Många små nyheter


Vårsolen är här! Åtminstone i Malmö och jag hoppas att den stannar ett bra tag till. Många har efterfrågat solkräm till just Ansiktet och nu finns Eco Cosmetics Solgel för Ansiktet med SPF 30. Denna varken är fet eller kladdar. Inga nanopartiklar här och den ger dessutom ingen vit hinna. Perfekt för de som lätt få små finnar av för feta solkrämer. Man kan alltid ha en extra ansiktskräm under om man nu är väldigt torr. Funkar väldigt bra att sminka på detta solskydd.

Sedan har Eco Cosmetics gett ut en sololja med spraypump, SPF 30. Denna ger inte heller någon vit hinna, är extra vårdande och är perfekt för känslig hy. Inga nanopartiklar här heller såklart.

Eco Cosmetics Brun utan sol är både för kropp och ansikte. Perfekt om man vill komma igång och få en naturlig ton. Man kan applicera 2-3 gånger i veckan för att få en mer intensiv nyans. Tänk på att skrubba huden innan så man får en jämn och fin färg. Handskar är ju också bra. Annars får man vara snabb med att tvätta händerna efteråt.


Sukicolor har gett ut en ny concealer: Correct Coverage Concealer. Denna passar alla hudtyper, men som alla sukis produkter funkar de extra bra för mogen hy, problemhy, acne. Det här är en mjuk, krämig och återfuktande concealer och funkar bäst med en concealer-borste. Man kan ta med fingret men det blir inte så hygieniskt tycker jag. Denna inte bara döljer, utan reducerar fina linjer, påsar, mörkar ringar samt stramar upp huden runtom ögonen. Har anti-inflammatoriska egenskaper och lugnar irriterad hy, samt verkar på acne. Reducerar rodnader och minskar hudens porer. En super concealer med andra ord!


Många har önskat sig mer svenska produkter och nu har vi tagit in Allow Yourselfs mascara. Den är ekologiskt certifierad och är helt nedbrytbar. Ger en intensiv svart färg och ska sitta hela dagen utan att smula och smeta.


Sist ut för denna gång är det Crazy Rumors läppbalsam i smaken Mystery Flavor. Den är väldigt god, men exakt vad den smakar hålls hemligt 🙂

8 thoughts on “Många små nyheter

  1. Jag är riktigt sugen på solgelen, den låter ju toppen:) Undrar om du kanske skulle kunna hjälpa mig, jag har precis hittat hit och läste att du har haft problem med mjälleksem. Jag har alltid haft känslig hårbotten men har klarat mig någorlunda på ett vanligt head&shoulders schampo. Men så i höstas åkte jag på sebbatoriskt eksem i samma veva som jag försökte mig på balsammetoden. Gav då upp och köpte mig ist Estelle&Thilde barnschampo, vilken jag tyvärr bara hann använda en gång innan jag var tvungen att gå till läkaren för att få salvor utskrivna. Sedan dess tvättar jag endast håret med fungoral och det håller eksemen istort sett borta, jag har dock fått några mindre bakslag och då har jag använt mig av salvorna. Jag vill nu gärna övergå till ett naturligt schampo och sluta med fungoralen då det ju inte är bra att använda under för lång tid. Jag kanske skulle kunna testa Estelle&Thilde schampot men jag är så osäker på vad exakt det var som jag reagerade på från första början.

    Har du ngt förslag på schampo som du tror kan hjälpa mig? Sorry för megalång kommentar men jag skulle verkligen uppskatta svar, jag vill ju inte ha tillbaka de j-a skiteksemen:)

    • Ja, jag tror solgelen är sommarens hit 🙂 Först måste jag fråga vad för övriga hårvårdsprodukter du använder. Hur är det med hårfärgning, stylingprodukter, hårinpackningar m.m.?

