Bota problemhy med vegetabiliska oljor


Den vanliga uppfattningen är att alla vegetabiliska oljor är feta. Det finns en uppsjö av olika oljor, med olika egenskaper och ”fethet”. Kruxet är att veta vilken som passar ens egen hudtyp. Färdigblandade ansikts- och kroppsoljor kan man köpa, men jag gillar att prova dem en och en och se vilka som fungerar bäst eller som jag reagerar negativt på. Slutligen kan man blanda en egen skräddarsydd olja. Roligt, ekonomiskt och helt perfekt! Ni vet väl att kräm = olja + vatten. När man tillsätter vatten måste man ha oftast komplettera med konserveringsmedel, emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel etc. Olja är det renaste man kan ha på huden och är därför det bästa alternativet för känslig hy och problemhy.

Jag har tagit in fler vegetabiliska oljor från Crearome. Alla är ekologiska och kallpressade såklart.

Ricinolja
Denna omtalade olja har på senare tid använts i hårbotten och hår. Folk har fått håret att växa som ogräs, fått tätare, tjockare och glansigare hår på bara 2-4 veckor. (googla på ex. ”ricinolja hår” så ser ni jättemånga före/efter bilder). Vissa har t.o.m. fått längre ögonfransar! Ricinoljan är väldigt fet och kladdig så det kan vara bökigt att tvätta ur det från håret, men kan vara värt besväret om det fungerar. Någon som kanske redan testat detta?
En annan unik egenskap är att ricinoljan är otroligt renande, drar ut smuts från huden som ingen annan olja gör. Smink försvinner i ett nafs! Den är så fet och renande att den kan göra huden torrare om man bara använder den som den är. Därför är det klokt att blanda den med en annan olja.

Nattljusolja
En torr olja som absorberas direkt av huden. Jättebra för all problemhy som kliande eksemhy, mjälleksem i hud och hårbotten etc. Själv ska jag prova att ha den som serum under min vanliga ansiktsolja. Hoppas på att mina torra fläckar och röda prickar försvinner.

Grön Avocadoolja
En mycket näringsrik och mild olja. Den är fet men kladdar inte och man ska bli sammetslen av den. Den gröna färgen är bevarad och massor av vitaminer och näringsämnen kvar. Jag har hört att denna är beroendeframkallande och jätteskön på huden! Får dock vänta med denna så jag inte provar alltför mycket nytt på en gång.

Mandelolja
Är varken för fet eller för torr. Oljan är populär då den är mild, mjukgörande och rengörande. Är väldigt bra på att mjuka upp grov och torr hy. Bra som rengöringsolja till ansiktet (bra på att ta bort smink).

Mina erfarenheter av vegetabiliska ojlor
Började vintern 2011 med att smörja in mig med arganolja på ansiktet. Varvade friskt med Sukis ansiktsolja och salva, för att få bukt på kliande eksem och extremt torr hy. Jag upplevde att arganoljan var väldigt bra på att göra huden mjuk och smidig. Huden var snustorr under vintern så den kändes ändå otrillräcklig på min mjälliga ansiktshy. Den gjorde däremot susen på min man, som hade lite torr och livlös hy. Efter ca 3 månader fick han lyster, yngre och slätare utseende. Det sägs att fina linjer och djupa rynkor slätas märkbart ut efter 6-12 mån användning och det verkar stämma. Jag tror inte arganolja är något för normal / fet hy. Gör sig bäst på mogen, torr och livlös hy.

Har sedan 6 veckor gått över till jojobaolja som idag är min favoritolja. Den är lite vaxaktig och tycker att den skyddar mot väder och vind utan att täppa till. Huden blir varken kladdig, fet eller blank. Jojobaoljan går in i huden som ingen annan olja gör och tillför fukt och mjukhet till huden. Det allra bästa med jojobaoljan är att den dämpar all kli. Den har verkligen lugnat mina eksem. Samtidigt som jag gick över till jojobaoljan började jag att tvätta ansiktet med en oljeblandning av sojaolja, mandelolja och jojobaolja. Inget lödder – bara olja. Sminket åker av direkt och samtidigt som huden blir ren så blir den återfuktad. Jag vet inte om det är jojobaoljan eller den nya tvättrutinen (kanske både och) som efter 6 veckor har bidragit till att mina kliande eksemfläckar förvandlats till lätt torra fläckar och de ser ut att vara på god väg att försvinna helt. Min flagiga och mjälliga hy är nu istället bara torr och det kliar inte längre. Jag kan alltså ha foundation utan att framhäva mjället och få en fräsch och slät finish. Ni som har mjälleksem eller kliande eksem på ansiktet och kropp. Prova jojobaolja!

