Sodium coco sulfate


Tensider ger mig inte bara torr hud utan även huvudvärk. Det är rena rama djungeln och inget är solklart. Jag har grävt lite kring sodium coco sulfate (SCS). Ämnet som det verkar vara heta känslor kring.

CAS nummer
I forum diskuteras det hett kring SCS. Vad är det och är det samma sak som Sodium Lauryl Sulfate (SLS)? Vissa säger att SCS och SLS har samma CAS nummer (unika internationella nummer som tilldelas alla kemikalier, föreningar, lösningar etc som det finns litteratur på). Min uppfattning är att de inte har samma CAS nummer. Googlar man får man upp tveksamma leverantörer som tilldelat dessa två samma CAS nummer. Jag vet att tillförlitliga leverantörer med högkvalitativa produkter har bra mycket bättre dokumentation på deras varor ex. Sigma Aldrich (eller VWR etc). Söker jag på SLS nämns inte sodium coco sulfat som en synonym, men däremot sodium dodecyl sulfate som är ett namn man gärna använder inom labbvärlden, se här. Min gissning är att SCS är en för ospecifik tensid och därför inget de säljer. Jag släpper fixeringen kring CAS numret och går vidare.

Vad är Sodium coco Sulfate för något? (!)
Det är inte helt lätt att hitta svar på detta. Antagligen för att det inte används inom forskningsvärlden och därför inte testats och skrivits om det. Den information jag hittat är inte baserad på vetenskapliga artiklar, men det är det enda som har gett mig klarhet kring ämnet, se här. Jag sammanfattar:

  • SLS tillverkas genom att man isolerar en fettsyra (från ex. kokosolja) som heter laurinsyra (eng. lauric acid).
  • Laurinsyran reageras med svavelsyra (eng. sulfuric acid)
  • Som sedan får reagera med natriumkarbonat (eng. sodium carbonate) och då har man tagit fram tensiden Sodium Lauryl Sulfate alltså SLS.

När man tillverkar Sodium coco sulfat, så använder man inte en fettsyra (laurinsyran) utan en blandning av alla fettsyror som förekommer i kokosoljan. Man låter dessa fettsyror (liksom SLS) få reagera med svavelsyra samt natriumkarbonat och får då sodium coco sulfat som är en blandning av (jag citerar) ”sodium lauryl sulfate, sodium caprylic sulfate, sodium capric sulfate, sodium oleic sulfate, sodium stearyl sulfate etc”. Istället för att namnge alla dessa efter kokosoljans olika fettsyror kallar man det för bara sodium coco sulfate. Ett samlingsnamn helt enkelt. Det står också på sidan att SCS är har lika negativa egenskaper som SLS har.

Är SCS lika irriterande som SLS?
Vissa säger att SCS är mildare och att hårbotten mår bättre jämför med schampon med SLS. Andra säger att den är lika irriterande. Den borde vara mildare anser jag då den innehåller en mindre fraktion SLS. Men om man exempelvis är allergisk mot SLS, då lär man få en reaktion av SCS också.

Spår av 1,4-dioxane
SCS innehåller inte spår av giftiga 1,4-dioxane enligt Skin Deep (det gör nämligen SLS). Men om SCS innehåller en fraktion av SLS, borde den inte innehålla en liten mängd 1,4-dioxane? Idag kan man rena bort 1,4-dioxane, men det kan man inte som konsument se på INCI. Frågan är om de olika certifieringsorganen har krav på att 1,4-dioxanet måste bort från SCS. Jag har mailat NaTrue och frågat hur det resonerar och vad för regler som gäller kring SCS, men har tyvärr inte fått respons. Frågan har jag också ställt till Eco Cosmetics, då jag med stor förvåning hittade SCS i deras duschgel för känslig hy. Tydligen har de haft SCS i deras produkter förr i tiden, men att de har ersatt det med en mildare tensid idag. Deras duschgel för känslig hy är den enda som har kvar SCS och den tillverkas idag utan SCS, men det kommer att ta tid innan de med den gamla formuleringen säljs ut. Angående 1,4-dioxane i SCS säger Eco Cosmetics att tillverkningssättet idag är inte som 10 år sedan, men pga SCS:s aggressiva karaktär väljer de att ersätta den med andra tensider.

