Fråga om torra och spruckna händer


Jag fick ett mail för några veckor sedan från en kund som akut behövde något till hans torra och spruckna händer. Han ville inte ha något som kladdar och ville ha något som kunde läka sprickorna.

Utan någon längre betänketid rekommenderade jag Sukis Butter Cream Salve innan sängdags och gärna oftare om det gick. Denna läker verkligen hudsprickor och skyddar dessutom mot vind och kyla. Själv har jag använt den på mina spruckna hälar och det har funkat varenda gång.

För att hålla händerna fuktade under dagen rekommenderade jag istället Santes handkräm med Goji & Oliv på 30 ml. Denna är nätt och kan följa med överallt. Speciellt viktigt är det att smörja sig efter varje gång man tvättat händerna.

Jag gjorde en uppföljning och citerar rakt av:

”Absolut, det blev bättre nästan omgående. Använde den större burken på kvällen och stoppade den lilla i jackfickan för användning under dagen. Största utmaningen är att jag normalt inte använder några sådana här produkter alls, vilket medför att så snart det blivit lite bättre, så att jag inte direkt märker av det, glömmer jag bort att smörja in mig. Så jag har mest använt dem reaktivt. Men, det är ju inte produkternas fel, utan helt mitt eget J

Eftersom jag använt båda samtidigt kan jag inte säga vilken som var effektivast. Det enda jag reflekterade över var att innehållet i den större burken var väldigt hårt, vilket är lite opraktiskt, men det är väl kanske priset man får betala för att slippa alla konsistensgivande kemikalier.”

Gott resultat och lyckligt slut, sådant här förgyllar min arbetsdag 🙂

One thought on “Fråga om torra och spruckna händer

  1. Ping: Vintertorr och sprucken hud | iloveekologiskhudvard

Kommentera

