Boktips! Kärnfrisk familj


I år fick jag en jättebra julklapp av min syster. Nämligen boken ”Kärnfrisk Familj, Så Gör Du!”, skriven av Ninka-Bernadette och Morten Mauritson. En livsstil utan socker, stress och kemikalier som förändrar din vardag för alltid, står det på framsidan.

karnfrisk-bok

Jag har inte hunnit läsa ut boken än, men det jag hunnit läsa har varit väldigt bra. Det är ju märkligt varför var vartannat (späd)barn har eksem, allergier och andningsbesvär. Svaret till detta idag är kortisonkrämer och en massa läkemedel som vi proppar i oss och våra barn. Men tänk om vi kan bota och inte bara tillfälligt lindra våra hälsoproblem genom att ändra på vår kost? Låter ju enkelt. Vi vet att mjölmat som pasta och vitt bröd inte är nyttigt och socker likaså. Men att verkligen tillämpa det för alltid och för alla är lättare sagt än gjort. Boken talar inte bara om vad som inte är bra (för det vet vi), utan berättar också om VARFÖR det inte är bra och VAD som händer om man äter rätt resp. fel.

Det handlar inte bara om att bli smal och snygg, utan människan i helhet. (Man kan vara smal men ändå må dåligt). I början av boken finns ett snabbtest där man går igenom:
– Huden
– Ögonen
– Matsmältningssystemet
– Sömnen
– Psyket
– Kroppen

Så om du är sugen på att läsa en bok så rekommenderar jag varmt denna. Eller om du är trött på hur du mår och vill göra en totaländring. Själv är jag smal men har mycket eksem, mag-tarm systemet är inte riktigt i balans, dessutom jag är ständigt trött och känner mig sällan energisk och pigg, humöret kunde ha varit bättre och stress är vardagsmat för mig. Det som jag starkt känner att vi i vår familj måste dra ner på kraftigt och ersätta med något nyttigare är:
– ”Smygsocker” dvs socker i drycker, yoghurt, frukostflingor, pålägg etc.
– Vit mjölmat som pasta och vitt bröd.

Annars äter vi nog rätt nyttigt. Men så länge vi inte mår bra, då kan vi alltid äta bättre. Så koständring blir ett nyårslöfte för mig. Att jag ska behandla min kropp bättre genom ändra på kosten och att jag som mamma har ansvar för hur mina barn mår och äter. Har du något nyårslöfte och hur lyder det?

Tack för ett jätteroligt bloggår! Jag vill passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt(igt) år!

5 thoughts on “Boktips! Kärnfrisk familj

  1. Åh, vad kul att du skriver om den här boken. Tycker också den verkar super. Fick rekommendation av en bekant och köpte den i höstas. Men jag måste erkänna att den legat i bokhögen sedan första igenombläddringen vid själva inköpet. Tack för påminnelsen!

    • Ah, vilken tur att din syrra har koll på läget 🙂 Jag funderar starkt på att ta bort min amalgamfyllning efter att jag har slutat att amma…. Denna bok har helt öppnat upp mina ögon. Hudvården har jag full koll på, men kosten, livsstilen (stress), sömnen osv har jag sämre koll på. Men det ska det bli ändring på!

  2. Jag skulle precis låna den på bibblan när hon hittade den så det var bra timing! 🙂
    Hu! Amalgam ja, läskigt!
    Är så glad att jag inte har några amalgamfyllningar, de försvann tack och lov när jag tappade mjölktänderna.
    Förstår att du vill ta bort dem.
    Livsstilen är ju ännu viktigare än hudvården och tyvärr svårare att göra något åt..jag har rätt mycket koll på både och, men att ha bra koll kan också göra en väldigt stressad när man ändå har svårt att få till det.
    Men man får göra sitt bästa!

Kommentera

