Jojobaolja från Crearome är här!


Jojobaoljan har länge under 2011 varit en stor bristvara då klimatförändringar förstört många skördar. Jag har nu fått fatt på ett mindre parti jojobaolja från Crearome på 100 ml, ekologisk och kallpressad. Jag vet inte hur tillgängligheten kommer att vara framöver, men har förstått att det kommer små leveranser nu framöver.

Varför är jojobaoljan så bra och eftertraktad? Listan kan bli hur lång som helst men jag tar de vanligaste och mest populära användningsområden.

  • Är jättebra på torr hårbotten, seborré och mjäll.
  • Är en halvfet olja med en lite vaxakig yta och gör huden sammetslen, utan att vara för fet. Täpper inte till porerna och är populär även för blandhy/ fet hy. Vissa menar att jojobaoljan balanserar sebumproduktionen och på så sätt minskar acne och andra orenheter.
  • Är mild och välgörande på känslig hy, såsom torr och sprucken hy. Perfekt för att ta bort envist smink.
  • Har en naturlig solskyddsfaktor 4.
  • Många använder det som hårinpackning för att få fukt, mjukhet och glans. Vissa använder oljan som den är och andra gör egna blandningar för att anpassa till specifik hårtyp. Även mycket bra till torra och kluvna hårtoppar.
  • Mycket bra fukt och mjukgörare för de med problemhy ex. de som har atopiskt eksem. Många tycker att det lindrar och t.o.m. gör att de blivit fria från eksem!

Har jag missat något superbra anvädningsområde av jojobaoljan? Tipsa gärna!

6 thoughts on “Jojobaolja från Crearome är här!

  1. Jag får tyvärr fruktansvärd klåda i ansiktet av jojobaoljan, speciellt på torra partier. Kan man vara allergisk mot den?

    • Det är väldigt ovanligt, men visst kan man vara allergisk mot jojobaolja. Tänk på att vara noggrann med att läsa innehåll på all hudvård (speciellt krämer), hårvårdsprodukter samt smink. Jojoban är som sagt en populär olja. Har förstått att även överdriven användning av oljan också kan ge upphov till reaktion. Man ska använda oljan sparsamt eftersom den ändå är relativt fet. Om man tar alldeles för mycket (för tjockt lager) av jojobaoljan på speciellt fet hy kan den istället få effekten av att täppa till porer och på sikt orsaka problem.

  2. perioder när min eksem är riktigt besvärliga så tål jag inte värme. Jag använder då jojoba olja innan jag t.ex ska träna funkar jätte bra eksemen blossar inte då efter träning.

Kommentera