Mitt nästa steg är att prova nattljusoljan som serum under jojobaoljan. Sedan ska jag blanda i lite ricinolja i min rengöringsolja. Återkommer såklart med utvärdering!

Vad har ni haft för erfarenheter av vegetabiliska oljor? Berätta gärna!

42 thoughts on “Bota problemhy med vegetabiliska oljor

    • Jag brukar göra som tvål dvs. pumpa lite olja i ena handen och vatten i den andra. Blandar med händerna och masserar in det i ansiktet. Eftersom jag har supertorr och känslig hy mår den inte bra av att torkas av med pads och liknande. Jag brukar skölja av med vatten och torka försiktigt med handduk. Om jag använder mig av fetare oljor eller har sminkat mig så tar jag en liten frottéhandduk och tvättar försiktigt bort oljan med varmt vatten. Om din hy inte är så känslig, så funkar diverse tvätt-pads jättebra eller frottéhandduk. Blöta/fukta dessa och torka av smutsen och oljan. Kasia rekommenderade en jättebra tutorial länk nedan.

      • Jag tyckte din förklaring var jättebra, tackar! Låter värt att prova nästa gång det är dags för en ny rengöring.

    • Ricinolja i rengöringsolja är ju bra på att lösa upp smuts i porerna (denna bör dock inte användas ensam). Jojoba är ju kanonbra för hud i obalans vad gäller fettproduktionen oavsett om man har torr eller fet hy och har även en antibakeriell verkan (superskön som ansiktsolja). Sesamolja som Kasia har i sin rengöringsolja har renande egenskaper. Aprikoskärnolja är mild och lugnar känslig och inflammerad hy.

  1. Oljerengöring är super! Min orena, obalanserade hy med fet T-zon och pormaskar och inflammerade finnar har blivit mycket bättre sedan jag börjat rengöra huden med oljor samt smörja med oljor. Trodde aldrig att min feta hy skulle bli mindre fet av feta oljor men är så glad att jag vågade prova.

    Hur man på bästa sätt rengör huden med oljor berättar och visar Emma som är ekologisk hudterapeut i denna video: http://emmagranath.se/its-true-min-allra-forsta-tutorial-ar-har/

    Jag rengör huden varje dag med egen oljeblandning där jag blandat sesamolja med ricinolja samt lite eterisk lavendelolja.Ibland använder jag endast ekologiska pads i bomull eller en svamp för att ta bort oljan eller så tar jag lite rengöringsmjölk. Man kan också djuprengöra huden med s.k. OCM – oil cleansing method och då använder jag en liten muslin face cloth. Superhärligt och avslappnande att ta hand om sin hy med oljor!

    Ps. Förutom oljor är SUKI produkter mycket bra för min hy 🙂

    • Intressant, sesamolja ska vara bland de oljor som är mest renande/utdrivande. Bra på problemhy som eksem. Ricinolja är också bra på att dra ut smuts. Fin kombo! Har du testat jojobaolja? Den är jättebra för att balansera torr/fet/blandhy.

      • Nej, jojobaoljan som ensam har jag inte testat men hört/läst så mycket gott om denna så jag är självklart nyfiken och kommer testa någon gång.

        Mycket intressant olje-inlägg förresten 🙂

  2. Hej!
    Jag brukar använda kallpressad ekologisk kokosolja som rengöring. Man tar en klick från burken och värmer i händerna, smörjer in det i ansiktet och sedan tvättar man bort det med blöta bomullspads. Funkar jättebra. Jag använder även kokosoljan på kroppen för att smörja in mig med.
    Kallpressad kokosolja kan man använd till hur mycket som helst. Googla gärna på det.

