Det blev en flicka!


Jag har inte varit så flitig med att blogga som ni har märkt. Förra torsdagen kl. 7.09 fick vi en flicka (2 veckor för tidigt). Inte alls enligt planerna, men vad gör det? Klockan 7 kände jag att något inte stod rätt till. Tur som var vi redan inne på sjukhuset. Det var navelsträngen som hade ”trillat ut” dvs navelsträngsprolaps. Det visade sig att flickan även låg med rumpan nedåt. 9 minuter senare snittades jag akut och gav födseln till en frisk liten flicka. Det sista jag hörde innan de sövde ner mig var:
”Åhh, titta så fint nagellack!” (Scotch Macbeth’s Dream)
”Vi får ta lite aceton….”

Antingen funkade acetonen inte på scotch nagellacket eller så hann de inte ta bort det. Lacket satt nämligen kvar helt orört när jag vaknade upp från operationen.

Många undrar hur det känns att det inte blev som planerat, att jag helt plötsligt skulle snittas. Tja, i det läget är det inte mycket man kan säga till om. Tänk om vi hade varit hemma, tänk om navelsträngen hade kommit i kläm… tänk om? Jag är bara så otroligt lycklig över att allt gick bra, att foglossningen äntligen blivit bättre efter 6 månaders lidande, att det bara kan bli bättre nu och att vi har 2 friska barn att glädjas över. När det kommer till kritan handlar allt om en god hälsa och att man har nära och kära kring sig. Sen att det bara regnat under semestern eller att maten på charterresan var tråkig är egentligen bara små bagateller….

Slutligen vill jag ge beröm till alla barnmorskor och läkare som var med och förlöste min flicka. Trots alla dessa nedskärningar, besparingar och tuffare arbetspass gick det ändå så himla bra. Både jag och min man kände oss trygga och vi är evigt tacksamma för er felfria insats!

16 thoughts on “Det blev en flicka!

  1. Grattis! Vad härligt med en liten. Då hoppas jag på lite fokus på eko för bebben framöver, har själv 5 veckor till BF 🙂

  2. Stort grattis!! Vilken underbar tur ni hade. Och att du lyssnade till din kropp och din intuition. Inte alla som gör det. Sitter här med min 10 veckor gamla dotter och är också så oändligt tacksam för att jag har fått henne. Och hennes tre år äldre bror. Två fantastiska barn. Allt annat kommer som du säger rätt mycket på andra plats 🙂

    • Ja, vilken tur vi hade! Det ger en lite perspektiv på saker och ting. Grattis till dig också! Det var inte så längesen ni fick nytillskott i familjen. Vi sa det precis att vi får passa på att njuta av den här tiden då de är så små, för de kommer att bli stora en vacker dag och då kommer vi bara tjata om barnbarn så att vi kan få återuppleva denna tid… 🙂

  3. Hej, nu när det blivit torrt ute, vad använder du till din tös? Min lilla kille på 7 veckor är väldigt torr, framför allt i ansiktet (knottrig och lite flagig). Vad tror du om ren ekologisk rapsolja? (Finns hemma 🙂 Tacksam för tips / Madelene

Kommentera