SCS och Softskin.se
Softskin har ett fåtal artiklar med SCS. Att Eco Cosmetics utvecklar sina produkter till det bättre glädjer mig. Sante däremot utvecklar sina produkter till det sämre då jag upptäckt att deras senaste uppdatering smygt in SCS i schampon och tvålar.

Jag har alltid haft den uppfattningen att SCS är ett mycket bättre alternativ än SLS och att det är dioxanfritt. Men pga av att SCS visar sig vara lika eller nästan lika irriterande som SLS kommer jag därför att sluta sälja produkter innehållande SCS. Jag anser att Eco Cosmetics är ett seriöst företag och jag väljer att tro på deras ord. Jag tycker att mina kunder, även de med känslig hy ska kunna handla tryggt på softskin. Dessa kommer därför att säljas ut och inte tas in igen (förrän SCS tagits bort):

Eco Cosmetics – Duschgel sensitive med Havtorn & Persika (omformulering pågår)
Sante – Kokos Glans Schampo
Sante – Duschgel Body & Hair Homme
Sante – Duschgel Ananas
Sante – Duschgel Kokos
Sante – Duschgel Goji Power
Sante – Duschgel Coconut Dream
Sante – Duschgel Acai Energy
Sante – Duschgel Grenadine Spirit
Sante – Flytande Tvål Bio-Aloe Lemon

Ironiskt nog är alla dessa storsäljare.

31 thoughts on “Sodium coco sulfate

  1. Tack för bra inlägg! Det är en djungel att hålla reda på allting… Eloge till dig som verkligen gräver djupt och väljer bort det du inte kan ”stå för”!

  2. Tussen TACK för att du delar med dig av din kunskap! Det är är OVÄRDERLIGT för en nybörjare inom detta som jag är. TACK igen!

  3. Tack så jättemycket för att du tar upp detta 🙂 Det behövs! Ett litet tillägg bara. För tillverkning av SLS kan man även använda andra oljor/fetter än från kokos. T ex palmkärnolja. En fråga jag ställer mig är hur mycket regnskog som skövlas och vad den här kemikalien (och även SCS) ställer till med i långa loppet? För det handlar ju inte bara om hur vår hud tål en kemikalie utan om hur vi påverkar naturen vid tillverkning av sådana.

    • Palmoljan har länge varit hett och omdiskuterad. Om det är någon tröst så ingår det bara en liten droppe palmolja i hudvårdsprodukter jämfört med matprodukter. Hade man bara kunnat hålla efterfrågan på palmoljan på ”lagom” låg nivå hade vi inte haft ett problem. Problemet är att vi använder palmoljan till så mycket att om vi skulle byta ut den helt och hållet mot en annan naturlig olja med liknande egenskaper skapar det lika mycket problem. Vad jag har förstått så är ekologisk palmolja ett bra val. Där skövlar man inte regnskogar och man tar hänsyn till miljö, natur och djur. Man återställer och odlar nytt helt enkelt. Känns ändå helt ok att ex. äta en ekologisk och kallpressad palmolja, men att använda den till något så värdelöst som att få fram allergiframkallande tensider, övergår all mitt förstånd.

      • Japp, håller verkligen med om att det är helt onödigt att tillverka allergiframkallande tensider! Men frågan är då hur ekologisk, ekologisk palmolja är? Hittade lite om RSPO-palmolja på Greenpeace hemsida: http://www.greenpeace.org.uk/forests/palm-oil

        Fairtrade-oljor kanske vore ännu bättre om man nu inte vill bidra till skövling av regnskog? Sen tror jag inte det handlar om enbart en liten droppe palmolja i hudvårdsprodukter eftersom denna varugrupp är den största näst efter matvaror.

        • Jag hoppas innerligt att det bara är ett fåtal producenter av RSPO palmolja som fuskar. Tänk så många stora matjättar som behöver palmolja. Har svårt att tänka mig att RSPO palmoljan räcker till. Tror att matjättarna inte bryr sig om det verkligen är RSPO-palmolja de får eller inte, bara det låter bra och konsumenterna köper det så räcker det.

          Ok, en droppe var kanske lite att ta i 🙂 Men jämförelsevis så handlar det om mycket mindre palmolja i kosmetiken. Min fråga är varför oljan är så billig?? Borde införas en straffskatt eller avgift för att man väljer att använda en icke miljövänlig råvara. I slutändan handlar allt om pengar.