    Mvh Suna

  3. Hejsan
    Jag är ny på ”naturliga hudvård” och har precis börjat använda oljor i ansiktet och kroppen. Jag köpte druvkärneolja som jag använder med aloe vera juice i ansiktet efter jag har tvättat med honung. Jag visste inte att man kunde använda olja som tvätt. Jag måste säga att min hud känns väldigt mjuk och trevlig även efter 1 vecka. Jag har problem med talgproduktionen och får små knölar och pormaskar. vi får se om de försvinner, har ni några bra tips så tar jag gärna emot dom. Ska prova ricinolja och jojobaolja också men har inte hittat någonstans att köpa dom än.
    Maria

  4. Har nyss börjat med kokosolja + aloe vera gel, funkar faktiskt bra för min torra hy. Beställde en flaska jojoba förra veckan så den kommer nog snart, ska prova den och se om den är bättre än kokos, jojoba kanske är bättre för torrare hy? Har du provat kokosolja?

    • Fin kombo. Aloe Veran verkar vara bra att kombinera oljor med. Jag är sugen på att testa! Kokosoljan är väldigt fet och tar lång tid för att upptas av huden. Jojoban tycker jag går in i huden snabbare och ger fukt till huden på ett annat sätt (mer på djupet). Kan vara en idé att först massera in jojoban och avsluta med kokosoljan ovanpå.

  5. Jag tycker som du om Jojobaoljan – den är tyvärr rätt dyr, men enastående. Kokosolja har jag på kroppen ibland, men i ansiktet tycker jag den verkar för fet för mig. Jag fick svåra hudproblem efter att min hälsa klappat ihop pga stress, men har försökt äta mig och vårda mig till hälsa. ”Kemikalievården” som jag kallar den har bara fåntrattsråd att komma med.

    Jag har så livlös hy att jag faktiskt skulle vilja att den ”glänste” lite, vet du någon mindre fet olja än kokosoljan som kan användas då? Och sen undrar jag om man verkligen ska smörja in sig varenda dag? Jag gör det faktiskt inte, dels för att det är lite stökigt, men mest för att jag har hört att om man HELA tiden tillför fukt och fett till huden, så tycker kroppens egna körtlar att OK, vi behöver inte jobba så hårt. Stämmer det tror du?

    En del oljor luktar lite skumt, bla NEEM och faktiskt Havtorn, Aprikoskärnolja är ju helt neutral, och kokosolja luktar gott liksom mandelolja. Men om man ska ha i lite lavendel etc, hur många droppar tar du då i hur mkt olja?

    • Arganolja är ju väldigt bra på huden, inte vaxig som jojoban utan går in fint i huden. Dock är den ännu dyrare än jojobaoljan. Kan inte komma på fler än de du nämnt som är i bra prisklass. Men om du har livlös hy. Tål din hy att skrubbas? Du kan enkelt slänga ihop en ekonomisk skrubb med florsocker och valfri olja (ex olivolja). Annars har du Sukis ansiktsskrubb här som är suverän på 99 kr.

      Om du gillar kokosoljan, har du testat den till ansiktet ihop med en annan olja? Det där med att smörja sig varje dag. Det beror helt på vad för hudtyp man har och vilken olja man använder. Har man en ”normal” balanserad hy och tillför mycket fukt med väldigt feta oljor, då kan man få torrare hy av det. Har man jättetorr hy är det väldigt bra med rätt sorts feta oljor för att stärka och balansera hyn. Så visst kan man både rubba och balansera hudens egen fettproduktion med olika oljor. Oftast vill man tillföra fukt efter dusch/tvött. Känner du att du inte behöver fukt efter tvätt (ex. när du tvättar med bara kallt vatten) så smörj inte. Det är dumt med fasta regler tycker jag, man ska alltid utgå från egna behov styrt efter årstid samt hur huden mår.

      Här står rätt mycket om eteriska oljor. Det står 0,5-1 % (10-75 droppar per 100 ml) för ansiktsoljor. Det är bättre att ta för lite än för mycket eterisk olja. Börja med 5 droppar till 100 ml. Prova på ansiktshyn och se hur det känns en dag. Ibland kan man tycka att det luktar lagom, men när man har det på ansiktet en del dag kan det bli för starkt. Addera mer i etapper om det inte doftar tillräckligt och inte mer än 1%.

  6. Hejsan! Jag har blandhy och får ibland väldigt mycket knotter och porer över pannan. Om man tvättar hyn på kvällen med jojobaolja, ska man använda någon annan fuktkräm ovanpå det sen? Och kan man endast tvätta hyn på kvällen och inte smörja med något på dagen?