  2. Jag använder i princip aldrig några stylingprodukter eftersom jag haft så mkt problem med hårbotten vilket jag tror är anledningen till att mitt hår väldigt snabbt blir fett. Sedan jag fick besvär med eksemen så har jag slutat använda hårfön och således värmeskydd. Har även slutat med min saltvattenspray och inpackning, alla dessa är koneventionella produkter som jag vill byta ut så småningom till naturliga alt. men jag känner att jag måste börja med schampot. Slingar även håret på konventionellt sätt men det var nästan ett år sen sist.

    • Du har inte märkt att det blir värre när ett schampo är extra parfymerat? Har du provat att skölja hårbotten med äppelcidervinäger? Jag bloggade om det här. Jätteskönt, speciellt om hårbotten kliar. Det lugnar helt enkelt. Sedan kan du prova Essential Cares Gentle Herb Tea Tree Schampo. Om du vill prova först kan du prova samma schampo fast utan tea tree i 30 ml tub. Gentle Herb Schampot är av det mildaste slaget vad gäller schampo och borde vara skön på irriterad hårbotten. Prova att skölja med äppelcidervinäger. Tänk på att inte använda hårprodukter med silikoner och mineraloljor när du byter schampo.

      • Jag har tidigare provat att skölja med äppelcidervinäger, detta var dock innan jag fick eksemen så jag kanske borde testa igen. Vad gäller parfym så vet jag helt enkelt inte vad jag ska tro. Balsamet jag använde vid balsammetoden var riktig kraftigt parfymerat, nästan så det stack i näsan. Å andra sida har jag tidigare provat på schampon som varit oparfymerade och det har ända kliat en del i hårbotten, även fast jag aldrig har fått en sån kraftig reaktion att det resulterat i sebbatoriskt eksem. Jag har tittat lite på Gentle Herb schampot och det verkar intressant så jag kanske slänger in en beställning på det. Jag får helt enkelt prova mig fram tills jag hittar rätt! Tack så mkt för hjälpen och för en trevlig blogg! Jag läste precis ditt inlägg om solskydd och nanopartiklar och det var mkt intressant!

        • Det var bara en tanke. Även om du inte är allergisk mot Parfym- samt doftämnen, så kan dessa förvärra eller irritera hårbotten med problem. Tänk nu på att välja ett snällt balsam (utan silikoner, mineraloljor, starka parfymer). Hör gärna av dig och berätta hur det gått för dig. Lycka till!

  3. Hej! Letar just nu ett bra solskydd för ansiktet och hittade ditt inlägg via Google. Har du använt Eco Cosmetics spf30 och tycker att den känns bra? Jag har problemhy och behöver något som verkligen inte täpper till porerna och gör att jag får finnar, skulle du kunna rekommendera denna? Jag ska backapacka/vandra i sommar och har inte möjlighet att ta med mig massa olika produkter, fungerar denna även som fuktkräm? Det skulle vara det optimala för mig eftersom jag endast kan ta med mig en ansiktsprodukt.

    Tusen tack för din hjälp!

    • Hej Rose! Tänker du på Eco Cosmetics solgel spf 30? Denna är en icke-fet solgel till ansiktet som inte täpper till huden. De andra solprodukterna täpper inte heller till porerna, men för de som har fetare hy under sommaren och man dessutom svettas kan en vanlig solkräm vara för fet och på så vis ge upphov till finnar. Ansiktsgelen är därför fördelaktig just för att den är så lätt och skön i värmen. Däremot ersätter den inte en fuktkräm. Hur är din hy utan ansiktskräm? Stramar den och är torr? Då kan denna solgel vara otrillräcklig. Om du använder tunna och lättflytande ansiktslotions och kan kanske t.o.m. klara dig utan återfuktning, då räcker denna ansiktsgel till. Jag har själv jättetorr hy (även under sommaren), så jag måste ha något mer än bara denna ansiktsgel. Hur länge ska du vara borta? Jag har annars en liten 10 ml provflaska (tom) som du kan få på köpet. Denna kan du fylla på med din vanliga ansiktskräm/fuktkräm.

Kommentera

