Vår rättighet: inga gifter på huden tack!


Detta är snarare en omöjlighet än en rättighet. Vi är så noggranna med vad vi smörjer in oss med, men har ni tänkt på att våra kläder är fulla med giftiga och cancerframkallande ämnen? Jag överreagerar inte, detta är fakta. Själv har jag vid två tillfällen fått kraftig eksem av kläder. Första gången var när jag var gravid för 2 år sen och köpte mammabyxor. Det tog ca 20 tvättar innan jag kunde ha dem på mig utan att få eksem. Ja, 20 och inte 2. Andra gången var för nån månad sen då jag investerade i en multifunktionell vinterjacka som både var varm, andades och tålde regn. Resultatet blev kraftig mjälleksem i hårbotten och ansikte, samt eksem i nacken. Det kliade något så vansinnigt och jag har tappat så mycket hår! Det hela lagt lagt sig nu, men har fortfarande mjälleksem på ansiktet.

Såg ni dokument utifrån ”Modets offer”? Om inte, så gör det!
Inte tänker jag på det här när jag går i de fina shoppingbutikerna. I programmet framgick det att speciellt svarta kläder och underkläder innehöll extra mycket (giftiga) kemikalier då man vill att färgen ska sitta extra bra och inte blekna med tiden.
Här har vi en arbetare som bleker och färgar kläder. Kolla in hans bara ben (nej, han har inga vita tajts på sig!) som är heltäckta med kemikalier. Det är ingen som har skyddskläder och skyddsutrustning finns inte. Det är det de kastlösa och fattiga som jobbar med besprutning av plantager och annan kemikaliehantering. När de får bröst-, njur- eller lungcancer, tumörer, lungsjukdomar så har de flesta inte råd att uppsöka läkare. I de bästa fall får de behandling med det är tidig död som gäller för de flesta.

Tillbaka till vad som händer med oss när vi bär nya kläder (som ex. inte tvättats 20 ggr). Jo, kemikalierna tas upp och man samlar på sig depåer av gifter i sin kropp. Lite varje dag. Jag är så upprörd och kommer att reklamera min vinterjacka. Det är inte ok att jag blev sjuk av den.

14 thoughts on “Vår rättighet: inga gifter på huden tack!

  1. Det är rätt intressant ang. underkläderna. Har ett vagt minne av att jag för många år sedan läste en artikel om sambandet mellan dygnet-runt-bärande av BH och bröstcancer. Har för mig att det fanns ett svagt samband. Tror att forskarna då trodde på något mekaniskt – men det skulle ju kunna vara p g a gifterna i kläderna!

    • Nu när du säger det tycker jag att en liten klocka ringer. Herregud, alla tjejer och kvinnor äger väl minst en svart BH och de flesta bär ju dem hela dagen, från morgon till kväll. Jag tittade igårkväll på alla mina BHs. De gamla modellerna hade tappat formen, men färgerna på tyget ser lika fina ut som när de var nya! Usch, tycker att det här är sjukt läskigt!

        • Ahh, intressant! Det var ju ingen vetenskaplig prövning, men ändå! Bh:n är både tajt och fullt med kemikalier *suck* och de flesta kvinnor bär dem ju dagligen inklusive jag. Det har ju pratats mycket om att tajta kläder överlag (jeans!) är farliga. Man är ju så dum och påverkas av modet. Kommer ihåg bodyn (är den tillbaks igen?!) på 80-90 talet, den var så himla obekväm. Ändå envisades alla med att ha dem på sig! Intressant det här med BHn, kanske gör ett eget inlägg om det.

  2. Tittade på dokumentären igår och for riktigt, riktigt illa.

    Ingredienslistor på klädlapparna? Ja tack!
    Dyrare kläder utan kemikalier och skälig lön och goda arbetsförhållanden för arbetarna? ABSOLUT!

    • Det tycker jag är konsumenternas rättighet att veta vad kläderna behandlats med för kemikalier, även mat. Tänk bara på vindruvor och bananer. Idag känner jag inte att det finns riktiga eko kläder att få tag på i de fysiska butikerna. Har aldrig förstått hur H&Ms eko kläder kunnat vara så billiga. Nu vet jag! Tycker också att det saknas ett bra oberoende organ som certifierar ekologiska kläder.

  3. Intressant var faktiskt att jag julen 2010/2011 köpte ett par nya mörkblåa stretch-jeans som snabbt blev mina favoriter så de åkte på hela tiden. Under våren 2011 fick jag enorma problem med klåda överallt på kroppen (började på fotknölarna och sedan kliade det överallt) Jag fick massa kortisonkräm av en läkare som inte förstod vad som var problemet. Jag var symptomfri i ca 1 månad. Sen var jag i New York och gick runt i dessa jeans och svettades i maj 2011. När jag kom hem kom klådan tillbaka men jag hade allergitabletter kvar sen förra gången så utbrottet blev mycket mildare. Inte förrän nu kommer jag att tänka på att det skulle ha kunnat vara jeansens kemikalier som ackumulerats i kroppen! I takt med att de har tvättats så har nog kemikalierna gått ur… men obehagligt är det!

    • Usch, tänk om det var jeansen? Har du haft jeansen något efter New York resan? Jag hade värsta klådan på gravid-magen av mammabyxorna, men i början trodde jag det var gelen som barnmorskan kletade på för att kunna lyssna på magen som jag reagerade på. Tror att kläderna innehåller mindre kemikalier efter man tvättat dem mycket, men att de eg. inte försvinner helt förrän de hamnar i soptunnan. Jag var och reklamerade min vinterjacka igår och då sa de att de är 99% säkra på att alla deras plagg klarar de gränsvärden som finns för kemikalier. Säkert har de också rätt, men jag tycker att det är för jäkligt att det finns hälso- och miljöfarliga ämnen på kläderna, oavsett mängden.

    • Åå tack för tipset! Deras vadderade triangel-BH verkar som ett bra alternativ såhär efter att ha läst ditt inlägg om kopplingen mellan bröstcancer och BH-användning!

Kommentera