  4. Jätte bra inlägg! Det är en djungel med alla dessa förkortningar och hitta information,allt för att konsumenter ska bli förvirrade och tro en produkt är bättre än vad den eg är. Så tack än en gång för ditt engagemang och intressanta inlägg!

    • Det är näst intill omöjligt för konsumenter idag att hålla reda på allt, speciellt när tillverkarna är så duktiga på att försköna med bra försäljningsknep. Kul att inlägget gav mer klarhet i ämnet. Tack själv för att du läser min blogg 🙂

  5. Tack snälla, grymt att du tar upp det här ämnet och toppen att du/ni tagit ställning och valt bort SCS. Miljövänligt är inte automatiskt hudvänligt, vilket man tyvärr lätt kan tro. Det låter liksom så harmlöst med lite förtvålad kokosnöt. Dessutom många tillverkare som ger sken av att vara mer miljövänliga än vad de faktiskt är just för att de kan ”svänga” sig med dylika ingredienser i INCI-listan. Ser fram emot att få se vad ni kommer att ta som ersättningsprodukter. Själv är jag ständigt på jakt efter verkligt milda OCH miljövänliga tvålar som inte ger mig mitt ständigt återkommande husmorseksem..

  6. Väldigt intressant läsning.

    Det som jag ser ett problem med en del ekologiska varor är att det finns saker i dem som inte är bra vilket många tror att det är självkart att det inte finns. Jag hittade till exempel SLS i en duschcremé från MacUrth.

    Jag undrar dock hur det är med linalool, en del av det jag läser säger att den är den tredje största kontaktallergin och uttorkande medan vissa andra säger att den är bra?

    • MacUrth är inte ekologiskt certifierad. Oftast är de certifierade renare än de icke-certifierade produkterna.

      Jag måste säga att jag är osäker på huruvida den naturliga linalool:en ter sig jämfört med den tillsatta (i konventionell hudvård). Men det stämmer att linalool är irriterande och allergiframkallande. Inom ekologisk hudvård har jag dock aldrig stött på att man tillsatt ämnet, utan detta ämne ingår i de eteriska oljor som finns i produkten. Ämnet brukar alltid stå bland de allra sista ingredienserna. Om man är känslig ska man välja doft och parfymfritt.

  7. Hej hej!! Är på jakt efter ansiktsolja å har alldeles nyss hittat hit. Men det är ju en djungel av oljor å jag vet inte riktigt vad jag ska använda, tänkte att du kanske kan hjälpa mig? Jag har torr o känslig hy, men samtidigt porig i T-zonen å nu på vintern blir jag extra torr. Jag är 37 år så hyn är väl mogen, tyvärr 🙂 Jag tycker argan, jojoba o avocado oljorna låter intressanta, kan man köpa dom å blanda en blandning själv? Eller finns det nån bra färdigblandad olja?

    Väldigt tacksam för svar 🙂

  8. Jag har en fråga. Jag har fått för mig att det är bäst att använda samma märke när det gäller shampo och balsam. Gäller det fortfarande för ekologiska shampon och balsam produkter?

    • Tja, oftast så går de hand i hand. Men ibland gillar jag inte schampot men balsamet eller vice versa. Så jag brukar inte alltid ha samma märke på schampo och balsam. Så svaret är nej, det är inte alltid bäst att använda samma märke. Läs gärna här om vad man ska tänka på när man byter till eko hudvård.

  9. Hej. Jag har använt John Masters shampo och balsam i ca 2 månader nu.Jag hade i princip bestämt mig för att de produkterna nog inte passade mig riktigt. Tyckte inte håret blev varken bra eller dåligt, förutom att det blev fett alldeles för fort. Men nu har håret börjat se skitbra ut. Väldigt blankt och ofrizzigt, så det är jättekul. Nu till min fråga: Är produkterna ”fel” för mig om jag måste tvätta håret varannan dag för att det ska se fräscht ut? Innan, när jag använde skit från mataffären räckte det med att tvätta var tredje dag. Tack för en jättebra blogg!