    • Hej Lotta! Tänk på att antingen tvätta bort eller det bästa att torka bort jojobaoljan som du rengör huden med. Jag gillar att torka med en varm liten frottéhandduk. Om huden känns torr efter tvätt kan du massera in några droppar jojobaolja med lite vatten (eller på väl fuktig hy), alternativt ansiktskräm. Man kan absolut bara tvätta hyn på kvällen. Om du inte är i behov av extra fukt på morgonen så behöver du inte tvunget smörja in dig. Om du vill tvätta hyn på morgonen kan du t.o.m. bara tvätta med kallt vatten. Titta och känns efter hur huden mår. Behoven kan ändras och påverkas av väder (sommar/vinter), stress, hormoner etc.

  7. Du bör prova oljor från lenaturel.se!  de har mycket bra kvalitet, och deras produkter är prisvärda.
    Alla deras oljor är kallpressade och de har ett bra urval av produkter: gurkörtsolja, mot rynkor (jag använder oljan som en ögonmakeup remover); och jag använder deras aprikoskärnolja för ansiktsrengöring.
 Om du har fet hud eller finnar, bör du använda jojobaolja för ansiktsrengöring; om du har mycket torr hud bör du använda macadamiaolja istället ;)

  8. Hej!
    Jag har en dotter med jätte mycket atopiska eksem, speciellt nu vid årstidsbyte.
    hon får ofta eksem vid troskanterna, alltså nära underlivet och rumpan och jag tycker inte om att smörja in med kortison kring dessa områden. vad skulle du rekomendera mig att använda på hon? Jag är super intresserad utav att testa oljor. hon har röda fläckar samt är väldigt narig och prickig på armar , rygg , smalben osv.
    ska jag köra på argan, jojoba, nattljusolja, ska jag använda miniderm eller något att ha utanpå oljan? jag är alltså villig att testa vad som helst, bara det kanske funkar bättre! hon är nu 4 år, vi ha testat miniderm, propyless, locobase olika hydrokortison och allam öjliga mjukgörande krämer men inget funkar, bäst ha a-creme varit men blir så himla dyrt att smörja in med den över hela kroppen varje dag.
    tacksam för tips // desperat mamma 🙂

  9. Ping: Summering 2014 | iloveekologiskhudvard

  10. Jag vill bara säga TACK för dina tips. Jag har tvättat ansiktet med mandelolja ett tag nu och jag har inte haft en finne eller finare hud sen jag började. Jag använder samma olja och masserar in när ansiktet är fuktigt och har lärt mig att där jag är torrt efteråt behöver vara fuktigare när jag jag masserar in oljan. Ibland använder jag även aloe vera som serum . Nästa steg : grön avocado olja för jag har fortfarande några partier i ansiktet som känns lite för torra. Så TACK

    • Så himla roligt att det blev så mycket bättre för dig! Det är extra kul när en sådan enkel produkt kan göra så stor skillnad på huden. Om du är ute efter en olja som är mer näringsrik och bättre på att ”mätta” huden så rekommenderar jag baobab olja. Den går lättare in i huden jämfört med avocadooljan.

  11. Hej, jag har nu under en längre tid provat 2/3 mandelolja blandat med 1/3 riccinolja och jag tycker inte min hy riktigt mår bra ändå. Jag smörjer in blandningen på fuktig hy på kvällen och tvättar bort med blöt frottéhandduk. Efter det smörjer jag med ngn droppe mandelolja. På morgonen tvättar jag med bara vatten och smörjer mandelolja. Jag har tidigare haft acne men inte sedan senaste graviditeten för 3 år sedan. Jag har kvar ärr i ansiktet och nu pormaskar och knottror. Lite småfinnar har jag också och har svårt att låta bli och klämma. Jag har använt oljor sedan i höstas. Tidigare använde jag maria åkerberg tvätt och toning och kräm men tycker inte jag blir bättre, jag bytte då jag inte tyckte de var bra. Innan de hade jag MD formulations och min hy varfantastisk. Men kändes inte bra att använda orena produkter. Jag är torr över mun och ögon och stramar lite men har en yta av fet hy över panna och näsa och ibland kinderna. Passar det hör inte mig kanske? Har du tips? Min son har också problemhud. Är snart fem och torra eksemytor i knäveck och insida lår även på andra ställen. Provat jojobaolja men det blev bara värre och gick tillbaka till kortison och miniderbyt som håller det i schack. Men det känns inge vidare att använda det regelbundet. Tips?

