Eksem på bebishy


Nattljusolja
Idag ringde en kund och berättade att hon lyckats bota eksemen på hennes bebis på bara 4 dagar! Såklart ville hon som alla andra föräldrar undvika kortisonkräm så gott det bara går. Hon hade badat bebisen med nattljusoljan, sedan smort in huden med oljan. Ovanpå detta smorde hon huden med miniderm för att bevara oljan kvar i huden. Klart! Hon var så förvånad över hur snabbt eksemen försvann och lät överlycklig i luren. Åhh vilken glädje! Hon poängterade också att hon var noggrann med att förvara oljan mörkt och svalt (kylskåp). Nattljusoljan är känslig så den ska man ogärna ha framme länge.

Värt att prova tycker jag. Alla tips på hur man kan undvika kortison är guld värda!

Nattljusoljan är en trogen vän i mitt kylskåp. Jag brukar ha den till att smörja in mina torra händer. Det blir så mycket tvättande och vattenkontakt i köket och när jag lagar mat vill jag ogärna smörja in händerna med handkräm (som dessutom doftar). Nattljusoljan är inte fet som andra oljor och tas upp snabbt av mina torra händer. Kladdar inte och jag kan t.o.m. knappa på min dator utan fettfläckar. 2-4 droppar olja och så lite vatten (viktigt med vatten!). Det gör ju inget om man får i sig oljan, då den egentligen är en matolja som dessutom är nyttig 🙂

14 thoughts on “Eksem på bebishy

  1. Tack för ett bra jättebra inlägg! Detta ska jag prova på min 9-månaders dotter. Hon har inte eksem, men kan få lite röda/torra fläckar i ögonbryn/panna. Likadant fick min son (nu 3,5). Båda har fått en pigmentfläck av detta. Undrar varför.. Och undrar om det går lika bra med gurkörtsolja?

    • Åh spännande med gurkörtsolja! Har inte testat den själv men den innehåller ännu mer GLA (gammalinolensyra), faktiskt nästan dubbelt så mycket GLA jämfört med nattljusoljan. Det skadar ju inte att prova. Liksom nattljusoljan kan även gurkörtsoljan ätas och glöm inte att förvara den i kylskåpet. Tänk bara på att kallpressad gurkörtsolja är för invertes bruk (på huden kan den ge en otrevlig doft om man blandar den med krämer/lotions). För kosmetiskt bruk finns kallpressad och därefter raffinerad olja. Det finns även extraherad och sedan raffinerad olja, men är av sämre kvalitet (ej att rekommendera). Berätta gärna om hur det går om du väljer att testa!

      • Hej! Jag har använt även kallpressad gurkörtsolja till min pojke som har skorv. Det fungerar jättebra! Han är två år men hade fortfarande ganska mycket flagor, har använt några droppar på morgonen och sedan tvättat håret på kvällen. Har inte tänkt på att det luktar speciellt..? Tack för din fina blogg!

  2. Hej,

    Vi brottas med atopiska eksem på vår 4 åring. Nu har vi blandat nattljusolja, gurkörtsolja och omega 3 (flytande) som hon tar varje dag. Jag smörjer även en blandning på huden. Men om jag skulel välja en av dessa – nattljus eller gurkörtsolja. Vilken skulle du rekommendera?

    Mvh Cornelia

    • Gurkörtsolja innehåller mer GLA (gammalinolensyra), nästan dubbelt så mycket GLA jämfört med nattljusoljan. Osäker på om det har bättre effekt på eksem men prova vet jag! Det jag också vet är att barn är väldigt olika, en olja som kan funka på ett eksembarn funkar sämre eller inte alls på ett annat eksembarn, så prova är det enda rätta. Sedan är den bästa rekommendationen att ändra kosten. Kosten gjorde att mina samt mina barns eksem försvann permanent.

      • Hej!

        Tack för ditt svar!
        Jag tar gärna tips på att ändra kosten! Vi har kört mjölkproteinfritt i några månader men inget ändrades. Vi köper veckolådor med ekologisk frukt & grönt o 90% av all kost vi har är ekologisk. Socker väldigt sällan.

        I inlägget nämns Miniderm – men det är väl inte helt ”ok” om man ser på innehållet?

        Mvh Cornelia

        • Hur är det med vetemjöl (bröd och pasta) och drycker som färdigköpt juice? Miniderm använder vi inte frivilligt, men vi hittade inget som funkade till vår dotter. Så när vi använde miniderm på dottern så slapp hon kortison. Nu när vi helt ändrat kosten så smörjer vi sällan med miniderm och aldrig med kortison. Eksemen är helt borta.

        • Hej!

          Hon äter bröd o pasta någon gång i veckan hemma. På förskolan tror jag det är dagligen… Juice brukar vi bara ha hemma i samband med att någon är sjuk. Nu smörjer vi bara med raw eko sheasmör. Har beställt lite produkter så jag kan blanda en egen kräm med aloe vera, fuktbindare o shea. Fått tid hos hudläkare nästa vecka och kinesiolog veckan efter det. Hoppet ligger mest hos kinesiologen då min tilltro till hudläkare är ganska lika med noll.

          Jag själv har fått olika diagnoser om huden i ansiktet och senaste budet från en läkare var att jag skulle ta antibiotika i resten av mitt liv. Nu sitter jag här med en strålande hy, tvättar mig med rasullera varannan dag och smörjer ibland med arganolja. Men det rådet hade jag aldrig fått av någon inom vården tror jag…

          Ha en fin kväll!
          Cornelia

        • Eftersom barnen äter socker, vetemjöl och mjölk på dagis är jag superstrikt hemma. Ingen pasta, cous cous, bulgur, bröd, pannkakor på vetemjöl etc, vitt ris, kakor och godis (på mjöl, socker, mjölk), hel och halvfabrikat med socker. Mycket grönsaker ska det ätas. Dra ner på potatis och onödigt tillbehör och ersätt med goda, färgglada grönsaker. Gör gärna en god sås eller dipsås så slinker grönsakerna ner lättare. Ja, jag har haft erfarenhet av hudläkare från barnsben och har tyvärr inget gott förtroende för dem. Tråkigt men sant! Jag håller tummarna för att hennes eksem ska bli bättre!

  3. hej ! Vad är skillnaden på nattljusolja och gurkörtsolja ? Vad jag har läst så är de väldigt lika men jag har inte förstått vilken som lämpar sig bäst i ansiktet.
    Jag har tänkt att köpa någon av dem till min hemmagjorda ansiktsolja som jag har tänkt att göra . Vilken av de två skulle lämpa sig bäst?
    Jag har en hud som lätt får plitor men samtidigt behöver fukt så jag ska göra en lätt ansiktsolja

Kommentera

