka till i kylan! 🙂 kram

  4. Sheasmör är en favorit under den torra tiden. Nu har jag provat lite olika märken och märkt att det är väldigt olika konsistens, färg och lukt beroende på vilket märke jag valt. Alla märken har varit råa och ekologiska.

    Testade först crearomes shea vilket var helt okej, men tyckte att den var alldeles för grynig och kladdigt. Den luktar inget särskilt heller.

    Andra smöret är Akamutis. Vitt, krämigt och luktar gott. Funderar om det är vispat på något sätt pga krämigheten.

    Det sista är ett sheasmör som finns att hitta här http://www.afrikahalsa.se/oraffinerat-sheasmor. Ett rätt hårt smör, man får arbeta lite för att det ska bli mjukt. Men det är helt klart värt besväret. Gyllengul färg och luktar en hel del, inte alls dåligt, men annorlunda. Håller väldigt länge på huden utan att kladda. Tog helt bort alla torra sprickor jag hade. Helt klart en favorit som rekommenderas.

    Men hur kan det vara sådan stor skillnad? beror det på processen när smöret tas omhand? är det olika träd? beroende på vart träden växer? Lite funderingar. Om någon har en aning får dom gärna upplysa mig 🙂

    • Någon sheasmör-exepert som vet? Jag är lite osäker men vad jag har förstått så kan smöret filtreras eller kallpressas och se väldigt olika ut i både färg och konsistens. Sedan finns det olika träd som växer i olika länder som bidrar till ännu en faktor vad gäller utseende, konsistens samt doft. Jag upplever (med Crearomes sheasmör) att egenskaperna kan variera något även från batch till batch.

      • Ja jag har kört med Crearomes i något år innan jag testade nya. Och det kunde verkligen skilja mycket. Det är väl kanske så med naturliga saker. Att det blir olika från skörd till skörd. Intressant att prova olika i alla fall 🙂

Kommentera