    • Det låter som om din hy är jättetorr, speciellt i de djupare hudlagren. Prova att ha mycket mindre ricinolja i din blandning, eller inget alls (bara mandelolja). Komplettera med ett serum som kan balanserade upp din hy. NVEYs delicat concentrate är bra för din hudtyp. Denna kan du ha under din mandelolja. Kombinera gärna med djuprengöring ex. ansiktsmasker och skrubb, kika gärna på Suki Skincare. Maila mig gärna för andra tips om dessa inte tilltalar eller är i fel prisklass. Berätta då vad för önskemål du har så hjälper jag dig gärna. Att smörja ofta varje dag är alltid bra på eksemhy. Sedan brukar det hjälpa att se över kosten.

  12. Hej
    Vad tror du jag kan använda för min rosacea? Kan inte bestämma om jag ska ha jojobaolja eller arganplja.
    Vill bara använda den till natten för jag har en annan grön kräm som ska dölja mitt röda under dagen. Med vänlig hälsning

    • Jojoba är ju balanserande och arganoljan antioxidant. Du behöver varken eller. Rosacea behöver fukt och något som lugnar, gärna lätt sammandragande. Jag skulle hellre vilja rekommendera att du kikar på aloe vera gel gärna i kombination med en olja (denna har mycket hög kvalitet och därmed bättre effekt än många andra aloe vera gel ute i handeln) ex camellia kissi olja eller en mandelolja. Något som gör stor skillnad är att inte mata kroppen med mat som sätter igång inflammationer. Dra ner på socker och gluten brukar ge märkbara resultat. Lycka till!

  13. Tack för många bra tips!
    Hur gör du när du rengjort ansiktet med olja och sedan torkat av: behöver man använda ansiktsvatten för att stänga porer? Använder du sedan jojoba olja för att smörja? Smörjer du bara in oljan som den är och sen klart? Inga andra krämer utan bara olja?
    (Låter fantastiskt naturligt och bra)

    • Ansiktsvatten är inget måste, men det drar ihop huden och beroende på vilket vatten du har så har det även olika positiva egenskaper på hyn. Man kan använda ett okomplicerat blomvatten (rosen-, lavendel-, kamomillvatten osv). Sedan kan man smörja sig med valfri olja eller jojobaolja som du nämner. Sen klart. Har man behov ex. om man har extra torr hy går det absolut bra att kombinera serum, kräm med olja. Under din olja går det utmärkt att ha serum och/eller kräm.

  14. Hej! Blev väldigt nyfiken på vad som kan hjälpa min hy! Jag har just nu mycket pormaskar och finnar (som jag tyvärr inte kan låta bli att klämma). Finnarna och pormaskarna är främst på haka, käkben, panna och kring hårfästet. På samma ställen har jag också flagnande hud/det kliar ibland. Det stramar i ansiktet efter tvätt men efter några timmar känns min hy oren… Jag funderar på om jag ska prova med jojobaolja, vad tror du? Fler förslag? Tack på förhand!

  15. Okej. Tänkte köpa prov av både Anita Grant Parsley Cleansing Oil och ddetox Beauty Oil från Skin & Tonic. Tror du det är en bra kombo att testa med till en början? Tänkte dessutom göra en egen skrubb, vilka ingredienser (gärna från skafferiet) rekommenderar du att jag gör den av?

    • Det kan bli en väldigt bra kombo att börja med. Du bör undvika skrubb då du har finnar som kan gå sönder? Då sprids bakterierna över andra delar av ansiktet och du kan få mer acne. Med oljerengöring får du lite skrubb då du torkar (försiktigt) med en duk/svamp. Då är det bättre med en lerbehandling som drar ut smuts istället. Kika på bentonitlera (suverän att blanda med äppelcidervinäger) https://www.softskin.se/sv/artiklar/anita-grant-bentonite-clay-225-g.html
      De gånger du inte har acne som kan gå sönder kan du alltid skrubba med leran. Den är mycket finmalen så det blir en mild skrubbning ihop med vatten.

Kommentera