    • Hej Hanna! Kul att du har hittat hit 🙂
      Gratulerar att du höll ut! Det kommer bara bli bättre med tiden nu. Ditt gamla schampo innehöll för starka tvålämnen som torkade ut din hårbotten. När du byter till ett milt schampo blir därför håret smutsigt snabbare, pga att du vant hårbotten vid att massproducera fett (pga för uttorkande schampo). Men när hårbotten inte torkas ut längre av starka schampon kommer mindre fett att produceras och då behöver du inte tvätta håret alls så ofta. Så tvätt varannan dag efter 2 månader tycker jag låter normalt. Om du börjar få fint hår så fortsätt med samma schampo ett tag till, låter som om du har hittat rätt produkter till ditt hår. Hjälp stackars hårbotten annars genom att göra äppelcidervinägerskölj.

  10. Ping: Väldigt milt schampo | Bilbo Blue Eyes

  11. Hej! Det är intressant det du skriver om olika ämnen. Vad sägs om LACTIC ACID som finns i många produkter även i de du säljer. Enligt Cosmetic-check.com är detta ämne så där farligt med Skin Deep ger 4 poäng, d.v.s. FARLIGT. Tacksam för din kommentar

    • Mjölksyra finns naturligt i många mjölkprodukter. Som tillsats i mat och kosmetika är ämnet godkänt men det finns riktlinjer på själva mängden. Då det faktiskt är en syra är den frätande i höga doser och därmed farlig. Den har många goda egenskaper bl.a. är den KRAV godkänd som konserveringsmedel. När det gäller överkänslig hy kan mjölksyran ge upphov till yttorr hy. I höga koncentrationer kan den även irritera överkänslig hy. Så är man väldigt känslig ska man undvika mjölksyra i höga koncentrationer eller utesluta den helt i sina hudvårdsprodukter. Det sägs att den naturliga mjölksyran är mindre irriterande än den kemiskt framställda. Det är svårt sådant här, ibland hamnar vissa ingredienser i en gråzon. Ser personligen inte mjölksyran som en stor bov, men det finns de som inte tål den.

  12. Vad ska man tänka på när man byter från ”vanlig” tvål (typ den man kan köpa i mataffärer) till ekologisk tvål för att tvätta händerna med? Just nu använder jag flytande tvål med konstiga ämnen i (typ Gunry) men vill gå över till att använda Nablus Traditionell Aleppo Olivtvål (artikelnummer ALEP005 på softskin.se). Behöver man ”nolla” huden på händerna likt som man nollar hårbotten när man byter från silikonschampo till eko-schampo? Kommer det att fungera i längden om jag tvättar mig med eko-aleppotvål hemma men på jobbet använder icke ekologisk flytande tvål innehållande konstiga ämnen? Eller måste man vid sådan användning nolla huden varje dag? Känns samtidigt ohållbart att alltid ha med sig en egen eko-tvål i väskan så fort man går hemifrån.

    Tacksam för svar!

    • För händerna är det bara till att byta rakt av. Det händer inte så mycket när man använder annan tvål på jobbet, mer än att de oftast torkar ut huden och luktar syntetparfym 😦 Har man dock jättemycket problem ex. med sprickor i händerna som gör ont så är det inte dumt med en mini-pumpflaska med bra flytande tvål i… Eller ha åtminstone en handkräm att smörja in efteråt. Men absolut ha en eko tvål hemma, utan nollningsritual 🙂

      • Gäller detsamma för huden på hela kroppen när man byter från kemikalie-duschkräm till ekologisk tvål, alltså att man kan byta rakt av som med händerna? Eller måste man genomgå nollningsritual? Dessutom undrar jag om man kan duscha med eko-tvål och någon gång ibland använda kemikalie-tvål utan att behöva genomgå en nollningsritual innan man använder eko-tvålen igen?

  13. Jag har använd fär 1 år nån svenska ekologisk märker som har stor marketing, som har ekologisk produkter, deras schampo kostar 159kr. jag är trott att värj EKO produkter måste läser, alla är INTE rena, jag hade hjärntumor och för 2 år har jag detox mig och familjen, SLS och SCS :/ kommer med det samma familj, vad arg jag är!! kastar mycket pengar och vara hälsa.
    Nu vet jag varför har ni inte på webbshop
    Tack för bloggen

Kommentera

